۰

کرونا به بازار موبایل دنیا هم رخنه کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۱
کرونا به بازار موبایل دنیا هم رخنه کرد

آی‌تی‌من- در چین تاکنون ۱۷ هزار نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند و ۳۶۱ نفر در اثر ابتلا به این بیماری مهلک جان خود را از دست داده‌اند. شیوع ویروس تاثیر بدی روی کسب‌وکار شرکت‌های چینی و بین المللی داشته است. بنابراین تعجبی ندارد که این بیماری تاثیر مخربی بر بارگیری و فروش محموله‌های موبایل در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ داشته باشد.

در همین راستا طبق جدیدترین گزارش موسسه «استراتژی آنالایتیکز» به دلیل شیوع کرونا، بارگیری محموله‌های موبایل از چین در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. بر اساس این گزارش، ویروس کرونا رشد تولید ناخالص ملی داخلی چین و همچنین قدرت خرید مشتریان در چین را کاهش می‌دهد. این روند به نوبه خود روی بازار موبایل چین در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ تاثیر می‌گذارد. این گزارش اشاره می‌کند به دلیل شیوع کرونا، محموله‌های موبایل در سراسر جهان حدود ۵ درصد کاهش می‌یابد.

در ادامه این گزارش آمده است که تولیدکنندگان چینی ۷۰ درصد موبایل جهان را می‌سازند. بنابراین تاخیر در عملیات کارخانه‌ها به دلیل تعطیلات سال نو چینی و محدودیت‌های سفر و قرنطینه روی چرخه جهانی تولید و تقاضای موبایل تاثیری منفی دارد. همچنین در صورتی که شیوع بیماری کرونا تا ۲ ماه دیگر کنترل نشود، تاثیر آن بر محموله‌های موبایل بارگیری شده از چین بدتر خواهد بود.

شیوع این ویروس علاوه بر کاهش حجم محموله‌های بارگیری شده، مراسم رونمایی موبایل‌ها را نیز به تاخیر انداخته است.

از سوی دیگر ویروس کرونا گریبان‌گیر صنعت تولید نمایشگر هم شد و به عقیده کارشناسان فعال در حوزه فناوری، شیوع گسترده ویروس خطرناک کرونا می‌تواند تولید تلویزیون، لپ‌تاپ و دستگاه‌های الکترونیکی را مختل کند.

کارشناسان و تحلیلگران فعال در موسسه تحقیقاتی IHS Markit به تازگی با انتشار گزارشی جدید برآورد و اعلام کرده‌اند که شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و بسیاری دیگر از کشورهای جهان در تولید و عرضه محصولات و گجت‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی همچون لپ‌تاپ، تلویزیون و مانیتورهای رایانه اختلال ایجاد خواهد کرد چراکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری در شهرهای مختلف چین کارخانه و فروشگاه داشته و سهم قابل توجهی در تولید، عرضه و فروش این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند.

از طرفی دیگر، شیوع ویروس کرونا شهر صنعتی و بزرگ ووهان در چین را که قطب تولید بسیاری از پنل‌های صفحه نمایش به شمار می‌رود، به حالت قرنظینه و تعطیلی کامل درآورده است.

آنها بر این باورند که تعطیلی و قرنطینه شهر ووهان که میزبان حداقل پنج کارخانه تولید پنل‌های ال‌سی‌دی و اولد است، تولید نمایشگر، تلویزیون و لپ‌تاپ را در ماه‌های آینده با مشکل مواجه خواهد کرد. آنها در ادامه گزارش خود پیش‌بینی کرده‌اند که این بحران می‌تواند ۱۰ الی ۲۰ درصد از تولید نمایشگرهای ال‌سی‌دی در چین را در ماه آینده کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش سایت پی‌سی‌مگ، چین تقریبا نیمی از ظرفیت تولید صفحه نمایش جهان را به خود اختصاص داده است.

دیوید هسیه، یکی از کارشناسان ارشد فعال در این موسسه تحقیقاتی روز جمعه با انتشار یادداشتی خاطرنشان کرد: در مواجهه با چالش‌های پیش‌رو در خصوص شیوع گسترده ویروس کرونا، کاهش تولید قطعات مربوط به دستگاه‌های الکترونیکی و نمایشگرهای LCD در چین گریزناپذیر خواهد بود و اتفاقی است که در ماه‌های آتی گریبان‌گیر این صنعت خواهد شد. 

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، ویروس خطرناک و کشنده کرونا تاکنون جان ۲۵۹ نفر را گرفته و حدود ۱۲ هزار نفر را نیز در ۱۹ کشور جهان درگیر و مبتلا کرده است. 

بسیاری از شرکت‌های بزرگ هم زمان با اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی، کارخانه و فروشگاه‌های خود را در چین تعطیل کرده و از تمامی پرسنل و کارکنان خود درخواست کرده‌اند که از سفر به چین خودداری کنند.

 
کد مطلب : ۲۷۳۳۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما