۰

آموزه هایی از پلتفورم های جهانی

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۹
 
Shemirani@

در کشور ما بعد از سال ها تلاش برای ساخت نمونه های مشابه این پلتفورم های موفق و جهانی این روزها صحبت از پیام رسان های بومی است. از موضوع نمونه های وطنی و دلایل توفیق یا ناکامی آنها که بگذریم، آیا تاکنون به این پرسش فکر کرده ایم که چرا برخی پلاتفورم ها و ابزارها در دنیای سایبری جهانی می شوند؟

پاسخ به این سوال قطعا در حد یک یادداشت مطبوعاتی نمی گنجد و نیازمند یک تحقیق جامع است، اما در حد بضاعت تلاش می شود که به برخی از رموز موفقیت پلاتفورم های جهانی پرداخته شود.

پرسش اول که اصولا در کشور ما به عنوان عامل اول هم دیده می شود پول است. آیا این صرفا تزریق گسترده پول است که عامل موفقیت غول های جهانی شده و می شود؟ قدر مسلم برای طراحی هر سرویس جهانی نیاز به پول وجود دارد اما پول همه چیز نیست. چون همه دولت ها آنقدر پول دارند که بتوانند حداقل یک سرویس در حد جهانی بسازند. اما چنین اتفاقی نیفتاده و اگر پول حرف اول و آخر را می زد امروز چه بسا سیلیکون ولی در قطر یا عربستان متولد می شد!

واقعیت آن است که عوامل توفیق پلتفورم های جهانی تلفیقی از خلاقیت، تبلیغات، روانشناسی، نیروی انسانی، برنامه ریزی، طرح های تجاری دقیق، اعتمادسازی، مشتری مداری، محل تولد و انبوهی از موارد و پارامترهای دیگر است.

ذکر مصادیقی شاید بیشتر کمک کند. چرا بسیاری به گوگل پلی اعتماد داشته و اپ های خود را صرفا از آنجا تهیه می کنند؟ چون گوگل شبانه روز و قبل از آنکه دولت ها، رقبا و کاربران صدایشان بلند شود، در حال پاکسازی اپ های مساله دار و حذف متخلفان و متقلبان است.

یا مثلا یوتیوب با رصد دقیق محتوای این پلتفورم و سهیم کردن فعالان این بستر با مدل هایی روشن و عادلانه، توانسته اعتباری جهانی برای خود فراهم کند و این روزها کلی میلیونر یوتیوبی در دنیا وجود دارند.

اپل را نگاه کنید (راست یا دروغ) در ماجرایی جنجالی و تبلیغاتی، حتی اطلاعات یک کاربر تروریست خود در خاک آمریکا را هم به FBI نمی دهد و پلیس هم در نهایت یک شرکت دیگر را برای شکستن قفل گوشی تروریست استخدام می کند!

توییتر، اینستاگرام و فیس بوک را نگاه کنید که میلیاردها دلار صرف پاک کردن اخبار، لایک ها و کاربران جعلی از بسترهای خود می کنند. آنها حاضرند میلیون ها لایک، کاربر و خبر را از پلتفورم های حذف کنند تا چیز باارزش تر و هدف بزرگتری را به دست آورند، "اعتماد کاربران و دولت ها".

آنها می دانند که اگر شبکه های خود را به شکلی فیک و جعلی رشد و توسعه دهند، شاید موقتا و در کوتاه مدت با آمارسازی خود را بالا بکشند اما در بلندمدت اعتماد مخاطبان خود را از دست خواهند داد و زمین می خورند.

اخبار را که مرور کنید پر است از درگیری آنها با دولت ها برای پاسخ منفی به ارایه اطلاعات کاربرانشان. این پلتفورم ها همچنین سرمایه گذاری عظیمی روی امنیت اطلاعات کاربران خود کرده اند و باوجودی که هر از گاهی اخباری از درز میلیونی اطلاعات کاربرانشان در دنیا منتشر می شود، باز هم موجب رویگردانی کاربران و تعطیلی آنها نمی شود. چون مخاطبان خود را اقناع کرده اند که تمام تلاششان را برای حفظ حریم خصوصی آنها بکار گرفته اند.

آری بد نیست قبل از کپی برداری کاریکاتوری و ظاهری از نمونه های جهانی و انتظار برای اقبال عمومی، کمی توجه داشته باشیم که موفقیت این پلتفورم ها صرفا با پول و چندخط برنامه نویسی به دست نیامده است.

 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۰۶۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما