۰
با نام هرمس

نخستین پروژه شبکه علمی بر بستر بلاکچین رونمایی شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۹
حسین قریب، مدیرعامل سیتکس
حسین قریب، مدیرعامل سیتکس

آی‌تی‌من- در این مراسم، امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره، با تشریح روند مواجهه با فناوری‌های نو، به توانمندی‌های فناوری بلاک‌چین اشاره کرد و انتظارات خود را از پروژه اشتراک‌گذاری دانش بر پایه بلاک‌چین برشمرد.

به گفته مسعودی، هویت سنجی، زنجیره تامین و رهگیری، مالکیت معنوی و فراهم آوردن امکان استفاده صاحبان مالکیت معنوی از دارایی‌های خود را از جمله انتظاراتی دانست که می‌توان در این زمینه از فناوری بلاک‌چین داشت.

صادق دری نوگورانی، مدیر آزمایشگاه بلاک‌چین دانشگاه تربیت مدرس نیز در این رویداد به کاربردهای بلاک‌چین در زنجیره بلوک پرداخت.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای استفاده از بلاک‌چین، امکان ایجاد سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (Decentralized Autonomous Organisation) است، گفت: ایجاد چنین سازمان‌هایی، با وجود قراردادهای هوشمند و قرار گرفتن کد و اجرای کد روی بلاک‌چین ممکن می‌شود.

دری سپس به پروژه‌های بلاک‌چین در دست اجرا در دانشگاه تربیت مدرس پرداخت و گفت: موضوع احراز هویت و Self-Sovereign Identity در کنار شبکه‌ای مبتنی بر اتریوم برای اشتراک‌گذاری نرم‌افزارهای موبایل و اجرای پرونده سلامت الکترونیکی روی بستر بلاک‌چین از جمله این پروژه‌هاست.

وی همچنین از اینکه یک شرکت ایرانی موفق به ارایه یک محصول در زمینه بلاک‌چین شده است، اظهار خرسندی کرد.

حسین قریب، مدیرعامل شرکت سیتکس نیز در این مراسم با بیان اینکه شرکت سیتکس با بیش از 18 سال  سابقه در حوزه فناوری اطلاعات، از 4 سال پیش کار در زمینه رمزارزها را آغاز کرده است، به بیان موانع توسعه فناوری بلاک‌چین و رمزارزها پرداخت و گفت: یکی از موانع، محافظه کاری حاکمیت و دستگاه‌های دولتی و نهادهای پولی و بانکی است که البته این محافظه‌کاری در همه کشورها دیده می‌شود.

به گفته قریب، دومین مانع، ناهماهنگی و نبود وحدت رویه در اکوسیستم بلاک‌چین ایران است.

به عقیده او، ارایه پروژه‌های اجرایی و منتهی به محصول می‌تواند مزه استفاده از این فناوری را به حاکمیت بچشاند و از موانع توسعه آن بکاهد.

بنیامین عباسی، مدیرفنی شرکت سیتکس نیز در این رویداد به تشریح جنبه‌های فنی پروژه هرمس پرداخت.

وی نبود امکان ایجاد درآمد برای مولفان، پژوهشگران، دانشجویان و استادانی که به تالیف مقالات علمی و پژوهش‌های آکادمیک می‌پردازند را یکی از انگیزه‌های ایجاد این سیستم عنوان کرد.



به گفته عباسی، عدم حفظ مالکیت معنوی و ردگیری مالکیت معنوی آثار و نبود توازن بین دانش تولیدی در رشته‌های مختلف را از مشکلات مبتلا به تولید دانش در ایران دانست و گفت: هرمس که شبکه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین است، ضمن حفظ مالکیت معنوی آثار، امکان فروش محتوا و تخصیص درآمد آن به تهیه کنندگان محتوا را فراهم می‌کند.

به گفته وی، درآمدهای حاصل از این پلتفرم قابلیت نقدشوندگی به ارزهای رایج را نیز دارد.

در پایان نیز به طور رسمی از پروژه هرمس  رونمایی شد.

گفتنی است که هرمس، یک پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری دانش بر پایه شبکه اتریوم بلاک‌چین و IPFS است که خواننده، منتقد، نویسنده و استادان را به هم متصل می‌کند. درعین‌حال این فرصت را به کاربران می‌دهد که با یکدیگر از طریق اشتراک‌گذاری علم تعامل داشته باشند.

این پلتفرم یک منبع برای دانشجویان و افراد علاقه‌مند به دانش بوده و یک ساختار جدید را برای به اشتراک‌گذاری مقالات و ثبت مالکیت معنوی عرضه می‌کند و تلاش دارد که تغییراتی را در شیوه دسترسی افراد به دانش از طریق تکنولوژی بلاکچین عرضه کند. ایجاد یک شبکه دانش غیرمتمرکز اصلی‌ترین هدف این پلتفرم است.

پلتفرم هرمس یک اکوسیستم قابل دسترس برای همه افراد است و انگیزش لازم را از طریق توکن اتریوم به خواننده‌ها، منتقدین، مؤلفان و استادان می‌دهد و این توکن از طریق قراردادهای هوشمند بین آن‌ها به اشتراک گذاشته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فاز اول پلتفرم هرمس روی توسعه کاربران تمرکز دارد و سازندگان در تلاشند با استفاده از روش‌های انگیزشی و اشتراک‌گذاری دانش افراد را جذب کنند.
فاز دوم این پلتفرم نیز روی توسعه شبکه خود تمرکز می‌کند، به‌گونه‌ای که با حذف افراد واسط در صنعت، منابع مالی بهتری را برای تولیدکننده دانش به ارمغان بیاورد. حذف موانع دسترسی افراد به انتقال یا دریافت اطلاعات دیگر هدف این فاز است.
 
کد مطلب : ۲۷۳۲۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما