۰
درباره موضوعات مختلف از لیبرا تا انتخابات و رسوایی کمبریج آنالیتیکا صورت گرفت

حمله 6 ساعته نمایندگان کنگره به زاکربرگ

تاریخ انتشار
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۳
جلسه استماع شهادت مارک زاکربرگ در کنگره درباره لیبرا
جلسه استماع شهادت مارک زاکربرگ در کنگره درباره لیبرا
 
آی‌تی‌من- در این جلسه 6 ساعته از سوی کمیته خدمات مالی کنگره تدارک دیده شده بود و اگرچه قرار بود جلسه روی رمزارز لیبرا متمرکز باشد، اما نمایندگان از فرصت حضور زاکربرگ در جلسه استفاده کردند و درباره موضوعاتی مانند سوگیری‌های سیاسی، راستی‌آزمایی در فیس‌بوک و پرونده کمبریج آنالیتیکا نیز زاکربرگ را با سوالات تند و تیزشان آزار دادند.

فیس‌بوک تصمیم دارد که رمزارز لیبرا را تا سال آینده میلادی روانه بازار کند. اما قانون‌گذاران خواستار تعویق یا دست‌کشیدن فیس‌بوک از ارایه این رمزارز هستند. آنها درباره شیوه اداره و راهبری این ارز مجازی ابهام دارند و نگرانند که از آن، برای اعمال خلاف استفاده شود یا موجب نقض حریم خصوصی کاربران شود. از سوی دیگر، با فشاری که روی این پروژه وارد شده، تعدادی از شرکای تجاری پروژه، از جمله مسترکارت، ویزا، پی‌پل و ای‌بی از آن خارج شده‌اند.

زاکربرگ در سخنرانی آغازین خود در جلسه کنگره گفت که اگر آمریکا اجازه راه‌اندازی رمزارز  را ندهد؛ چین در این زمینه پیشگام خواهد شد. وی افزود: چین به سرعت در مسیر راه اندازی ایده‌های مشابه پیش می‌رود و در ماه‌های آینده از آنها پرده برداری می‌کند و اگر آمریکا نوآوری نکند، رهبری مالی ما در جهان دیگر تضمین شده نخواهد بود.

وی البته سعی کرد خیال نمایندگان را راحت کند و گفت: تا زمانی که  انجمن لیبرا به تمامی نگرانی‌های نهادهای قانون‌گذار آمریکا پاسخ ندهد، فیس‌بوک از این انجمن حمایت نخواهد کرد.

اما برد شرمن، نماینده دموکرات کنگره در این جلسه زاکربرگ را به باد انتقاد گرفت و با اشاره به شعارهای لیبرا مبنی بر اینکه قرار است به افراد فقیر و بدون حساب بانکی کمک کند که وارد سیستم‌های مالی شوند، گفت: افراد فقیر و بدون حساب بانکی، نیازمند پزو و دلار هستند که با آن از فروشگاه‌های محلی خرید کنند. شما هم تا حالا هیچ تلاشی در هیج جای دیگر برای کمک به آنها نکرده‌اید.

وی افزود: یک پول بی‌نام و نشان و بدون قابلیت پیگیری، بیشتر به کار قاچاقچیان مواد مخدر و سایر افرادی می‌آید که قصد دارند سیستم مالی سنتی را دور بزنند، نه افراد فقیر و بدون دسترسی به بانک.

شرمن گفت: یکی از پولدارترین افراد جهان می‌آید اینجا و پشت فقیرترین افراد جهان قایم می‌شود و می‌گوید می‌خواهد از آنها حمایت کند. در حالی که شما دارید از کسانی حمایت می‌کنید که دلار به کارشان نمی‌آید. شما از قاچاقچی‌ها و فرارکنندگان مالیات حمایت می‌کنید.

جلسه روز چهارشنبه گذشته، در شرایطی برگزار شد که فیس‌بوک اعلام کرد که شبکه‌ای از حساب‌های کاربری وابسته به روسیه و ایران را شناسایی کرده که در اینستاگرام، قصد تاثیرگذاری روی رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری 2020 را داشته‌اند. در این زمینه هم نمایندگان حملات تندی را به بنیان‌گذار فیس‌بوک ترتیب دادند.

ماکسین واترز، نماینده دموکرات کنگره به زاکربرگ گفت: اگر فیس‌بوک به جای پروژه لیبرا، روی حل مشکلاتی متمرکز شود که سالهاست حل نشده باقی مانده، به سود همه خواهد بود.

وی در ادامه زاکربرگ را در موضوعات مختلفی از جمله، فقدان تنوع نژادی در اداره فیس‌بوک، اقدامات ناکافی در مبارزه با اطلاعات نادرست به ویژه در تبلیغات و مخاطرات آن برای انتخابات با رگبار سوالات خود مواجه کرد و گفت: با توجه به همه این مشکلاتی که به آنها اشاره کردم، در کنار اندازه و نفوذی که فیس‌بوک دارد، باید شفاف بگویم که ما درباره برنامه‌های این شرکت برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال جهانی که می‌تواند دلار را به چالش بکشد، نگرانی جدی داریم. همچنین در حال بررسی این موضوع هستیم که باید فیس‌بوک همین اندازه بزرگ و پرقدرت بماند یا کوچک‌سازی شود.

آلکساندریا اوکازیو کورتز، دیگر نماینده کنگره نیز سوالات خود را بر محور رسوایی کمبریج آنالیتیکا متمرکز کرد و از زاکربرگ توضیح خواست که دقیقا چه زمانی او متوجه این قضیه شده و سایر مدیران فیس‌بوک از چه زمانی آگاه شده‌اند.

زاکربرگ در پاسخ گفت که در حوالی زمانی که اخبار این موضوع منتشر شده، یعنی حوالی ماه مارس 2018 از موضوع آگاه شده است. اوکازیو کورتز پرسید آیا کسی از تیم مدیریتی فیس‌بوک  پیش از انتشار گزارش گاردین در دسامبر 2015 از موضوع خبر داشته است؟ زاکربرگ پاسخ داد: گمان می‌کنیم که برخی از مدیران به طور داخلی موضوع را پیگیری می‌کرده‌اند. وی افزود: البته من از وجود کمبریج آنالیتیکا خبر داشتم، اما در جریان اقدامات غیرقانونی آن نبودم.

راشیدا طالب، دیگر نماینده دموکرات کنگره نیز زاکربرگ را هم به عنوان نماینده کنگره و هم به عنوان مادری که دو فرزند پسر مسلمان دارد مورد خطاب قرار داد و پرسید چرا اجازه می‌دهد گروه‌های نفرت پراکن در صفحات فیس‌بوک سازماندهی شوند.

زاکربرگ در این زمینه به شکست اقدامات خود اعتراف کرد و گفت: ما باید بیشتر و بهتر در این زمینه کار کنیم. ما بی نقص نیستیم و اشتباهات زیادی داشته‌ایم.


 
کد مطلب : ۲۷۲۹۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما