۰

بلوغ یک جشنواره

عـلی اصلان شهلا / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
Alishahla13@

1- نام جشنواره از «بازی های رایانه ای تهران» به «بازی های ویدیویی ایران» تغییر کرده است. پیشنهاد تغییر نام را سال گذشته برخی از روزنامه نگاران و البته بازی سازان مطرح کردند چرا که نه واژه رایانه گستردگی آثار جشنواره را نشان می داد و نه نام تهران، گستره جغرافیایی آن را. 

2- تشکیل شورای سیاست گذاری از بازی سازان، منتقدان بازی و روزنامه نگاران، یکی از تغییرات مهم جشنواره امسال است. تا سال گذشته مهم ترین تصمیمات درباره جشنواره از جمله نحوه برگزاری و لیست هیات داوران، از سوی بنیاد ملی بازی ها و دبیر جشنواره اتخاذ می شد. این رویه از سوی بازی سازان به عنوان مخاطبان اصلی جشنواره پذیرفته شده و راهی کم ریسک برای مدیریت این رویداد برای بنیاد به شمار می رفت. اما امسال سیاست گذاری و تصمیم گیری برای جشنواره به شورای سیاست گذاری سپرده شده و عملا بنیاد ملی بازی ها در اقلیت قرار گرفته است. تصمیمی که قاعدتا دردسرهای خودش را دارد اما در نهایت به بهبود کیفیت برگزاری کمک خواهد کرد.

3-یکی از تاثیرات مهم شورای سیاست گذاری در افزایش جوایز این رویداد است. اگر تا سال گذشته 500 میلیون تومان صرف برگزاری و 45 میلیون تومان صرف جوایز می شد، شورای سیاست گذاری این رویه را تغییر داد و هزینه های برگزاری به طور محسوسی کاهش یافت تا میزان جوایز به 360 میلیون تومان افزایش یابد. قطعا افزایش جوایز، حساسیت ها به هیات داوران و برندگان را افزایش می دهد، ولی با وجود شورای سیاست گذاری مستقل، امکان پذیرش انتقادات و اقناع بازی سازان افزایش می یابد.

4- نکته آخر، بهایی است که این روزها بنیاد ملی بازی ها به روزنامه نگارات تخصصی حوزه بازی می دهد. جوان هایی که اوایل دهه بیست سالگی شان را سپری می کنند و اگر با مدیران دولتی مسلک مواجه بودند، قطعا «بچه هایی» شمرده می شدند که خیلی هم لازم نیست جدی شان گرفت. ولی مدیران بنیاد ملی بازی ها از نظر مشورتی رسانه ها و روزنامه نگاران تخصصی به طور جدی استفاده می کند، از آنها برای عضویت در شورای سیاست گذاری و آکادمی جشنواره دعوت کرده و به خوبی می دانند نقش و ارزش نشریات تخصصی، در رشد اکوسیستم بازی های ویدیویی چقدر اساسی است. 

 
مولف : عـلی اصلان شهلا
کد مطلب : ۲۷۰۹۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما