۰
پیشنهاد پلیس برای جلوگیری از سرقت مجسمه‌ها

مجسمه‌ها را به GPS مجهز کنید

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۵
پیشنهاد پلیس برای جلوگیری از سرقت مجسمه‌ها: تجهیز مجسمه‌ها به GPS
پیشنهاد پلیس برای جلوگیری از سرقت مجسمه‌ها: تجهیز مجسمه‌ها به GPS

آی‌تی‌من- سریال سرقت مجسمه‌ها از سال 1389 در تهران آغاز شد و پس از نزدیک به یک دهه، این پرونده همچنان حل نشده باقی مانده است. در سال 89 تعداد 12 مجسمه از جمله مجسمه‌های ستارخان، باقرخان و شریعتی در تهران با وزنی بین 70 تا 700 کیلوگرم به سرقت رفت.

هرچند سرقت مجسمه‌ها پس از آن کاهش یافت ولی هرازچند گاهی خبری از سرقت یک مجسمه شنیده می‌شود. آخرین آن هم مردادماه امسال تندیس «قیصر امین پور» شاعر معاصر از میدانی به همین نام در ابتدای بولوار سعادت آبادتهران به سرقت رفت. این مجسمه برنزی در سال 92 نصب شده بود و شهرداری تهران گفته است که دوباره آن را خواهد ساخت.

اما چطور باید از سرقت مجسمه‌ای جلوگیری کرد؟ جانشین رییس پلیس پیشگیری تهران پیشنهادهایی را برای محافظت از مجسمه ها و سردیس های پایتخت ارائه کرد که یکی از آنها نصب موقعیت‌یاب است.

جلیل موقوفه‌ای در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سرقت سردیس «قیصر امین‌پور» در محدوده سعادت‌آباد تهران درباره اقداماتی که می‌تواند برای جلوگیری از این سرقت‌ها انجام شود گفت: پیشنهاد ما به عنوان پلیس پیشگیری پایتخت نه تنها به مسوولان شهرداری بلکه به کل سازمانهای دولتی، سازمان‌های خصوصی، سازمان‌های نیمه دولتی این است که اگر می خواهند آثاری مثل مجسمه‌ها را که شاید بعضی از آن‌ها ارزش زیادی داشته باشند در مکان‌های عمومی قرار دهند  حتما به مسایل امنیتی و انتظامی آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه هماهنگی‌هایی هم با پلیس انجام شده و ما از محل نصب این مجسمه ها مطلع شویم، گفت: یکی از پیشنهادات ما برای جلوگیری از سرقت مجسمه ها و سردیس ها استفاده از موقعیت یاب‌ است.

موقوفه‌ای ادامه داد: برای حفاظت بیشتر از مجسمه‌ها می‌توان از موقعیت‌یاب‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان مجسمه‌ها را در محل‌های نزدیک به دوربین‌های مداربسته قرار داد.

جانشین رییس پلیس پیشگیری پایتخت درباره اینکه آیا باید نصب تمام المان‌ها و نمادها را به پلیس گزارش داد، گفت:  مجسمه‌های معمولی نیازی به هماهنگی با پلیس ندارد اما درباره مواردی مثل سردیس «قیصر امین پور» که ارزش مادی وهمینطور معنوی دارد و نیز دیگر مجسمه های اینچنینی باید هماهنگی‌هایی را انجام داد تا تمهیداتی در زمینه حفاظت از آن‌ها اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه تا کنون چنین اقدامی انجام نشده است، گفت: پلیس این آمادگی را دارد که  شیوه‌های مراقبت و پیشگیری را به سازمان‌ها ارائه کند تا از این دسته از سرقت‌ها جلوگیری شود.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۷۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما