۰
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مراسم روز ارتباطات مطرح کرد:

درخواست ارایه تسهیلات و رفع مشکل ارزی شرکت‌های ICT

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۲
درخواست ارایه تسهیلات و رفع مشکل ارزی شرکت‌های ICT
درخواست ارایه تسهیلات و رفع مشکل ارزی شرکت‌های ICT

آی‌تی‌من- محمد باقر اثنی عشری در این جلسه که علاوه بر وزیر ارتباطات، نمایندگانی از استان‌های کشور، نصر‌های استانی و نمایندگان سندیکای مخابرات نیز حضور داشتند، افزود: سه ماه است که درگیر کرونا هستیم و بسیاری از مردم با ماندن در خانه و رعایت قرنطینه باعث شدند که این بیماری کنترل شود. یکی از دلایل این اتفاق این بود که مردم درقرطینه با استفاده از فناوری اطلاعات توانستند با یک شبکه نسبتا پایدار و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند.

وی گفت: مردم با اتکا به این شبکه می‌توانستند با نزدیکان گفتگو کنند، دید و بازدید داشته باشند، خریدکنند، نیازهای عمده خود را برطرف کنند، کارهای بانکی خودشان را انجام دهند، فیلم ببینند، کنسرت بروند، کتاب بخوانند، عزاداری کنند، اعیاد ملی و مذهبی خودشان را جشن بگیرند، به اخبار دسترسی داشته باشند، آموزش ببینند، به مدرسه بروند، به دانشگاه بروند و به دستگاه‌های دولتی مورد نیاز دسترسی داشته و از خدمات دولت الکترونیک بهرمند شوند، سرکار بروند و با استفاده از همین ابزار و دورکاری ارزش افزوده تولیدکنند.

رییس نصر کشور تاکید کرد: ما معتقدیم در بسیاری از موارد حتی با برداشته‌شدن محدودیت‌های پس از کرونا مردم به گذشته برنخواهند گشت و این بستر با همکاری دولت بخصوص وزارت ارتباطات و بخش خصوصی در سراسر کشور فراهم شده است و به جز تعداد محدودی از روستاها، مردم در سراسر کشور از آن استفاده کرده‌اند.

اثنی عشری گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با 18 هزار عضو در سراسر کشور یکی از بزرگترین تشکل‌های اقتصادی در کشور است که با قانون مجلس شورای اسلامی ‌تشکیل شده و در همه استان‌ها هیات مدیره‌های مستقر دارد و حکم رییس سازمان توسط رییس جمهور صادر می‌شود.

وی افزود: خانواده 250 هزار نفری شاغلان این صنعت در سراسر کشور شامل اپراتورها، استارت‌آپ‌ها، کسب و کارهای نوآفرین، آموزشی، امنیت، افتا، اینترنت و انتقال داده‌ها، بانکداری، تجارت الکترونیکی، خدمات فضای مجازی، ساخت و پشتیبانی مراکز داده، شبکه، سخت‌افزار، فروشگاه‌ها، فین تک‌ها، مشاورین، بخش نرم‌افزاری شامل بازی سازها، نرم‌افزارهای اداری، پورتال، اتوماسیون اداری و درصف اول سلامت الکترونیک در دوران کرونا به صورت شبانه روزی مشغول بودند و کمک کردند این شبکه پایدار در تعامل با زیر ساخت آماده شده توسط دولت برای استفاده مردم فراهم شود.

وی با تشکر از همه همکاران صنف فاوا، گفت: با اعلام مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی کشور سال 97 منفی بود، اما فناوری اطلاعات در همان سال شش و چهاردهم درصد رشد مثبت را تجربه کرد و این رشد در سال 98 ادامه داشته است. ما در چهل سال بعد از انقلاب به طور متوسط 17 درصد رشد در فناوری اطلاعات داشتم و این رشد با وجود همه محدودیت‌هایی بوده که وجود داشته است.

وی گفت: از سال 1359 که آخرین شرکت آمریکایی از ایران خارج شد، ما جه در دوران جنگ و چه بعد از
آن همواره در تحریم بودیم و تمام امکانات و سرویس‌های موجود حاصل تلاش مردم ایران است.

اثنی عشری با بیان دو خواسته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از دولت گفت: نخست آنکه 83 درصد از شاغلان این صنعت شرکت‌های کوچک، متوسط، استارتاپی و شرکت‌های عمدتا نرم‌افزاری و تخصص محور هستند که با حاشیه سود پایین در حال فعالیتند.

وی افزود: این شرکت‌ها به شدت در برابر بحران‌ها آسیب‌پذیر هستند و همیشه با مشکل پرداخت روبرو بوده‌اند. دولت تمام حقوق خود مربوط به بیمه، مالیات، وام و عوارض دولتی را قبل از اینکه این شرکت‌های بتوانند پول خود را از کارفرما بگیرند، وصول می‌کند، اما باید تحمل همه مشکلات را بکنند.

رییس سازمان نصر کشور گفت: پیش‌بینی ما این بود که به دلیل شرایط اقتصادی، سال 1399 سال سختی باشد که کرونا این سال را سخت کرده است. نیاز به حمایت مالی از این شرکت وجود دارد و تمام تلاش ما در بخش خصوصی و وزارت ارتباطات این است که مانع از خروج نیروهای متخصص این شرکت به خارج از کشور شویم، بخصوص که اکنون در اروپا و آمریکا نیز بازار خوبی برای آنها وجود دارد و تلاش می‌کنیم که نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌های بخش حفظ شوند.

وی با بیان مکاتبات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با ستاد ملی کرونا گفت: واقعیت این است که بسیاری از کمک‌های دولت عملیاتی نشده‌اند و راه حل‌های جایگزینی را هم پیشنهاد داده‌ایم. بهتر است به جای اینکه به شرکت‌ها وام بدهیم، حق بیمه آنها را بپردازیم.

اثنی عشری گفت: خواسته دوم این است که شبکه اکنون با تولید داخل و واردات از خارج پایدار مانده است، ولی شبکه نیاز به توسعه دارد که بخشی از آن توسط دوستان در سندیکای مخابرات تامین می‌شود و که بخش‌های سخت افزاری آن نیاز به واردات دارد.

وی گفت: اتفاقاتی بعد از عید در وزارت صمت شاهد بودیم که کالاهایی مانند CPU به اسم تولید داخلی وارداتش ممنوع شد و با این اتفاق بازار ملتهب شد و قیمت‌ها به صورت سرسام‌آوری بالا رفت.

وی گفت: مردم نیاز به ابزار دارند و این ابزارها نیاز به توسعه دارد. مردم موبایل، تبلت، سرور، کامپیوتر و مودم می‌خواهند. به همین دلیل ما به ممنوعیت واردات اعتراض کردیم و خوشبختانه وزارت صنعت واکنش سریعی داشت و محدودیت‌ها برداشته شد، چون منطقی پشت آن نبود. البته نیت دوستان را نمی‌دانیم و این کار حتما با خطای انسانی صورت گرفته، اما تکرار آن می‌تواند به صنعت لطمه بزند.

رییس نصر کشور افزود: بخش خصوصی با تمام مشکلات توانسته است نیازهای کشور را برطرف کند و در کشور هیچ وقت کمبود سخت افزار و کالای شبکه نداشتیم. اما اکنون ما به نوعی در بانک مرکزی به نوعی گرفتار هستیم.

وی گفت: ما از ارز آزاد استفاده می‌کنیم اما مشکلاتی که در تخصیص ارز و انتقال آن ایجاد شده باعث شده که کار برای همکارانمان سخت شود و ما نگرانیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ما با کمبود مواجه شویم.

 
کد مطلب : ۲۷۳۶۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما