۰
به دلیل تبانی با دو شرکت عمده فروش

فرانسه اپل را یک میلیارد یورو جریمه کرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۹
فرانسه اپل را یک میلیارد یورو جریمه کرد
فرانسه اپل را یک میلیارد یورو جریمه کرد
 
آی‌تی‌من- جریمه‌ یک میلیارد یورویی اپل، بیشترین جریمه‌ای است که مرجع رقابت فرانسه (Autorité de la Concurrence) تا کنون برای یک شرکت خصوصی تعیین کرده است.

ایزابل دو سیلوا، رییس این نهاد نظارتی رقابت پذیری در فرانسه در رابطه با این حکم گفت: اپل و دو عمده فروش مذکور توافق کرده‌ بودند که با یکدیگر رقابت نکنند و از رقابت میان شبکه فروش خود نیز جلوگیری کنند و به این ترتیب، بازار قدرت رقابت با محصولات اپل را از بازار عمده فروشی بگیرند.

این نهاد اعلام کرده که اپل با دو عمده فروش همکارش، یعنی شرکت‌های Tech Data و Ingram Micro تبانی کرده و به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که رقابت در زمینه قیمت‌گذاری و عمده فروشی محدود محصولاتی مانند کامپیوترهای مک و آی‌پد محدود شود. البته این موافقت نامه گوشی‌های آیفون را در بر نمی‌گرفته است. در شرکت عمده فروش فرانسوی نیز جریمه شده‌اند. شرکت Tech Data باید مبلغ 76 میلیون یورو و Ingram Micro مبلغ 63 میلیون یورو بپردازند.

رگولاتور رقابت و ضد انحصار فرانسه، اپل را متهم کرده که بیش از سایر شرکت‌ها هوای این دو عمده فروش را داشته و در زمانی که محصولات جدیدش به بازار می‌آید، بیشترین میزان کالا را به این دو شرکت داده و به این ترتیب، سایر شرکت‌های عمده فروش با کمبود موجودی مواجه می‌شدند و قادر به پاسخگویی به تقاضای مشتریان‌شان را نداشته‌اند.

بنا به گفته مرجع رقابت فرانسه، پرونده اپل نخستین بار در سال 2012 و با شکایت شرکت eBizcuss، که نماینده فروش پرمیوم اپل است، مطرح شد. eBizcuss در این شکایت مدعی شده بود که رفتار اپل، موجب تضعیف برخی شرکت‌ها و در مواردی، خروج این شرکت‌ها از بازار شده که eBizcuss نیز چنین سرنوشتی پیدا کرده است.

فروشگاه‌های پرمیوم اپل، به آن دسته از نمایندگان این شرکت گفته می‌شود که فقط باید محصولات این برند را بفروشند؛ در حالی که فروشندگان مجاز (Authorized Reseller) می‌توانند علاوه بر اپل، محصولات برندهای دیگر را نیز بفروشند.

اپل در واکنش به این حکم، با تاکید بر اینکه تصمیم نهاد رگولاتوری رقابت فرانسه موجب هرج و مرج در تمامی صنایع خواهد شد، اعلام کرده که درخواست تجدید نظر خواهد کرد. این شرکت آمریکایی اعلام کرده که مصرف‌کنندگان باید مجاز به انتخاب محصولی که می‌خواهند باشند؛ حال چه از طریق شبکه فروش اپل یا از طریق شبکه بزرگ نمایندگی‌های فروش این شرکت در سراسر فرانسه.

این نهاد نظارتی فرانسه، سال گذشته میلادی نیز شرکت گوگل را به دلیل اعمال قوانین غیرشفاف برای پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز، مبلغ 150 میلیون یورو جریمه کرده بود.
 
مرجع : The Guardian
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۳۵۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما