رفع نشدن مشکلات پیشآمده در رابطه با مرکز تماس و پشتیبانی سامانه جامع تجارت میتواند آسیب جدی به بازار گروههای کالایی وارد کرده و موجب اخلال در فرایند تجارت خارجی کشور شود.
آیتیمن- مرکز تماس سامانه جامع تجارت یکی از مهمترین مراکزپاسخگویی دولتی است که به گروههای گوناگونی از مردم مانندتجار، اصناف، رانندگان ترانزیت و گروههای دیگر خدماترسانیمیکند و طبق آمار منتشر شده این سامانه در طول سال تقریباً بهبیش از 3 میلیون تماس پاسخ میدهد.
اما بنا بر شواهد موجود، اخیراً مرکز تماس و پشتیبانی اینسامانه مشکلات متنوعی را برای بازرگانان و مردم ایجاد کردهاست؛ پیگیریها نشان میدهد که در حال حاضر پاسخگوییاپراتورهای مرکز تماس سامانه جامع تجارت ساماندهی مشخصینداشته و بسیاری از افراد امکان برقرار تماس و دریافت اطلاعاتلازم خود را ندارند.
در اینباره امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراهدرباره اختلال به وجود آمده در مرکز تماس سامانه جامعه تجارتگفت: طبق اطلاعیهای که از سمت سامانه جامع تجارت داده شدشمارههای تماس سامانه تغییر کرده است؛ ولی اکنون مسئله ایناست که بازرگانان پس از تماس با آن خطوط با یکی از این حالتهاروبرو میشوند؛ اشغال خطوط، مرتبط نشدن تماس با تلفن گویا یاانتظار طولانی (حدود نیم ساعت) پس از انتخاب گزینه موردنظردر تلفن گویا.
وی افزود: با توجهبه اینکه کدهای تعرفه در گمرک تغییر کرده وتعداد مشکلات بازرگانان زیاد است باید پاسخگویی مناسبی ازطرف سامانه جامعه تجارت صورت پذیرد؛ اما تجار به دلیلتغییرات زیاد در سامانه جامع تجارت و کد تعرفههای گمرکی، ازمحل و مراحل پیگیری امور ناآگاه هستند؛ از همین رو نیاز استافراد مطلع و آگاه در مرکز تماس بتوانند تجار و واردکنندگان راراهنمایی کنند.
اسحاقی ادامه داد: وظیفه مرکز تماس این است که بهصورت پویا،مشکلات عمده تجار را جمعآوری کرده و سریعاً جهت اصلاح بهمحل مربوطه ارجاع دهد؛ در حال حاضر این امکان در سامانه جامعتجارت وجود ندارد.
وی درباره با تأثیر عدم پاسخگویی مرکز تماس سامانه جامعتجارت بر اخلال در عملکرد ثبت سفارش تجار، توضیح داد: گفتهشده بود امکان انجام ویرایش و ثبت سفارش در سامانه اصلاحشده است اما متأسفانه تاکنون سامانه پیامهای خطای متنوعیمیدهد؛ البته به دلیل تغییر سامانه این موضوع تا حدی طبیعیاست ولی تا زمانی که مسئله پاسخگویی مرکز تماس حل نشودممکن است در تأمین تلفن همراه در بازار تأثیرگذار باشد.
اسحاقی با انتقاد از وضعیت فعلی مرکز تماس سامانه جامعتجارت، گفت: ما نمیدانیم که مشکل فعلی مربوط به کمبود منابعانسانی میشود و یا اینکه مشکلات دیگری وجود دارد، اما در هرصورت این مسئله اثر منفی بسیاری بر فعالیت تجاری بازرگانانخواهد گذاشت.
وی گفت: بازرگانان کشور به دلیل تحریمها به میزان کافی ازخدمات مناسب تجارت خارجی محروم شدهاند، بنابراین انتظارداریم که حداقل پاسخگویی در مورد مشکلات تجار در سامانهجامع تجارت وجود داشته باشد و کارشناسان مطلع بتوانندنیازمندی واردکنندگان را برطرف کنند.
به گزارش فارس، سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا،سامانه شناسه کالا، سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری،پرتال ارزی یا نظام یکپارچهی معاملات ارزی نیما، سامانه جامعحملونقل سامانه جامع امور گمرکی و سامانه همتا از جملهزیرسامانههای سامانه جامع تجارت هستند که با کسبوکارانبوهی از فعالان اقتصادی ارتباط مستقیم دارد.
بنابراین به نظر میرسد که عدم حلوفصل مشکلات پیشآمده دررابطه با مرکز تماس و پشتیبانی سامانه جامع تجارت میتواندآسیب جدی به بسیاری از بازار گروههای کالایی وارد کرده و موجباخلال جدی در فرایند تجارت خارجی کشور شود.