۰

دیدار مدیران ارشد وزارت ارتباطات با رییس مجلس در آستانه آغاز فصل بودجه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۷
دیدار مدیران وزارت ارتباطات با رییس مجلس شورای اسلامی
دیدار مدیران وزارت ارتباطات با رییس مجلس شورای اسلامی

آی‌تی‌من- محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان این وزارتخانه عصر دیروز (دوشنبه 20 آبان ماه) با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کردند.

در این دیدار حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات، حمید فتاحی مدیرعامل شرکت زیرساخت، امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات و مرتضی براری رییس سازمان فضایی وزیر ارتباطات را همراهی می‌کردند.

براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت از این جلسه، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به پیشرفت‌های اخیر حوزه فناوری اطلاعات و نیاز به هم‌افزایی بیشتر با مجلس، افزود: با توجه به شرایط دولت، در حوزه فناوری اطلاعات تلاش شد تا از بخش خصوصی بیشتر بهره‌مند شویم. در همین راستا در سال 97 علی رغم رکود منفی 4 درصدی، بخش IT بیش از 6 درصد رشد اقتصادی را تجربه کرد.

وی افزود: در طول یک سال گذشته از مجموع 42 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور حدود 31 هزار روستا معادل 78 درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که رشد دوبرابری در این زمینه صورت گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ابتدای دولت پایشی انجام گرفت تا میزان دسترسی استان‌ها به شبکه ملی اطلاعات مشخص شود، بر همین اساس برخی از استان‌ها مانند کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد از دسترسی کمتری برخوردار بودند که تلاش شد حجم سرمایه گذاری به این استان‌ها منتقل شود.

براساس این گزارش وزیر ارتباطات و معاونین وی گزارش‌هایی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای حوزه ارتباطات، دولت الکترونیکی، IT، توسعه زیرساخت‌های روستایی، توسعه استارتاپ‌ها، هوشمندسازی مدارس، توسعه شبکه ملی اطلاعات و استفاده از اطلاعات سازمان فضایی کشور و ساخت ماهواره به رییس مجلس شورای اسلامی ارائه کردند.

مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران نیز در اینستاگرام خود درباره این نشست نوشت: «نشستی با حضور دکتر لاریجانی، رییس محترم مجلس شورای اسلامی، مهندس جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین ایشان در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های وزارت ارتباطات ارائه شد و من هم برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه فضایی رو تشریح کردم. دیداری بسیار صمیمی بود و نتیجه‌ای مطلوب و با اهمیت به همراه داشت».
 
خواسته وزارت ارتباطات از مجلس چیست؟
دیدار وزیر ارتباطات و معاونان وی در حالی صورت می‌گیرد که کار بودجه نویسی در دولت تقریبا به پایان رسیده و تنها امید دستگاه‌ها به تغییر قوانین بودجه، کمیسیون‌های مجلس است.

سال گذشته نیز در آذرماه بود که وزارت ارتباطات در دو جلسه جداگانه از رییس و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزبانی و در آنجا درخواست‌های بودجه‌ای خود را اعلام کرد.

در آن زمان وزارت ارتباطات از مجلس خواست هرگونه تخصیص اعتبار یا هزینه کرد یا اخذ درآمد برای تبادل اطلاعات و استعلام‌های دستگاه‌ها و نیز ایجاد هرگونه سامانه ملی ارائه خدمات الکترونیکی با بیش از ۱۰۰ هزار کاربر، خارج از مرکز ملی تبادل اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی انجام نشود. همچنین این موضوع به منزله تضییع وجوه به اموال دولتی موضوع ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی محسوب شده و با مرتکبین این اعمال نیز بر اساس قانون برخورد شود.

همچنین دیگر درخواست وزرات ارتباطات این بود ترتیبی اتخاذ شود تا کلیه خدمات الکترونیکی ارائه شده توسط قوه قضائیه، نیروهای مسلح، قوه مقننه، صدا و سیما، کمیته امداد و همچنین شهرداری های کل کشور و زیرمجموعه های مربوطه در حوزه تبادل اطلاعات با دولت یا شهروندان، تابع مقررات دولتی مربوط به دولت الکترونیکی و خدمات الکترونیکی دولت شوند.

درخواست دیگر این بود که کلیه دستگاه‌ها به منظور ارسال مکاتبات، اطلاع‌رسانی به شهروندان و ارائه قبوض و رسیدهای پرداخت، صدور رسیدهای الکترونیکی پرداخت و همچنین ارتباط با شهروندان موظف شوند تنها از طریق کارپوشه ملی ایرانیان و دولت همراه اقدام کنند.

شاید مهم‌ترین درخواست وزارت ارتباطات این بود که به منظور ایجاد هماهنگی فنی و اجرایی و توسعه یکپارچه دولت هوشمند مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات متمرکز ماده واحده، در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد تا در زیرساخت های پروژه‌های اولویت داری که به تائید هیات وزیران یا شورای اجرایی فناوری اطلاعات رسیده، هزینه شود و ۲۰ درصد این اعتبارات به صورت ردیف های خارج از شمول قانون محاسبات منظور شود.

موضوع مورد اختلاف میان وزارت ارتباطات و صدا و سیما بر سر آزادسازی فرکانس‌های 700 و 800 نیز ممکن است بار دیگر در بودجه امسال مورد بحث قرار گیرد هرچند این درخواست چند بار سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس رد شد.



 
مرجع : خانه ملت
کد مطلب : ۲۷۳۰۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما