۰

استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در هند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۲
استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان دهانه رحم
استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان دهانه رحم
 
 آی‌تی‌من- سرطان دهانه رحم هر سال نزدیک به 67000 نفر از زنان هندی را می‌کشد. جالب است بدانید که سرطان دهانه رحم سالانه 260 هزار نفر در سراسر جهان قربانی می‌گیرد که یک چهارم آن در هندوستان اتفاق می‌افتد.

غربالگری موثر و تشخیص زودهنگام می‌تواند به کاهش موارد مرگ بر اثر این بیماری بینجامد. اما این این فرایند، موانع متعددی دارد؛ هم متدولوژی‌های موجود برای تشخیص زمان‌بر است و هم اینکه امکانات کافی در هندوستان به این منظور وجود ندارد.

اما سال گذشته، شرکت مایکروسافت با همکاری موسسه SRL Diagnostics که در هند خدمات پاتولوژی و رادیولوژی ارایه می‌دهد، اقدام به طراحی یک شبکه هوش مصنوعی پاتولوژی کرده که می‌تواند از دشواری کار سیتوپاتولوژیست‌ها و آسیب‌شناسان بکاهد.

دکتر آرناب روی، مدیر  فنی بخش ابتکارات و مدیریت دانش موسسه SRL Diagnostics می‌گوید: سالانه بیش از یکصد هزار نمونه پاپ‌اسمیر در این موسسه دریافت شود که نزدیک به 98 درصد آنها معمولا طبیعی و بدون نشانه‌های بیماری است و فقط در دو درصد موارد اقدامات درمانی مورد نیاز است. بنابراین ما به دنبال راه‌هایی هستیم که مطمئن شویم که سیتوپاتولوژیست‌های ما زودتر آن دو درصد نمونه مشکل‌دار را بیابند.

آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر جزء آزمایش‌های غربال‌گری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد، با نمونه برداری و آزمایش سلول‌شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد.

در این پروژه، سیتوپاتولوژیست‌ها با بررسی نسخه‌های اسکن‌شده از نمونه‌ها که هر کدام از 300 تا 400 سلول تشکیل می‌شد، مشاهدات خود را روی این نمونه‌ها نشانه گذاری کردند که این نمونه‌ها به عنوان داده در اختیار سیستم تشخیص تصویری سرطان دهانه رحم قرار گرفت.

اما چالشی که در اینجا وجود داشت، این بود که متخصصان روی نمونه‌ها نظرات مختلفی می‌دادند.

مانیش گوپتا، محقق کاربردها در بخش آژور مایکروسافت که در این پروژه با تیمی از SLR Diagnostics همکاری می‌کرد، می‌گوید: ایده ما ساخت یک الگوریتم هوش مصنوعی بود که بتواند محدوده‌هایی را که همه سیتوپاتولوژیست‌ها بررسی می‌کنند، شناسایی کند و به یک نظر اجماعی برسد.

در این پروژه سیتوپاتولوژیست‌ها از آزمایشگاه‌ها و مناطق مختلف، هزاران تصویر از آزمایش اسمیر را بررسی و حاشیه نویسی کردند و تصاویری که حاشیه نویسی‌های متناقض داشت، برای تحلیل نهایی به سه سیتوپاتولوژیست ارشد ارسال شد.

در نهایت هفته گذشته مایکروسافت و موسسه SRL Diagnostics اعلام کردند که همکاری‌شان نتیجه داده و استفاده داخلی از سیستم تشخیص سرطان دهانه رحم را روی آژور مایکرسافت آغاز کرده‌اند. این سیستم قادر به تشخیص سریع سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی و ارسال نتایج بررسی به پاتولوژیست‌هاست.

مدل هوش مصنوعی توسعه داده شده، قادر به تشخیص نمونه‌های آزمایش اسمیر با دقت بالاست و هم اکنون مراحل تست خود را در آزمایشگاه‌های مختلف سپری می‌کند. این الگوریتم همچنین می‌تواند اسلاید‌های آزمایش پاپ اسمیر را بر اساس 7 مقیاس مختلف سیتوپاتولوژیک، دسته بندی کند.


 
مرجع : TechCrunch
کد مطلب : ۲۷۳۰۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما