کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مراسم رونمایی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام شد؛

بسته حمایت مالیاتی از شتابدهنده‌ها به زودی اجرایی می‌شود

20 اسفند 1397 ساعت 18:40

مراسم رونمایی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر علوم برگزار شد.



آی‌تی‌من- علی وحدت، رییس صندوق نوآوری در این مراسم با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان اختصاص داده است، گفت: تلاش‌مان همواره این بوده که همکاری نزدیکی با صندوق‌های پژوهش و فناوری برای چابک‌سازی فرآیند اعطای تسهیلات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در صدد هستیم فرآیندهای اعطای تسهیلات، کوتاه‌تر شود، افزود: تغییر نگرش روی تمرکز‌ زدایی صندوق و استفاده از ابزارهای مالی موجود در کشور برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان از اهداف ما در مدل‌های جدید همکاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری است.

وحدت با بیان اینکه تامین مالی از مباحث دیگری است که با استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر داریم، اضافه کرد: یک بسته حمایت مالیاتی از شتابدهنده‌ها در صندوق نوآوری و شکوفایی آماده شده که به زودی اجرایی می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: در صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش‌های مختلف حمایت از توسعه فعالیت شتابدهنده‌ها به منظور توسعه هسته‌های فناوری، سرویس‌های مختلفی را آماده کرده‌ایم. از جمله این اقدامات برای شتاب‌دهنده‌ها کمک برای ایجاد فضای استقرار، تجهیز فضای شتابدهنده‌ها و تامین مالی اولیه برای استقرار هسته‌های فناور هستند.

وحدت با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری همکاران صندوق نوآوری و شکوفایی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: این صندوق‌ها می‌توانند نیاز شرکت‌های متوسط و کوچک را در استان‌های کشور و در تهران مرتفع کنند تا برای اجرای طرح شأن نیاز مالی نداشته باشند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: امیدواریم با این برنامه رونمایی شده، نقش آفرینان در زیست بوم نوآوری به تأثیرگذاری بیشتر برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: این همکاری جدید ظرفیتی را ایجاد کرده که صندوق‌های پژوهش و فناوری علاوه بر نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز شرکت‌های خلاق، فناور و استارت‌آپ‌ها را برطرف کنند.

وحدت با اشاره به مدل همکاری جدید صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های پژوهش و فناوری تصریح کرد: هدف ما تأمین مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری است که در این پروسه تسهیل در نظام تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های دانش‌بنیان به عنوان نهادهای مالی واسط محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه مدل تأمین مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری براساس ابزارهای تأمین مالی در بعد تسهیلات، تضمین خط اعتباری است، خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات مالی به صندوق‌های پژوهش و فناوری مطابق با تبصره یک ماده ۵ بوده و از سوی دیگر خط اعتباری به آنها اختصاص می‌یابد.

وحدت در خصوص تسهیلات سطح اعتباری به صندوق پژوهش و فناوری، یادآور شد: در این خصوص پرداخت کارمزد متناسب با هزینه عملیات، تناسب کارمزد پرداختی با نوع تضمین تسهیلات اعطایی صندوق‌های پژوهش و واسپاری هزینه عملیات، درخواست ارزیابی عقد قرارداد، نظارت و پوشش کامل ریسک از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری از ارکان خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری به شمار می‌رود.

وی در خصوص مبلغ خط اعتباری تعیین شده از سوی صندوق نوآوری به صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری تا سقف ۶ برابر سرمایه تایید شده را می‌توانند پرداخت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: امروز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری و ۲۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۲ صندوق پژوهش و فناوری اختصاص یافت.

در همین حال، رضا قربانی، معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در حاشیه مراسم رونمایی از همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری طبق برنامه سوم توسعه تاسیس شده‌اند؛ این صندوق‌ها وظایفی در حوزه توسعه فناوری دارند که اعطای تسهیلات یکی از اقدامات آنهاست.

وی با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری در جغرافیای کشور پراکنده هستند، گفت: هر یک از صندوق‌های پژوهش و فناوری در زمینه تخصصی فعالیت می‌کنند که همین موضوع یک امتیاز برای شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به همکاری جدید صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در مدل همکاری جدید، تسهیلات و خدمات از این پس از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود و این نوعی برون‌سپاری محسوب می‌شود.

قربانی با بیان اینکه همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری دو مدل تعریف شده است، گفت: در این مدل، تسهیلات مستقیم و خط اعتباری در نظر گرفته شده است؛ این مدل جدید برای ۱۲ صندوق است و بالغ بر هزار میلیارد تومان است؛ از این میزان ٢١۶ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: با این تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند اقدام به اعطای تسهیلات به شرکت‌ها کنند و در راستای اساس نامه خود فعالیت داشته باشند؛ اعطای خط اعتباری به این صندوق‌ها دیگر مدل همکاری ماست؛ در این مدل خط اعتباری صندوق‌های پژوهش و فناوری عملاً عامل صندوق نوآوری و شکوفایی هستند به گونه‌ای که طرح‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند و بعد از انعکاس قرارداد و نظارت تأمین مالی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود.

قربانی خاطر نشان کرد: امیدواریم با تخصیص این هزار میلیارد تومان به صندوق‌های پژوهش و فناوری، شرکتهای دانش بنیان بتوانند راحت‌تر به تسهیلات صندوق دسترسی پیدا کنند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: تا پایان سال کل صندوق‌هایی که تقاضای خود را ارایه کرده باشند و پرونده‌ای در صندوق نوآوری داشته باشند را تأمین مالی خواهیم کرد.

قربانی گفت یکی از ویژگی‌هایی که تسهیلات مستقیم ما به صندوق‌های پژوهش و فناوری دارد این است که صندوق نوآوری و شکوفایی قانونا می‌تواند تنها به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات اعطا کند و تسهیلات ما خاص شرکت‌های دانش‌بنیان است که مراحلی دارد و باید مجوزهایی از سوی معاونت علمی دریافت کنند تا به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته شوند. ولی فعالان دیگری در حوزه فناوری داریم مانند استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های خلاق و نوآور، شرکت‌های فناور و … که هنوز نتوانسته‌اند مجوز دانش‌بنیان بگیرند.

وی ادامه داد: مزیت تسهیلات مستقیم ما به صندوق‌های پژوهش و فناوری این است که صندوق‌های پژوهش و فناوری منعی برای اعطای تسهیلات و حمایت از استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های خلاق و نوآور، شرکت‌های فناور و… ندارند؛ از این رو ما به صورت غیر‌مستقیم و از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانیم از این شرکت‌های فناوری که دارای ایده نو هستند حمایت کنیم.

 


کد مطلب: 271466

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/271466/بسته-حمایت-مالیاتی-از-شتابدهنده-ها-زودی-اجرایی-می-شود

ITMen
  https://www.itmen.ir