۰
پاول دوروف با انتشار یک متن رسمی اعلام کرد:

پروژه بلاکچین TON و رمز ارز Gram تلگرام متوقف شد

بر اساس حکم دادگاهی در آمریکا، رمز ارز گرام نه تنها در ایالات متحده، بلکه در هیچ کشور دیگری نیز اجازه توزیع ندارد
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۵۹
پروژه بلاکچین TON و رمز ارز Gram تلگرام متوقف شد
پروژه بلاکچین TON و رمز ارز Gram تلگرام متوقف شد
 
آی‌تی‌من- دوروف در این متن که ساعاتی پیش در کانال رسمی تلگرام و وبلاگ این شرکت منتشر شد، اعلام کرد که بنا به حکم یک قاضی آمریکایی، این شرکت مجبور شده که پروژه‌های TON و گرام را برای همیشه متوقف کند.

این قاضی حکم داده که این رمز ارز نه تنها در آمریکا، بلکه در هیچ کشور دیگری نیز اجازه توزیع ندارد.

اما دوروف از فرصت اعلام رسمی پایان این پروژه‌ها استفاده کرده و بیانیه‌ای علیه دخالت آمریکا در حق اعمال حاکمیت کشورهای دیگر نوشته است. او همچنین با اشاره به اینکه آمریکا همچنان بر سیستم مالی و فناوری جهان کنترل دارد، اظهار امیدواری کرده که روزی این وضعیت تغییر کند.

پاول دوروف در این متن احساسی از کارآفرینان نسل آینده خواسته است که آنچه او و هم‌نسلانش در تحقق آن شکست خوردند، به نتیجه برسانند و جهانی غیر متمرکز، آزاد و برابر خلق کنند.

متن اعلام رسمی پایان پروژه‌های TON و Gram که به قلم پاول دوروف در وبلاگ تلگرام منتشر شده به این شرح است:
 
«در دو سال و نیم گذشته، تعدادی از بهترین مهندسان ما روی نسل آینده پلتفرم بلاک‌چین تلگرام، موسوم به TON و رمز ارزی که قصد داشتیم با نام Gram عرضه کنیم، کار کرده‌اند.

TON به منظور به اشتراک گذاشتن اصول تمرکز زدایی که بیت‌کوین و اتریوم پیشگام آن بوده‌‌اند، اما با برتری از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری نسبت به آنها، طراحی شده بود.

ما به نتایج به‌دست آمده افتخار می‌کردیم، فناوری که ما خلق کردیم، امکان تبادل آزاد و غیرمتمرکز ایده‌ها و ارزش‌ها را می‌داد. TON در ترکیب با تلگرام این قابلیت را داشت که شیوه ذخیره و تبادل منابع و اطلاعات را متحول کند.

اما متاسفانه، یک دادگاه در آمریکا، جلوی تحقق TON را گرفت. می‌پرسید چگونه، فرض کنید چند نفر روی هم پول بگذارند و یک معدن طلا احداث کنند و بعد طلایی را که استخراج می‌شود، بین همه تقسیم کنند. پس از آن، یک قاضی می‌آید و به معدن‌کاران می‌گوید: بسیاری افراد در معادن طلا سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند، چون به دنبال کسب سود هستند. آنها طلا را برای خودشان نمی‌خواهند بلکه قصد دارند آن را به دیگران بفروشند؛ بنابراین، شما اجازه ندارید که به مردم طلا بدهید.

اگر این استدلال از نظر شما غیرمنطقی است، شما تنها نیستید، اما این دقیقا اتفاقی است که برای TON (همان معدن طلا)،سرمایه‌گذارانش و Gram (طلا) افتاده است. یک قاضی با همین استدلال حکم داده که مردم نباید اجازه داشته باشند همان طور که بیت‌کوین می‌خرند و می‌فروشند، گرام را خرید و فروش کنند.

از آن عجیب‌تر، این دادگاه آمریکایی اعلام کرده که رمز ارز گرام نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سطح جهان نباید توزیع شود؛ به این دلیل که شهروندان آمریکایی ممکن است از طریقی به پلتفرم TON دسترسی بیابند؛ و برای جلوگیری از این اتفاق، گرام اجازه توزیع در هیچ کجای دنیا را نخواهد داشت، حتی اگر تمامی کشورهای دیگر با TON مشکلی نداشته باشند.

این حکم دادگاه حاکی از این است که سایر کشورها، نمی‌توانند تصمیم بگیرند که چه چیزی برای مردم‌شان خوب یا بد است. اگر ایالات متحده روزی تصمیم بگیرد که قهوه را ممنوع کند و از کافی‌شاپ‌های ایتالیا بخواهد که چون ممکن است آمریکایی‌ها به آنجا سفر کنند، کافی‌شاپ‌شان را تعطیل کنند، آیا کسی با این تصمیم همراهی می‌کند؟

با این وجود، ما این تصمیم دشوار را گرفتیم که پروژه TON را ادامه ندهیم.

متاسفانه قاضی آمریکایی در یک مورد درست می‌گوید: ما، مردمی که در کشورهایی غیر از ایالات متحده زندگی می‌کنیم، می‌توانیم به رییس جمهورمان رای بدهیم و نمایندگان مجلس‌مان را انتخاب کنیم؛ اما وقتی پای مسایل مالی و فناوری در میان باشد، هنوز به آمریکا وابسته‌ایم. ایالات متحده می‌تواند از کنترل خود روی دلار و سیستم مالی جهانی استفاده کند و هر بانک یا حساب بانکی را در دنیا مسدود کند. این کشور می‌تواند از نفوذش روی اپل و گوگل استفاده کند و هر اپلیکیشنی را از اپ‌استور و گوگل پلی حذف کند. بنابراین، بله؛ این که سایر کشورها دارای حق حاکمیت کامل بر آنچه در کشورشان می‌گذرد نیستند، درست است. متاسفانه ما – 96 درصد مردم جهان که در جایی غیر از آمریکا ساکن هستیم- وابسته به تصمیم کسانی هستیم که 4 درصد مردمی که در آمریکا زندگی می‌کنند، انتخاب‌شان کرده‌اند.

این وضعیت شاید در آینده تغییر کند. اما امروز، ما دچار یک دور باطل هستیم: نمی‌توان در دنیای بیش از حد تمرکز زده، تعادل ایجاد کنید، دقیقا به این دلیل که بسیار متمرکز است. ما البته سعی خود را کردیم و حالا عرضه را به نسل آینده کارآفرینان و توسعه‌دهندگان وامی‌گذاریم تا پرچم تغییر را در دست بگیرند و از اشتباهات ما بیاموزند.

من این مطلب را می‌نویسم که رسما اعلام کنم که فعالیت تلگرام روی پروژه TON پایان پذیرفته است. ممکن است در آینده ببینید- یا حتی هم اکنون دیده باشید- که برخی سایت‌ها از نام من یا برند تلگرام یا نام TON برای تبلیغ پروژه‌های‌شان استفاده می‌کنند. گول آنها را نخورید و پول یا داده‌های‌تان را به آنها نسپارید. هیچ کدام از اعضای کنونی یا پیشین تیم ما با هیچ کدام از این پروژه‌ها در ارتباط نیستند. در عین حال ممکن است شبکه‌هایی برپایه فناوری ویژه‌ای که ما برای TON خلق کردیم، به وجود بیاید، ولی ما با هیچ کدام از این شبکه‌ها ارتباطی نداریم و از آنها حمایت نخواهیم کرد. بنابراین مراقب باشید و اجازه ندهید کسی گمراه‌تان کند.

می‌خواهم این متن را با آرزوی موفقیت برای تمامی کسانی که در اشتیاق تمرکز زدایی، تعادل و برابری در جهان هستند، به پایان برسانم. شما در جبهه درستی قرار دارید. این نبرد شاید مهم‌ترین نبرد نسل ما باشد. آرزو می‌کنیم که شما در آنچه ما شکست خوردیم، به پیروزی برسید.»

 
کد مطلب : ۲۷۳۶۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما