کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مطرح کرد :

درآمد 80 هزارمیلیارد تومانی شرکت‎های دانش‎بنیان در سال 97

ايرنا , 21 فروردين 1398 ساعت 2:32

معاون علمی و فن آوری رییس جمهوری گفت: کشورمان با وجود 6 هزار استارت‎آپ فعال بزرگترین استارت‎آپ‎های منطقه را به خود اختصاص داده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه پایدار بخوبی استفاده شود.



سورنا ستاری افزود: صنعتی نیاز به دانشگاه دارد که بخواهد ماشین سازی کرده و طراحی خط و طراحی محصول خود را انجام دهد و اگر بخواهد مونتاژ کند اسمش صنعت نیست بلکه کارخانه است. 

وی با بیان این مطلب که در اقتصاد نفتی همه کارها وابسته به پول است، گفت: تکنولوژی و دانش یاد گرفتنی است و البته با پول می شود صاحب مدرک شد اما صاحب دانش شدن با پول امکان پذیر نیست. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه آنچه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‎کند یک اکوسیستم است، گفت: باید به این برسیم که خام فروشی به هر شکلی یک ضرر پنهان دارد و منجر به توسعه نمی شود. 

ستاری به اقتصاد نفتی اشاره کرد و یادآور شد: دولت‎های نفتی دولت‎های چاق هستند، بروکراسی دارند و کارآفرینی و نیروی انسانی را نابود می کنند؛ بنابراین هیچ اقتصادی بر مبنای منابع زیر زمینی به جایی نمی رسد. 

وی با طرح این سوال که چرا کشورهایی که دارای منابع زیرزمینی هستند، عقب می‌مانند، تاکید کرد: باید توجه کنیم که مفهوم توسعه، صنعت، دانشگاه و .... چیست؟ 

معاون علمی و فن آوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، وجود 130 هزار دانشجو و سه هزار هیات علمی در استان کرمان باید به نحوی اثرگذار در توسعه استان باشد، تاکید کرد: آنچه در اقتصاد دانش‌بنیان درباره آن صحبت می‌کنیم، یک اکوسیستم است. 

ستاری اظهار داشت: وقتی شرکت‎های داخل یک استان از یک کارآفرین حمایت نمی‌کنند و مشکلات آنها را حل نمی کنند، انتظار دارند که یک نفر از بیرون بیاید و این مشکلات را حل کند. 

وی تاکید کرد: آنچه مهم است که همه بخواهند یک اکوسیستم برای حمایت از کارآفرین ایجاد کنیم و کارآفرین و دانشگاهها جایگاه خود را پیدا کنند. 

افزایش 70 درصدی بودجه پارک های علم و فناوری
وی با اشاره به اینکه محصول پژوهش زمانی محصولی مورد استفاده برای مردم می شود که بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری کند، گفت: امسال 70 درصد بودجه پارک های علم و فناوری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

ستاری تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه شرکت‎های دانش بنیان زمانی ارزشمند است که بخش خصوصی به صحنه بیاید زیرا نتیجه پژوهشی که با پول دولتی انجام شود به درد مردم نمی‎خورد. 

وی در خاتمه به مزیت های توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهارداشت: در اکوسیستمی که برای ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور ایجاد شده، 130 تا 140 نوع خدمت می‌دهیم.

درآمد 80 هزارمیلیارد تومانی شرکت‎های دانش‎بنیان 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: درآمد حاصل از شرکت‎های دانش بنیان کشور در سال گذشته بین 80 تا 90 هزار میلیارد تومان و در سال 96 بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان بوده است.

ستاری افزود: مهم‌ترین هدف این شرکت‎ها، تغییر پارادایم اقتصادی از منابع زیر زمینی و نفتی به سمت تخصص و دانش نیروی انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه شاخص های نیروی انسانی بسیار خوبی در دنیا داریم، تاکید کرد: این شاخص می تواند محور توسعه کشور قرار گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این مطلب که در سال های اخیر تعداد شرکت های دانش بنیان رشد بسیار خوبی داشته است، گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان در حوزه شرکت های دانش بنیان مشغول به کار شده اند که بزودی به شرکت های بسیار بزرگی تبدیل می شوند.

وی عنوان کرد: ایجاد شرکت‌های دانش بنیان جهت‎گیری جدیدی در مقابل اقتصاد نفتی است و ثمرات آن در حوزه های مختلف قابل مشاهده است که جزو جهت گیری های اصلی کشور و از موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به شمار می رود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: امسال با توجه به تحریم‎ها برنامه مفصلی در حوزه های مختلف از جمله هوایی داریم تا بتوانیم بخش زیادی از تحریم‎ها را رفع کنیم.

وی ادامه داد: از تحریم قبل تاکنون نیز بسیاری از مشکلاتی که داشته ایم برطرف شده و امیدواریم این سیستم جدید نیز بتواند بخش عمده ای از مشکلات را رفع کند.

ستاری بیان کرد: کرمان در حوزه شرکت‎های دانش‎بنیان قدم‎های خوبی برداشته و زیرساختهای خوبی دارد و فرهنگ کارآفرینی نیز در این استان به خوبی توسعه یافته تا افراد از استخدام های دولتی به سوی کارآفرینی متمایل شوند.

وی اظهار داشت: پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری در استان کرمان راه اندازی شده تا جوانان خلاق و دارای ایده بدانند که برای کارآفرینی به کجا باید مراجعه کنند. 

ستاری تاکید کرد: پتانسیل جمهوری اسلامی در حوزه های دانش و فناوری است و این موضوع است که موجب اقتدار کشور می شود.

 


کد مطلب: 271613

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/271613/درآمد-80-هزارمیلیارد-تومانی-شرکت-های-دانش-بنیان-سال-97

ITMen
  https://www.itmen.ir