کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سامانه همتا درباره کلاهبرداری با پوشش رجیستری هشدار داد

30 آذر 1398 ساعت 23:00

سامانه همتا با تاکید بر رایگان بودن تمامی مراحل ثبت نام رجیستری موبایل، نسبت به ترفند جدید کلاهبرداران هشدار داد.



آی‌تی‌من- ارسال پیامک‌ به برخی از کاربران و درخواست واریز وجه به بهانه افزایش نرخ تعرفه گمرکی و جلوگیری از غیرفعال شدن تلفن همراه، ترفند جدید سودجویان برای کلاهبرداری اینترنتی است. در این روش جدید، کلاهبرداران در پوشش طرح رجیستری تلفن همراه، اطلاعات حساب بانکی افراد را به دست آورده و به آن دستبرد می‌زنند.

اخیرا مشاهده شده است پیامکی اخطارآمیز مبنی بر «قطع رجیستری تلفن همراه» به علت نپرداختن مبلغ مربوط به افزایش نرخ گمرکی به برخی از خریداران گوشی تلفن‌همراه ارسال شده است. در این پیامک از کاربر خواسته می‌شود تا از طریق یک لینک ساختگی مشابه با سامانه اینترنتی گمرک، وارد صفحه‌ جعلی‌ای بشوند که ظاهر آن شبیه درگاه‌های پرداخت است و مبلغ مربوطه را پرداخت کنند. بدین‌ترتیب سودجویان با استفاده از این شیوه، اطلاعات کارت بانکی قربانیان را دریافت کرده و اموال آنان را به سرقت ‌می‌‌برند.

در اطلاعیه سامانه همتا به کلیه کاربران توصیه شده است که در صورت ملاحظه چنین مواردی در اسرع وقت مراتب را از طریق درگاه گزارش مردمی پلیس فتا به آدرس «cyberpolice.ir» گزارش کنند.

طبق توصیه مدیریت مرکزی سامانه همتا ضروری است کاربران در مراحل فعالسازی تلفن همراه خود به این موارد دقت کنند:
1. سایت رسمی سامانه همتا «hamta.ntsw.ir» و  سایت اطلاع‌رسانی همتا «hamtainfo.ntsw.ir» بوده و هر آدرس دیگری تحت عناوینی غیر این دو نامعتبر است.

2.سامانه همتا برای انجام فرآیندهای فعالسازی تلفن همراه هیچ وجهی دریافت نمی‌کند و انجام تمامی مراحل ثبت نام در این سامانه رایگان است.

3. هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکی«HAMTA»انجام می‌گیرد. همچنین در صورت دریافت هرگونه پیامک با محتوای مشکوک، می‌توانید موضوع را با مرکز پاسخگویی سامانه همتا به شماره 096366 از ساعت 8 صبح تا 12 شب در 7 روز هفته طرح نمایید.

همچنین طبق توصیه‌های بانک مرکزی، کاربران بایستی پیش از هر پرداخت اینترنتی به نکات زیر توجه داشته باشند:
1. عبارت «https»در آدرس سایت موجود باشد و همچنین علامت تأیید سرویس دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود داشته باشد.

2.  هرگونه درگاه پرداختی از طریق دامنه «shaparak.ir » معتبر است و لازم به ذکر است: هرگونه ترکیب دیگری از کلمه shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از دامنه .IR  غیرمجاز است، به عنوان مثال ترکیب هایی نظیر shapaarak یا shaparack نامعتبر هستند.

3. رای اطلاع از آدرس درگاه های پرداخت اینترنتی معتبر، می‌توان به تارنمای کاشف به آدرس «kashef.ir» مراجعه کرد.

طرح رجیستری تلفن همراه از ابتدای آغاز به کار خود، کام قاچاقیان موبایل را به شدت تلخ کرده و همین موضوع باعث شده است سودجویان به طرق مختلف برای دور زدن این طرح اقدام کنند. «سرقت اطلاعات گذرنامه زائران و مسافران برای بهره‌برداری از تخفیف واردات گوشی با رویه مسافری» و «جعل شناسه‌های IMEI» از نمونه‌ ترفندهای شکست‌خورده قبلی قاچاقچیان برای فرار از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و تطهیر قاچاق موبایل بوده است.
 


کد مطلب: 273198

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273198/سامانه-همتا-درباره-کلاهبرداری-پوشش-رجیستری-هشدار

ITMen
  https://www.itmen.ir