۰
رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران:

ممنوعیت واردات تجهیزات زیرساختی به بهانه تولید داخل، به رانت و فساد دامن می‌زند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۰
ممنوعیت واردات تجهیزات زیرساختی به بهانه تولید داخل، به رانت و فساد دامن می‌زند
ممنوعیت واردات تجهیزات زیرساختی به بهانه تولید داخل، به رانت و فساد دامن می‌زند
 
آی‌تی‌من- با اینکه روز گذشته (۷ اردیبهشت‌‌ماه) معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که این ممنوعیت لغو شده؛ اما برخی از شرکت‌های حوزه فاوا اعلام کردند که کماکان نمی‌توانند سفارش خود را ثبت کنند.
 
در همین رابطه آزاد معروفی، رئیس کمیسیون شبکه، داده‌های عظیم و اینترنت اشیای نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، به وارد آمدن آسیب‌های جدی به منافع کشور در هنگام چنین تصمیماتی اشاره کرد.
 
وی با بیان این که برخی تصمیمات و اقدامات غیر منطقی و غیرمسوولانه دستگاه‌های دولتی چه به صورت سهوی و چه به صورت عمدی، تنها سبب لطمه به منافع ملی و در عین حال ایجاد منافع برای سودجویان خواهد شد، افزود: به دلیل کاهش ارز و به منظور پیشگیری از واردات، چنین اقداماتی از سوی وزارت صمت و برخی دست اندرکاران دولتی صورت می‌گیرد که متاسفانه همراه با اشتباهات اساسی است و باعث می‌شود سودجویان از این وضعیت سوء استفاده کنند.
 
 معروفی، همچنین عدم شفافیت در ارسال بخشنامه‌ها و نامه‌های دولتی را مورد نقد قرار داد و اشاره داشت: این اتفاق در شرایطی رخ داده است که کمتر کسی اهمیت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را در عصر کرونا و پسا کرونا انکار می‌کند و در این زمینه دولت می‌بایست به بستر و زیرساخت‌های ارتباطی توجه ویژه‌ای داشته باشد، در پیش گرفتن چنین رویه‌هایی نتیجه عکس داشته و تنها سبب تضعیف زیرساخت‌های کشور خواهد شد.
 
وی افزود: متاسفانه عده‌ای از افراد درک صحیحی از منافع ملی و تبعات ناشی از کاهش واردات برخی از اقلام زیرساختی را ندارند و با تصور جلوگیری از میلیون‌ها دلار واردات، عملا باعث آسیب‌های مادی و معنوی بسیار بیش از این مقدار به کشور خواهند شد.
 
وی همچنین با تاکید بر اهمیت حمایت از رشد تولید، به مخاطراتی همچون نادیده گرفتن حقوق مصرف کننده اشاره داشت و افزود: در هنگام اخذ چنین تصمیماتی، گاهی شاهد هستیم که به نام حمایت از تولید داخلی قدرت انتخاب را از مصرف کننده می‌گیرند و کالاهای درجه چندم و مونتاژ داخلی را به عنوان تولید داخل ارائه می‌دهند که ثمره‌ای جز انحصار، رانت و فساد ندارد. برای جلوگیری از این موارد و اتخاذ راهکارهای صحیح بهتر است که وزارت صمت و نهادهای وابسته از نظرات و مشاوره‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان بزرگترین تشکل در این حوزه و نیز کارشناسان خبره استفاده کنند تا در آینده از اشتباهات مشابه پیشگیری شود.


 
کد مطلب : ۲۷۳۶۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما