کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکست رویای پیام‌رسان حاکمیتی

سروش به فروش می‌رسد؛ اگر خریداری باشد

20 اسفند 1398 ساعت 2:56

برای جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی همه کار کردند، از حمایت کلامی گرفته تا اعطای وام‌های میلیاردی و فیلتر کردن رقبای خارجی، اما هیچ کدام موجب استقبال مردم از پیام‌رسان‌های بومی نشد تا جایی که مهم‌ترین آنها، یعنی پیام‌رسان سروش به مزایده عمومی گذاشته شده است.



آی‌تی‌من- سازمان صدا و سیما روز دوازدهم اسفندماه، آگهی نوبت دوم مزایده عمومی فروش مالکیت پیام‌رسان سروش را منتشر کرد.

در این آگهی مهلت دریافت اسناد مزایده از سامانه ستاد از روز دوشنبه مورخ 98.12.12 حداکثر تا ساعت 16 روز شنبه مورخ 98.12.17 و میزان تضمین شرکت در مزایده نیز مبلغ 19.184.000.000 ریال (یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان) به صورت ضمانتنامه بانکی اعلام شده بود.

با توجه به اینکه معمولا مبلغ ضمانتنامه معادل 5 درصد قیمت مزایده در نظر گرفته می‌شود، به نظر می‌رسد که صداوسیما برای این پیام رسان ارزشی در حدود 40 میلیارد تومان (حدود 2.5 میلیون دلار) در نظر گرفته است.

پیام رسان سروش از حدود 3 سال پیش به عنوان یکی از رقبای داخلی تلگرام شروع به فعالیت کرد و صدا و سیما با تبلیغ گسترده آن در برنامه‌های مختلف تلویزیونی قصد داشت کاربران داخلی را به استفاده از این برنامه تشویق کند. اما حتی با فیلتر داخلی اپلیکیشن تلگرام، این پیام رسان هیچ‌گاه با اقبال عمومی مواجه نشد و با وجود هزینه‌های زیاد و حتی حذف رقیب‌های خارجی از مارکت‌های داخلی، پیام رسان سروش و دیگر نسخه‌های داخلی نتوانستند به تعداد کاربران پیش‌بینی شده دست پیدا کنند.

در آخرین آمار منتشر شده، تعداد کاربران فعال پیام رسان سروش حدود ۲ میلیون نفر عنوان شد؛ در حالی که تعداد کاربران فعال تلگرام در ایران حتی پس از فیلتر شدن بیش از ۴۰ میلیون کاربر اعلام شده است.

 در عین حال، در مواردی مانند قطع اینترنت در آبان ماه امسال، سروش و سایر پیام‌رسان‌های داخلی، ضعف خود را در ارایه خدمات به کاربران محدود خود نشان دادند.

تلاش صداوسیما برای فروش سروش، بار دیگر نشان داد که هیچ سرویسی صرفا با برخورداری از انواع و اقسام حمایت‌های حاکمیتی، با استقبال عمومی مواجه نخواهد شد. حال باید دید که کسی برای این پیام رسان اقدام خواهد کرد یا نه.

اما در حالی که پیام‌رسان‌های داخلی، با حذف رقبا و برخورداری از وام‌های کلان، دستاورد مشخصی نداشته‌اند، در سوی دیگر، سرویس‌های پایه دیگر همچون نقشه، با تلاش بخش خصوصی به موفقیت دست یافته‌اند.


 


کد مطلب: 273487

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273487/سروش-فروش-می-رسد-اگر-خریداری-باشد

ITMen
  https://www.itmen.ir