۰

تظاهرات گسترده روس‌ها در اعتراض به محدودیت اینترنت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۰
تظاهرات گسترده روس‌ها در اعتراض به محدودیت اینترنت
 
آی‌تی‌من- شهروندان معترض به محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده توسط دولت روسیه با آغاز کمپینی با عنوان «آزادی برای اینترنت» در خیابان ساخاروف مسکو دست به تظاهرات زدند. بر اساس گزارش‌ها، پلیس برخی از پارچه ‌نوشته‌های معترضان را ضبط و ۲۸ نفر را نیز دستگیر کرده است.

به گزارش آناتولی، وزارت کشور روسیه اعلام کرده است که 6 هزار و 500 نفر در این تجمع حضور داشته‌اند، اما مخالفان شمار معترضان را ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.
بعضی معترضان شعارهایی مثل «دست‌ها از اینترنت کوتاه» و «نه به انزوا» سر می‌دادند و شماری از آنها هم سخنرانی کردند. تظاهرات مشابهی در دو شهر دیگر روسیه برگزار شد که پس از به تصویب رسیدن لوایح بحث‌انگیز در پارلمان روسیه در ماه فوریه بود.

ماه گذشته قانونگذاران روس لایحه پیشنهادی «طرح ملی اقتصاد دیجیتال» را مطرح کردند و به بهانه جلوگیری از مداخلات خارجی، کنترل دولت را بر اینترنت تشدید کردند. برخی رسانه‌های روسی لقب «پرده آهنین» به این طرح داده‌اند که بیانگر سرکوب مخالفان در فضای اینترنت است.

این مصوبه در صورت تصویب نهایی به دولت اجازه می‌دهد تا با هدف مقابله با خرابکاری احتمالی دشمنان خارجی روسیه، کنترل‌ خود را بر این شبکه جهانی افزایش دهد. در حال حاضر دولت روسیه به طور روزافزونی دسترسی شهروندان این کشور به برخی وب سایت‌ها را مسدود می‌کند و حتی طی ماه‌های اخیر استفاده از شبکه اطلاع‌ رسانی تلگرام را ممنوع کرده است.

دولت روسیه ماه گذشته اعلام کرد که با هدف ارتقای توانمندی فضای اینترنت داخلی کشور و همچنین دفاع سایبری، طرح آزمایشی قطع موقت اینترنت در این کشور را اجرا می‌کند. تاریخ دقیق قطع اتصال به اینترنت جهانی اعلام نشده است، اما برخی پایگاه‌های اینترنتی روسیه، زمان اجرای این طرح را ماه مارس (اوایل فروردین سال 98) اعلام کرده‌اند.

طرح آزمایشی قطع موقت اینترنت در روسیه در چارچوب بررسی نتایج طرح «برنامه ملی اقتصادی دیجیتالی» است که در ماه دسامبر 2018 گذشته در پارلمان روسیه مطرح شد. مقامات و شرکت‌های بزرگ سرویس‌دهنده اینترنت روسیه در این طرح قصد دارند به‌ عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی ارتباط این کشور با اینترنت جهانی را قطع و نتایج حاصله و بازخوردهای آن را ثبت و تجزیه و تحلیل کنند.

در طرح موقت قطع اینترنت، سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه یا «روسکومادزور» باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات و داده‌های رد و بدل شده میان شهروندان و سازمان‌های روسی در داخل کشور باقی می‌ماند و به هیچ وجه از خارج از روسیه قابل دسترس نیست. این پروژه ابزار فنی لازم برای تغییر مسیر ارتباطاتی روسیه را فراهم می‌کند تا در شرایط خاص مسیرها به یکدیگر متصل شده و ارتباطات درون روسیه حفظ شود. مقامات روسیه در عین حال قصد دارند با اجرای این طرح موقت تمام ترافیک اینترنتی را در مسیرهای قابل رویت برای سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه تعریف کنند تا ضمن اعمال نظارت کامل بر تمامی داده‌ها، از خروج اطلاعات درون کشوری به خارج اطمینان حاصل کنند.

انتظار می‌رود این طرح بار دیگر این ماه به رای گذاشته شود و اگر تصویب شود، باید به امضای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه برسد.

معترضان به این طرح می‌گویند: اگر کاری نکنیم، اوضاع بدتر می‌شود. مقامات کشور راه خود را می‌روند و از نقطه بی‌بازگشت عبور خواهیم کرد.

یک فعال دیگر نیز می‌گوید: دولت با آزادی می‌جنگد؛ می‌توانم این را به عنوان کسی که به دلیل ارسال یک توییت یک ماه زندانی کشیده، به شما بگویم.

دولت روسیه: نگران قطع یکباره اینترنت هستیم
سخنگوی رییس جمهوری روسیه در واکنش به اعتراض‌ها در خصوص راه‌اندازی اینترنت مستقل با هدف آمادگی برای مواجه شدن با قطع یکباره اینترنت از سوی آمریکا اعلام کرد: قصد محدود کردن اینترنت را نداریم بلکه نگران قطع یکباره آن از خارج هستیم.

دمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت: طرح قانونی «پایداری فعالیت اینترنت» در روسیه برای دفاع از اینترنت در شرایطی است که دیگر کشورها (آمریکا) بخواهند دسترسی مردم روسیه را به اینترنت محدود کنند.

وی با اشاره به تظاهرات مخالفان گفت: یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات خیابانی که از تلویزیون پخش می‌شد گفت که آنها (مقام‌های دولت روسیه) می‌خواهند دکمه قطع اینترنت را فشار دهند. این فرد اظهارات نادرست و گمراه کننده بیان کرده است.

وی ادامه داد: مشخص است که این فرد آگاه نیست و نمی‌ترسد که یک نفر از آن سوی اقیانوس (آمریکا) هر وقت خواست می‌تواند دکمه قطع اینترنت روسیه را فشار دهد و مردم روسیه از داشتن اینترنت محروم کند.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه این را هم گفت که تدابیر قانونگذاران روس و دولت روسیه برای واکنش در چنین روزی اندیشیده شده است چراکه در کرملین یا دولت روسیه هیچ فردی نیست که طرفدار محدود شدن آزادی‌های مردم در اینترنت باشد.

پسکوف همچنین گفت: می‌توان از موضع شرکت کنندگان در اجتماع اعتراضی دیروز به دلیل حمایت از آزادی اینترنت حمایت کرد، اما این به معنای حمایت از گمراهی و عدم درک درست از دلیل مطرح شدن چنین طرح مهمی نیست.

وی ادامه داد: طرح حفاظت از اینترنت مردم روسیه برای روزی است که ما با اقدامات خصمانه علیه روسیه در فضای مجازی روبرو شویم.

 
مترجم : نسترن صائبی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۴۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما