۰

واکنش گسترده ایران به حذف نام سردار سلیمانی در اینستاگرام

وزیر ارتباطات: مقابل سانسور آمریکا در اینستاگرام می‌ایستیم
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۲
واکنش گسترده ایران به حذف نام سردار سلیمانی در اینستاگرام
 
آی‌تی‌من– در همین رابطه برخی حقوق‌دانان کشور نسبت به حذف صفحات مردم ایران در اینستاگرام و توییتر در انتشار تصاویر سردار سلیمانی واکنش نشان داده و این اقدام را مصداق بارز نقض حقوق بشر دانستند.

 علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی ‌و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: ایجاد محدودیت در آزادی بیان از سوی مدعیان آزادی، وقتی دولت محل استقرار سرورهای توییتر و اینستاگرام دلیل قانونی و ضروری همچون لزوم حفظ امنیت ملی نسبت به محتواهای منتشر شده به زبان فارسی ندارند؛ بدون شک اقدامی ‌بر خلاف اعلامیه و میثاقین حقوق بشر و مغایر احترام به استقلال کشورها از منظر حقوق بین‌الملل و حتی مغایر موازین حقوق داخلی خود ایالات متحده است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: کسانی که ایجاد محدودیت اینترنتی برای شهروندان از سوی دولت متبوع همان‌ها را حتی در صورت وجود دلایل موجه و مشروع، نقض حقوق بشر تلقی می‌کنند، باید بپذیرند به طریق اولی چنین اقدامی ‌از سوی سایر دول نه تنها نقض حقوق بشر که نقض حاکمیت ملی نیز محسوب خواهد شد.

بهادری تاکید کرد: مرکز وکلای قوه قضائیه همانگونه که در خصوص مقابله حقوقی با تروریسم دولتی پیشگام شده و قطعا پیگیر محکومیت خاطیان در مجامع داخلی، منطقه و بین‌المللی خواهد شد، آمادگی خود را در جهت همکاری با دولت به ویژه وزارت ارتباطات به منظور دفاع از این حقوق حقه مردم کشور چه در ابعاد نظری و چه در جهت اقدام حقوقی و طرح شکایت اعلام می‌کند.

عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در مورد حذف صفحات حقوقی مردم ایران در اینستاگرام درپی شادت سردار سلیمانی گفت: شاید حذف صفحات حقوقی تا حدی با این جهت‌گیری باشد که این فضای علمی ‌و مبتنی بر محاجه از بین برود. بنابراین حذف پست‌های مربوط به سردار قاسم سلیمانی از اینستاگرام مغایر با مبانی آزادی بیان و عدالت در گردش آزادی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات: مقابل سانسور آمریکا در اینستاگرام می‌ایستیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقدام آمریکا در سانسور صدای ملت ایران و جهان تنها یک بی‌آبرویی برای آن کشور بوده است که قطعا مقابل این حرکت خواهیم ایستاد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی ‌با بیان این‌که حرکت مردم در سراسر دنیا و پست‌های میلیونی نه تنها از داخل ایران، بلکه از سراسر دنیا و حتی اقدامات چهره‌های مطرح در شبکه‌های اجتماعی، فضایی را ایجاد کرد که موجب ایجاد چنین بی‌آبرویی شد، اظهار کرد: ایجاد این فضای منفعلانه، در واقع یک بی‌آبرویی دیگر از سوی ایالات متحده آمریکا رقم زد و آنها گمان می‌کنند که با این اقدامات می‌توانند مقابل این حرکت و جنبش بزرگ بایستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نباید اینگونه دیده شود که ما در موضع ضعف هستیم، چراکه جریان انقلاب اسلامی‌در موضع قدرت است و این حضور جریان‌ساز مردم در شبکه‌های اجتماعی خود آن‌ها باعث شده که کارت پوشالی رسانه‌ای آن‌ها دچار تزلزل شود و این حرکت قطعا متوقف نخواهد شد و از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی برای رساندن صدای این فریاد استفاده خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اما در این بین آنچه که باید از جانب ما مورد توجه قرار بگیرد، این است که باید ظرفیت‌سازی برای دنیا و نه تنها برای ایران ایجاد کنیم تا سکوهایی را برای خودمان داشته باشیم و در مقابل سانسورهایی که آن‌ها پیگیری می‌کنند، راه فریاد داشته باشیم.

وی با بیان اقدامات صورت گرفته برای ایجاد یک اپلیکیشن ایرانی در این راستا، گفت: جوانان کشور ما متوقف نمانده‌اند و پلت‌فرم‌هایی را برای رسانه‌های نوین طراحی کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن روبینو اشاره کرد که بنده نیز امروز صفحه شخصی خودم را در این اپلیکیشن راه‌اندازی کردم.

آذری جهرمی ‌با بیان این‌که اپلیکیشن روبینو با استقبال بی‌نظیر از سوی مردم مواجه شده است، گفت: روبینو که یک اپلیکیشن ایرانی است و عملکرد آن به گونه‌ای است که به مرزهای ایران محدود نیست و این حرکت باعث خواهد شد که جوانان ایرانی توجه جدی‌تری به این مساله داشته باشند و طبیعتا ما نیز وظیفه خودمان را حمایت از جوانان در این راستا می‌دانیم.
وی تاکید کرد: از ظرفیت‌های موجود و از ظرفیت‌های داخل برای مقابله با سانسور آن‌ها استفاده خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا در سطح جهان پلت‌فرم‌هایی را داشته باشیم که امکان فریاد زدن بر سر آمریکا برای تمام دنیا فراهم شود.

واکنش دادستانی به حذف پست‌های سردار سلیمانی
معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به حذف پست‌های مرتبط با سردار سلیمانی واکنش نشان داد.

جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور در گفت‌وگو با فارس در واکنش به حذف پست‌های اینستاگرامی‌مرتبط با شهادت سردار سلیمانی گفت: این برای ما نوعی اشکال اساسی است که در فضای مجازی ما شرکت آمریکایی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: کاری که قبلا نیز اینستاگرام با صفحات مسؤولان و سرداران سپاه کرد نمونه‌ای از این اشکال است که به راحتی توهین کردند.

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور با انتقاد نسبت حذف پست‌های اینستاگرامی‌مرتبط با شهادت سردار سلیمانی گفت: باید با ترک نرم افزارهای صهیونیستی مشتی محکم بر دهان گزافه‌گویان داخلی و خارجی بکوبیم.

الزام اجرای مصوبه فعالیت قانونی اینستاگرام در ایران
عضو شورای عالی فضای مجازی خواستار اجرای مصوبه الزام فعالیت قانونمند شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران، به دنبال اقدام اینستاگرام در حذف مطالب مرتبط با شهادت سردار قاسم سلیمانی شد.

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در واکنش به اقدام مدیران شبکه اجتماعی اینستاگرام در حذف اکانت‌های ایرانی که در خصوص شهادت سردار قاسم سلیمانی مطالبی منتشر کرده بودند، اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی که در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارند و مالکیت آنها در سرزمین آمریکا به ثبت رسیده، خود را تابع قوانین آن کشور می‌دانند و قوانین آمریکا و فعالیت این شبکه‌ها با هم سازگاری دارند.

جلیلی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور، تاکید کرد: این مصوبه خیلی ساده است و حداقل انتظار این است که یک شبکه اجتماعی خارجی، مجوز بگیرد و سپس در فضای مجازی ما فعالیت کند.

وی تاکید کرد: مجوز گرفتن به معنای احترام به قوانین کشور بوده و در همه جای دنیا حداقل انتظار این است که کسی که می‌خواهد در کشور و سرزمینی فعالیت کند باید مجوز بگیرد و به قوانین داخلی آن کشور احترام بگذارد و پاسخگوی برخی اتفاقات باشد.

مدیریت اینستاگرام دست بیگانگان است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت: در شرایطی که بیگانگان از اشاعه یاد و راه سردار سلیمانی جلوگیری می‌کنند، باید زمینه لازم برای تقویت فضای مجازی بومی‌خودمان به وجود آید.
نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خانه‌ ملت ‌با بیان اینکه متاسفانه هیچ اقدامی‌در این راستا انجام نشده است، افزود: در شرایطی که فضای مجازی بومی‌خود را تقویت نکنیم، مردم ما مجبور می‌شوند در فضا و بستری که مدیریتش در دست ما نیست و بیگانگان آن را اداره می‌کنند، احساسات خود درباره افراد محبوبی چون سردار سلیمانی را مطرح کنند در حالی که باید این فضا در کشور خودمان تقویت شود.


 
کد مطلب : ۲۷۳۲۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما