۰

میزان واردات گوشی در سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۷
میزان واردات گوشی در سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد افزایش یافت
میزان واردات گوشی در سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد افزایش یافت

آی‌تی‌من- بر اساس گزارش انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در مهرماه سال 98 حسین غروی رام، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل به نیاز کشور به 12 تا 14 میلیون دستگاه موبایل در سال اشاره کرده بود. حالا پس از گذشت چند ماه، پیش بینی وی به واقعیت پیوسته است. طبق داده‌های آماری در این گزارش طی سال 98 تعداد 15 میلیون و 380 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که از این تعداد چیزی بالغ بر 14 میلیون آن توسط مصرف کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است.

بر اساس این گزارش در اسفند ماه سال 98 تعداد یک میلیون و پانصد هزار دستگاه موبایل از طریق رویه تجاری و مسافری وارد کشور شد که یک میلیون و 300 هزار دستگاه از آن در شبکه فعال است که این موضوع در واقع بیانگر میزان مصرف کشور در ماه پایانی سال 98 است.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به کاهش 10 برابری واردات موبایل در فروردین ماه سال 99 نسبت به مدت مشابه در سال 98 گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین ماه امسال تا 20 اردیبهشت تنها 700 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که دلیل آن نیز محدودیت‌هایی است که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است. در حالی که مصرف کشور ماهانه چیزی حدود 1 میلیون و دویست هزاردستگاه است. لازم به توضیح است که تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها برای واردات موبایل در اسفندماه سال 98 باطل شده است که یکی از دلایل کاهش شدید واردات در یک ماه اخیر را ‌می‌توان همین موضوع دانست.

وی افزود: واردات مازادی که در سال 98 داشته‌ایم در این برهه حساس به تامین نیاز بازار کمک کرده است. البته از این موضوع نباید غافل شویم که تعطیلی فروشگاه‌های عرضه موبایل به دلیل رعایت پروتکل‌های حفظ فاصله اجتماعی باعث شد که تقاضای بازار به شدت کاهش یابد. به همین خاطر تصور می‌شود عمده این تعداد موبایل فعال شده در 20 روز نخست فروردین 99 توسط فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل بیشترین میزان واردات در سال 98 در دی ماه آن سال صورت گرفته است. اسحاقی اظهار داشت: در دی ماه سال 98 تعداد یک میلیون 800 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است، در حالی که پر مصرف ترین ماه در سال 98، بهمن بوده که در آن ماه بالغ بر یک و نیم میلیون دستگاه موبایل در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است.

طبق گزارش‌های دریافتی از سامانه همتا، همچنان سامسونگ با 56 درصد، بیشترین سهم بازار موبایل کشور را در اختیار دارد. پس از سامسونگ محصولات نوکیا با 17 درصد، هواوی با 9 درصد، شیائومی با 7 درصد، اپل با 5 درصد و آنر با 3 درصد رتبه‌های دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار به خود اختصاص داده اند. با بررسی روند مصرف و واردات برندها می‌توان دریافت که شیائومی طی یک سال گذشته رشد قابل توجهی در بازار ایران داشته است.

از سویی گوشی‌های سامسونگ مدل‌ گلکسی A10 ،A10s و گلکسی A50 و همچنین نوکیا 106ds پر مصرف‌ترین مدل‌های موبایل در بازار ایران طی سال 98 بوده‌اند. 

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ضمن اشاره به کاهش چشمگیر واردات موبایل از طریق رویه مسافری طی 6 ماه پایانی سال 98 گفت: واردات موبایل از طریق رویه مسافری بعد از اصلاح قوانین و حذف معافیت 80 دلاری واردات مسافری در پاییز سال گذشته برای سودجویان از صرفه افتاد و در 6 ماه پایانی سال شاهد کاهش واردات از طریق این رویه بودیم اما همچنان زور واردات رویه مسافری محصولات اپل به واردات رویه تجاری این برند می‌چربد. تا جایی که در اسفندماه 98 از مجموع 64هزارو 950 دستگاه گوشی موبایل اپل وارد شده به کشور تنها 11 هزارو 200 دستگاه از آن از طریق رویه تجاری وارد کشور شده و 53 هزارو 750 دستگاه دیگر به صورت مسافری وارد و در سطح بازار توزیع شده است که قاعدتا این تعداد گوشی موبایل فاقد خدمات پشتیبانی هستند.

گفتنی است تعداد یک میلیون 360 هزار دستگاه موبایل وارد شده به کشور در اسفند ماه سال 98 عمدتا مدل‌هایی باقیمت زیر 300 دلار بوده‌اند و تنها 140 هزار دستگاه موبایل وارد شده در اسفند ماه قیمتی بالاتر از 300 دلار داشته‌‌اند.

 
کد مطلب : ۲۷۳۶۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما