۰

آیفون؛ عامل قدرت یا شکست اپل

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۶
آیفون؛ عامل قدرت یا شکست اپل

آی‌تی‌من- بر اساس گزارش وایرد، آمارها حاکی از آن است که در طول سه ماهه منتهی به سال 2019 بیش از 51 میلیارد دلار از مجموع 84 میلیارد سود اپل از فروش آیفون به دست آمده است. این موفقیت آیفون باعث شده که اپل رقبایش را دست‌کم بگیرد و توجهی به شرکت‌هایی که هر روز نوع جدیدی از آنها در بازار سربرمی‌آورند، نکند.
 
از آنجا که قیمت جهانی گوشی افزایش یافته، بسیاری از تولیدکنندگان به ارایه خدمات، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی می‎پردازند که در این شرایط بتوانند هم در بازار پایدار بمانند و هم سود کسب کنند.
 
بر این اساس اپل نیز با ارایه سرویس‌هایی همچون اپل موزیک، آیتیونز و آی‌کلاود توانسته سود زیادی کسب کند و حتی آمارها نشان می دهد که بیش از یک‌سوم درآمد اپل از طریق این بخش تامین می‌شود.
 
البته اپل از فروش گجت‌های پوشیدنی مثل اپل‌واچ و لوازم جانبی همچون ایرپاد درآمد بسیاری کسب می‌کند. اسپیکرهای هوشمند اپل نیز فروش خوبی داشته‌اند و توانسته‌اند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب
کنند. اما باید به این نکته توجه کنیم که همه این محصولات فقط با آیفون سازگارند، برخلاف سایر گجت‎های آندروییدی که با همه دستگاه‎ها قابلیت برقراری ارتباط دارند. بنابراین اپل فقط از تولید محصولاتش برای کاربران اختصاصی خودش درآمد کسب می‌کند.
 
با همه این‌ها شایعاتی درباره اینکه اپل درصدد خرید شرکت‌های دیگر موبایلی است منتشر شده اما تاکنون اپل در این باره اطلاعی منتشر نکرده است.
 
شرکت‌های بزرگ معمولا دست به خرید شرکت‌های دیگری می‌زنند و بعضا شرکت‌های موفق یا ورشکسته را می‎خرند و به این ترتیب کسب و کار خود را توسعه می‌دهند. اما از 4 یا 5 سال پیش که اپل اقدام به خرید شرکت بیتس کرد تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده است؛ بسیاری از تحلیلگران معتقدند زمانی که شرکت‌‎های بزرگ از تولید و فروش محصولات‌شان راضی هستند دست به ریسک نمی‌زنند. این موضوع هم‌اکنون درباره اپل صدق می‎کند؛ این کمپانی آمریکایی از فروش آیفون رضایت دارد و از سوی دیگر کاربرانش هم از این محصول راضی هستند.
بنابراین دلیلی برای تغییر وجود ندارد. اما همین عدم تغییر می‌تواند دلیلی برای نابودی شرکت‎ها و کشاندن آنها به ورطه نابودی باشد.
 
از زمان استیوجابز تاکنون اپل نتوانسته در تولید آیفون نوآوری خاصی ایجاد کند و آیفونی که هر سال تا قبل از مرگ جابز محصولی غیرقابل پیش‌بینی بود، حالا غیر از برند، تقریبا هیچ فرقی با گوشی‌های پرچمدار آندروییدی ندارد؛ حتی در مواردی هم مثل دوربین یا پردازشگر به پای گوشی‎های برخی از برندهای معروف بازار هم نمی‎رسد.
 
یکی دیگر از عوامل نبود تغییر در محصولات اپل، عدم جایگزینی مدیران این کمپانی است؛ مثلا سال‌هاست که مدیر طراحی اپل تغییر نکرده یا سایر مدیران رده بالای این کمپانی مدت‎هاست که در سمت خود باقی مانده‎اند. اگرچه نباید این موضوع را از یاد ببریم که همه این افراد به نوعی کارمندان خلاق و سرمایه‎های اپل به شمار می‎روند.اما خلاقیت از گذشته رمز موفقیت اپل بوده که سال‎هاست در محصولات این شرکت کمتر شاهد آن هستیم.
 
تحلیلگران بر این باورند که اگر اپل
همچنان به موفقیت امروز آیفون راضی باشد و تصور کند که تا ابد آیفون محبوب خواهد ماند، قطعا سرنوشتی مثل نوکیا در پیش خواهد داشت؛ هیچ کس فراموش نمی‎کند که نوکیا 14 سال سردمدار بی‌چون و چرای بازار موبایل دنیا بو؛ اما همین غرور که هرگز کمپانی دیگری نمی‎تواند جایگاهش را تصاحب کند و اصرار به تولید گوشی‌هایی که زمانی محبوب بودند، باعث شد که این روزها حتی نامی از آن برند پرآوازه در بازار نباشد.
 
با همه این‏ها باید دید که در آینده چه محصولاتی ممکن است مورد توجه قرار گیرد؛ مثلا بسیاری احتمال می‌دهند که در آینده هدست‎های واقعیت مجازی، گجت‎های پرطرفدار باشند یا رایانش ابری بتواند توجه بسیاری را به خود جلب کند.
 
زمزمه‎هایی نیز وجود دارد که اپل سال آینده از هدست واقعیت مجازی خود رونمایی می‎کند. بر این اساس اپل قطعا چالش بزرگی پیش رو خواهد داشت باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا با آیفون می‎تواند همچنان سود زیادی به جیب بزند یا باید از این دستگاه دوست داشتنی به محصولاتی جدیدتر سوییچ کند.
مترجم : ساحره چمنی
مرجع : www.wired.com
کد مطلب : ۲۷۱۲۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما