۰

ماجرای کم فروشی شرکت‌های اینترنتی از دولت نهم تا کنون

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۲
ماجرای کم فروشی شرکت‌های اینترنتی از دولت نهم تا کنون
 
آی‌تی‌من- موضوع کم فروشی اینترنت بار دیگر در دولت دوم روحانی به صدر اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات بازگشت و علاوه بر وعده‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای نظارت دقیق بر شرکت‌های اینترنتی و مبارزه با کم فروشی، شخص وزیر ارتباطات نیز چندین بار در این باره اظهار نظر کرد.
 
از دو سال پیش اما، میزان شفافیت زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات دراین خصوص افزایش پیدا کرد و از سوی رگولاتوری، فهرست شرکت‌های کم فروش اینترنتی در مقاطعی منتشر و سپس متوقف شد.
 
حالا دوباره این موضوع به یکی از دغدغه‌های وزیر ارتباطات تبدیل شده و آذری جهرمی پس از بیان این موضوع در کرمان، دیروز نیز با انتشار توییتی، اعلام کرد که از طریق بازرسی‌های مخفیانه از شرکت‌ها، کم فروشی 8 درصدی برخی شرکت‌ها تایید شده است.
 
نکته جالب اینکه وزیر ارتباطات در مهرماه سال 96 گفته بود که «برخی شرکت‌ها مشترک را بین دو تا 5درصد بیشتر از چیزی که به صورت واقعی دانلود می‌کند، شارژ می‌کنند.» حالا پس از گذشت حدود یک سال و نیم از آن اظهار نظر و با وجود وعده‌های مکرر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر پیگیری و مقابله با کم فروشی اینترنت، بر اساس اظهارات وزیر میزان تخلف تا دو برابر در برخی شرکت‌ها افزایش یافته است که باید دید عوامل این تخلفات چیست و چرا مقابله با آن جلوی تخلف را نگرفته و برخی شرکت‌ها حتی میزان کم‌فروشی را افزایش داده‌اند.
 
این در حالی است که در قانون نظام صنفی نیز مجازات‌های مشخصی برای کم‌فروشی پیش‌بینی شده که می‌توان با اعمال این مجازات‌ها و اعلام آن به مردم، متخلفان را تنبیه کرد.
 
بر اساس ماده 40 اصلاح قانون نظام صنفی کشور، جریمه واحدهای صنفی که مرتکب کم‌فروشی شده‌اند به این شرح  تعیین شده که متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارده شده به خریدار یا مصرف‌کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم‌فروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود.
 
بر این اساس متخلف در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه، پارچه یا تابلو بر سر محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می‌شود.
 
در این مصوبه آمده که مرتکب به مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و پارچه و یا تابلو بر سر محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می‌شود.
 
به موجب این مصوبه، متخلف در مرتبه پنجم و مراحل بعدی به 10 برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می‌شود و همچنین پروانه کسب وی به مدت شش ماه تعلیق و محل کسب تعطیل می‌شود.
 
در تبصره این ماده نیز آمده که عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت (گارانتی) توسط متعهد در حکم کم‌فروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام خدمت مربوط به جزای نقدی موضوع این ماده نیز محکوم می‌شود.
 
کد مطلب : ۲۷۱۸۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما