کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش رییس سازمان فناوری اطلاعات به گزارش وجود بدافزار روی کافه‌بازار

سیستم هشدار بدافزار برای کاربران اپ‌استورهای ایرانی راه می‌افتد

13 مهر 1398 ساعت 22:14

رییس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به گزارشی توییتری درباره انتشار یک بدافزار روی کافه‌بازار اعلام کرد که سیستم هشدار برای کاربران ایجاد خواهد شد.



آی‌تی‌من- روز گذشته گزارشی در توییتر درباره انتشار یک بدافزار در قالب بازی منتشر شد. محمد جرجندی، صاحب کانال وب‌آموز در رشته توییتی مدعی شد بازی اورژانس پرنسس با 50 هزار نصب، یک بدافزار است.

این گزارش در واکنش به خبری بود که حسام آرمندهی بنیانگذار کافه بازار منتشر کرده و در آن مدعی شده بود بالاتر از گوگل‌پلی به عنوان دومین اپ‌استور اندرویدی، کم‌ترین میزان اپ‌های مخرب را در خود جا داده است.

جرجندی مدعی شده بود که درباره بازی اورژانس پرنسس پیشتر متخصصان امنیتی هشدار داده بودند اما کافه‌بازار بی‌توجه به این هشدارها، از حذف این بدافزار خودداری کرده بود. براساس این گزارش این بازی تنها دو دقیقه طول می‌کشد و در نهایت آنچه حاصل کاربران شده، نصب اجباری یک کتابخانه تبلیغاتی است.

نکته دیگر این که به گفته جرجندی، توسعه دهنده بازی پرنسس اورژانس، 10ها اپلیکیشن دیگر روی کافه بازار منتشر کرده و هزاران نفر آنها را نصب کرده‌اند.

مدیران کافه بازار به این گزارش واکنشی نشان ندادند اما امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات وعده داد سیستم هشداری برای کاربران راه‌اندازی خواهد شد.

ناظمی در این باره نوشت: «اگر داده‌ها درست باشد، حق با شماست.

۱-کافه‌بازار با سیستم جدیدش شکل‌گیری چنین مواردی در آینده را کاهش داده است.

۲-مرکز ماهر به صورت دوره‌ای فهرست بدافزارها را برای پلیس فتا ارسال می‌کند.

۳-لازم است ما سیستمی هشدار برای کاربران فعلی ایجاد کنیم و به زودی چنین خواهیم کرد.

۴-یک سامانه ارزیابی نیز به زودی توسط مرکز ماهر معرفی خواهد شد تا تولیدکنندگان اپ در صورت دلخواه یک رتبه امنیتی کسب کنند یا مصرف‌کنندگان با مراجعه به آن رتبه امنیت داده‌ای کاربر را بیابند. البته سازوکار آن داوطلبانه است و برای پرهیز از فساد دولتی، آن را هیچگاه اجباری نخواهیم کرد!»


 


کد مطلب: 272909

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272909/سیستم-هشدار-بدافزار-کاربران-اپ-استورهای-ایرانی-راه-می-افتد

ITMen
  https://www.itmen.ir