کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار به مشترکان موبایل درخصوص کدهای هدیه

آی تی من (ITMEN) , 11 بهمن 1398 ساعت 21:23

یکی از روش‌های فعال‌سازی خدمات و سرویس‌های اپراتورهای موبایل، استفاده از کدهای دستوری USSD یا همان کدهایی است که با علامت * شروع شده و بعد از درج یک عدد به علامت  # ختم می‌شوند.



آی‌تی‌من- این کدها برای تسهیل کار مشترکان اپراتورهای موبایل به منظور خرید یا فعال‌سازی شارژ گوشی، خرید اینترنت و استفاده از سایر خدمات استفاده می‌شود و روزانه مورد استفاده صدها هزار مشترک است.

اما در سال‌های اخیر برخی افراد شیاد با سواستفاده از این کدهای دستوری مشکلات زیادی برای مشترکان اپراتورهای موبایل کشور ایجاد کرده‌اند.

اگرچه در گذشته اپراتورها اطلاعیه‌های متعددی در این خصوص خطاب به مشترکان منتشر کرده‌اند، اما با این حال شواهد نشان می‌دهد این روش سواستفاده و مزاحمت برای مشترکان همچنان فعال بوده و از قضا قربانیان زیادی نیز می‌گیرد.

برای مثال در روزهای گذشته مجددا در صفحات برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در توییتر، اینستاگرام و تلگرام، کدی تبلیغ می‌شود و در آن به کاربران گفته می‌شود که مثلا با فعال‌سازی این کد می‌توانند تا یکسال از اینترنت رایگان بهره‌مند شوند.

روش این سواستفاده و مزاحمت برای مشترکان موبایل به حدی عجیب است که در متن برخی از این پیام‌ها آمده است، «هرکی خط فلان اپراتور رو داره این کد *???*??*?# رو بزنه بسته یکساله اینترنت می‌زنه، به قیمت کاری نداشته باشید، بزنید تایید! اگه نوشته اعتبار کافی نیست براتون وصل نمی‌شه، اگه نوشت از طریق پیامک براتون وصل می‌شه، پیامش هم براتون میاد!»

نکته عجیب این متن‌ها که در شبکه‌های اجتماعی و با هدف افزایش تعداد کاربران و جلب توجه انجام می‌شود این است که فرد شیاد، رسما اعلام کرده که به قیمت فعال‌سازی این سرویس کاری نداشته باشید و آن را فعال کنید!

به عبارت دیگر در پیام ارسالی در پاسخ به فعال‌سازی کد مذکور، اپراتور رسما پیام هزینه فعال‌سازی سرویس مذکور را اعلام می‌کند، اما در کمال تعجب هستند کاربرانی که طبق دستورالعمل شیادان عمل کرده و گزینه تایید را انتخاب می‌کنند.

از این مرحله به بعد تکلیف روشن است و اپراتورها با توجه به دریافت تاییدیه از سوی مشترک، سرویس مورد نظر را فعال کرده و هزینه آن را از کاربر کسر کرده یا به قبض مشترک اضافه می‌کنند.

نکته عجیب‌تر آنکه با وجود اعلام هزینه و گرفتن تایید مجدد از سوی اپراتورها، تاکنون ده‌ها هزار نفر از مشترکان موبایل در دام شیادان افتاده و در نهایت پس از آگاهی از این سواستفاده خواستار بازگشت پول خود یا عدم پرداخت هزینه سرویس مذکور از اپراتورها می‌شوند که برای اینکار دیر شده و از طریق شکایت نیز راه به جایی نخواهند برد. چراکه طبق قوانین و مقررات، تمام اطلاعات لازم قبل از فعال‌سازی سرویس مورد نظر به مشترک داده شده و تایید استفاده از آن نیز اخذ شده است.

اگرچه با این وجود اپراتورها با شناسایی کدهایی از این دست که به یکباره در شبکه‌های اجتماعی فراگیر می‌شود، اقدام به از کار انداختن آنها می‌کنند، اما با این حال هستند افراد زودباوری که تا آن زمان و بدون توجه به محتوای کدهای دستوری، اقدام به فعال‌سازی این خدمات کرده و متضرر می‌شوند.

برای جلوگیری از افتادن به دام شیادان، اگرچه در پیام کدهای دستوری، اطلاعات لازم از طریق اپراتورها به کاربران داده می‌شود و مشترکان باید مطابق با آن عمل کنند، اما تاکید می‌شود برای استفاده از خدمات رایگان و هدیه‌هایی که گاه از سوی اپراتورها و به مناسبت‌های مختلف ارایه می‌شود، صرفا از طریق سایت رسمی‌ اپراتورها و اطلاعیه‌هایی که در رسانه‌های رسمی‌منتشر می‌شود، کدهای هدیه را فعال کنید.

 


کد مطلب: 273338

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273338/هشدار-مشترکان-موبایل-درخصوص-کدهای-هدیه

ITMen
  https://www.itmen.ir