۰
«پیام» در مدار قرار نگرفت

ایران در انتظار موفقیت «دوستی»

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۵
ایران در انتظار موفقیت «دوستی»

آیتی‌من - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکشنبه در توییتر خود اعلام کرد که خبری خوبی برای هم وطنان دارد. 

خبر خوب وزیر قرار بود پرتاب موفقیت آمیز ماهواره پیام باشد که البته این پرتاب به سرانجام نرسید.

رییس سازمان فضایی ایران در این باره، با بیان اینکه ماهواره «پیام» از زمان پرتاب با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کرد، گفت: در پرتاب ماهواره «پیام»، ماهواره بر نتوانست سرعت لازم را اعمال کند.

در همین رابطه مرتضی براری در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه ماهواره «دوستی» دانشگاه صنعتی شریف در نوبت بعدی پرتاب قرار دارد، افزود: این ماهواره نیز قرار است با ماهواره بر بومی پرتاب شود و مراحل پرتاب این ماهواره در حال انجام است.

براری در خصوص میزان قدرت ماهواره برهای بومی، گفت: ماهواره بر بومی «سفیر» قادر است ماهواره های تا وزن ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر و ماهواره برهای «سیمرغ» نیز می تواند ماهواره های ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهند.

رییس سازمان فضایی ایران درباره پرتاب ماهواره پیام گفت: زمانی که ماهواره قرار است در مدار قرار گیرد، باید ماهواره بر با یک سرعت خاصی ماهواره را به مدار تزریق کند.

وی با تاکید بر اینکه در پرتاب ماهواره پیام، ماهواره بر نتوانست سرعت لازم را اعمال کند، یادآور شد: این امر نشان می دهد که اشکال در ماهواره نبوده است. از زمانی که پیام پرتاب شد، از همان لحظه اطلاعات این ماهواره دریافت و ارتباط آن با ایستگاه زمینی برقرار شد.

وی با بیان اینکه پرتاب بامداد دوشنبه تجربه موفقی برای ما بود، افزود: در عرصه فضایی به دلیل پیچیدگی هایی که هم ماهواره و هم ماهواره بر دارند، هر حرکتی در این زمینه، رو به جلو است و هیچ حرکتی منجر به شکست نمی شود و دستاوردهایی که در پرتاب امروز به دست آوردیم، به ما کمک خواهد کرد که مشکلات خود را در فرآیندهای بعدی برطرف کنیم.

رییس سازمان فضایی تاکید کرد: پرتاب امروز، به ما جرات داد که با توان داخلی هم ماهواره عملیاتی بسازیم، هم ماهواره برهای عملیاتی طراحی کنیم و هم بتوانیم ماهواره و ماهواره برها را با هم تطبیق دهیم.

 اکنون ماهواره ای مثل پیام را 6 ماهه می سازیم
براری با بیان اینکه در پرتاب ماهواره پیام اشکال جزیی ایجاد شد گفت: ما در حال برطرف کردن این اشکال خواهیم بود، ولی مهم ترین دستاورد این پرتاب این بود که دانشمندان کشور به دانش طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره بر دست پیدا کردند.

وی گفت: این گفته به این معنا است که ساخت ماهواره و ماهواره بر در زمان بسیار کمتری امکان پذیر خواهد بود. تیم تحقیقاتی «پیام» اکنون قادر خواهند بود که این ماهواره را در مدت ۶ ماه بسازند.

به گفته وی، قرارداد طراحی و ساخت ماهواره «پیام» در سال ۱۳۸۷ منعقد شد و قرار بود این ماهواره با همکاری مشترک دیگر کشورها و با پرتاب گر خارجی صورت گیرد، ولی تا سال ۱۳۹۱ هیچ کشوری حاضر به همکاری نشد؛ از این رو تیم تحقیقاتی داخلی بر اساس توان خود اقدام به طراحی و ساخت ماهواره و هم ماهواره بر کردند.

براری با بیان اینکه دانش فضایی کسب شده بسیار ارزشمند است، گفت: ما به این موضوع می بالیم و تجربه امروز نیز تجربه ای برای برطرف کردن ضعف های این حوزه خواهد بود تا اشکالات کوچک برطرف شوند.

رییس سازمان فضایی در پاسخ به این سوال که آیا ماهواره هایی که در پرتاب ناموفق هستند، قابل بازیافتند یا خیر، توضیح داد: ماهواره هایی که وارد جو می شوند، می سوزند و ماهواره و ماهواره بر به طور کامل سوخته می شوند.

براری با بیان اینکه در حال حاضر چندین ماهواره در حال تکمیل است، افزود: در حال حاضر ماهواره های «ظفر» و  «ناهید ۲» در حال تکمیل است و ماهواره «ناهید 1» به پایان رسیده است.

رییس سازمان فضایی درباره ماهواره «دوستی» دانشگاه شریف، توضیح داد: این ماهواره دارای وزن ۵۰ کیلوگرم است که در مدار ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تیم تحقیقاتی این طرح در حال حاضر در حال انجام تست های سازگاری نهایی هستند. تست های سازگاری قبلا انجام شده است و تیم تحقیقاتی در حال انجام تست سازگاری مجدد هستند.

 در زمان کوتاه ماهواره جدید می سازیم
در خبر دیگری رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ماهواره «پیام» پس از پرتاب، سیگنال هایی را به زمین فرستاد که این سیگنال ها آنالیز می شود و اطلاعات دقیق تر مشخص خواهد شد.

احمد معتمدی در گفتگو با مهر ادامه داد: در محل پرتاب ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داد که بلافاصله پروژه بعدی ساخت ماهواره در این دانشگاه آغاز شود.

وی درخصوص وضعیت فعلی ماهواره «پیام» دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: زمانی که ماهواره پرتاب می شود دیگر به زمین باز نمی گردد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در پرتاب ماهواره «پیام» آنچه که مثبت بود این است که ماهواره پس از جدایی از ماهواره بر شروع به کار کرد و این امر نشان می دهد که ماهواره مشکل نداشته و تا لحظه های آخر نیز فعالیت داشته است.

معتمدی گفت: ماهواره بر هم کار مهمی بود و ۹۰ درصد موفق عمل کرد تنها در بخشی که باید به ماهواره سرعت اولیه را دهد مشکل پیدا کرد اما در بقیه مراحل خوب عمل کرد.

وی ادامه داد: ماهواره پیام پس از پرتاب، سیگنال هایی را به زمین فرستاد که این سیگنال ها آنالیز می شود و اطلاعات دقیق تر مشخص خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ماهواره «پیام» پس از پرتاب در مدار قرار گرفت باتوجه به اینکه سرعت این ماهواره کمتر از سرعت مناسب بود و شتاب لازم را نداشت نتوانست در مدار زمین بماند چراکه برای ماندگاری در مدار نیازمند یک سرعت مناسب است.

وی عنوان کرد: ماهواره از آخرین مرحله ای که از «ماهواره بر» پرتاب شد شروع به فعالیت کرد و سیگنال هایی را در خصوص موقعیت و دیگر اطلاعات ارسال کرد. بنابراین ماهواره پیام مدت زمان کمی را فعالیت کرده است.

معتمدی با بیان اینکه ماهواره پیام در اقیانوس افتاده است، گفت: این ماهواره قاعدتا باید در اقیانوس هند افتاده باشد.

 ادعای عجیب نتانیاهو
عجیب ترین واکنش به پرتاب ماهواره پیام، مربوط به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل بود. او روز گذشته و چند ساعت پس از پرتاب ناموفق ماهواره پیام مدعی شد ایران درباره شکست این پروژه دروغ می گوید. نتانیاهو مدعی شده هرچند در این پرتاب از یک ماهواره استفاده شده، ولی هدف اصلی آزمایش امکان پرتاب یک موشک قاره پیمای بالستیک بوده است. 

 در انتظار موفقیت ماهواره «دوستی»
در حالی که ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت، حالا ماهواره دوستی در نوبت پرتاب قرار دارد و بسیاری از ایرانیان منتظر موفقیت آن هستند.

ماهواره «دوستی»، به عنوان یکی از مجموعه ماهواره های توسعه فن آوری کشور و به کارفرمایی سازمان فضایی ایران، توسط دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است.

ماهواره «دوستی» دارای جرم 52 کیلوگرم است و با توجه به دسته بندی مرسوم ماهواره ها از منظر جرم، یک میکرو ماهواره محسوب می شود. مدار این ماهواره بیضوی و در دسته مدارهای کم ارتفاع (LEO)، با ارتفاع اوج و حضیض به ترتیب برابر با 310 و 250 کیلومتر و شیب مداری 55 درجه خواهد بود.

 
کد مطلب : ۲۷۱۰۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما