کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بلاتکلیفی کسبه بازار موبایل از وضعیت نامشخص واردات

گوشی مسافری قاچاق یا واردات موبایل به شکل رسمی

4 خرداد 1398 ساعت 20:33

مولف : ساحره چمنی

در حالی که از اوایل سال جاری گفته شده بود که سامانه رجیستری گوشی‏‌های مسافری بسته می‎شود و کسبه بازار برای وضعیت جدید برنامه ریزی کرده و اقدام به خرید گوشی از شرکت‎های رسمی واردکننده موبایل کردند، حالا باز شدن دوباره سایت رجیستری گوشی‎های مسافری مشکلی تازه برای کسبه بازار به وجود آورده است.



آی‏‌تی‎من- اواخر سال گذشته سایت رجیستری گوشی‎های مسافری بدون اعلام قبلی دچار مشکل و سپس قطع شد؛ این در حالی بود که 90 درصد نیاز بازار را همین گوشی گوشی‎های قاچاق یا به اصطلاح مسافری تامین می‎کرد. بعد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همه فعالان بازار مهلت داد تا گوشی‏‌هایی که از این طریق وارد کرده‎اند را رجیستر کرده و دچار ضرر و زیان نشوند. این قضیه چند ماهی به طول انجامید و قرار شد تا اول خرداد ماه کلا سایت ثبت گوشی‎های مسافری بسته شود و فقط مسافران از طریق ثبت کد ملی و شماره پاسپورت و فقط سالی یک دستگاه گوشی وارد بازار کشور کنند.

این موضوع باعث شد تا کسبه و فعالان بازار برای تامین جنسی که مورد نیازشان است، از طریق واردات رسمی اقدام کنند. در همین شرایط هم واردات گوشی به شکل رسمی انجام شد و ظاهرا از اول اردیبهشت‌ 98 برای خرید ارز حاصل از صادرات، تابلوی ارزی در سامانه جامع تجارت ایجاد شد و واردکنندگان توانستند به آسانی ارز بخرند و در همان روز واریز وجه، ارز خریداری شده را تحویل بگیرند.

به این ترتیب وعده تسهیل‌گری وزارت صنعت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بانک مرکزی در واردات گوشی تلفن همراه به طور کامل محقق شد و با تامین ارز لازم، در عمل ثبت سفارش گوشی موبایل تسهیل شد. 

بر این اساس چند نوع ارز از جمله ارز حاصل از صادرات، اشخاص و نیمایی وجود دارد که امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات وجود داشت و از اول اردیبهشت ‌ماه 98 برای این نوع ارز، تابلوی ارزی در سامانه جامع تجارت ایجاد شد و واردکنندگان توانستند، به آسانی در این سامانه ارز بخرند و همان روزی که وجه واریز می‌شود، ارز خریداری شده را تحویل بگیرند.

بنابراین مشکل تامین ارز برای واردات گوشی تلفن همراه حل شد و با شرایط جدید واردکنندگان توانستند به سرعت اقدام به ثبت سفارش و واردات کالا برای تامین نیاز بازار کنند.

در نتیجه تسهیل تامین ارز برای واردات با کاهش سود، قیمت کالا نسبت به قیمت‌های موجود در بازار حدود 3 تا 5 درصد را کاهش یافت که هم‌اکنون این کالاها در بازار عرضه شده‌‌اند.

اما چند روز پیش رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی اعلام کرد که سامانه رجیستری گوشی همراه مسافر تا دو روز آینده باز می‎شود.

این در حالی بود که همه کسبه و فعالان بازار اقدام به خرید گوشی از شرکت‏‌های رسمی واردکننده کرده بودند و با قیمت بالاتری نسبت به گوشی‎های مسافری، کالای مورد نیاز خود را تهیه کردند. بر این اساس از یک سو، ترس از رجیستر نشدن گوشی‎های مسافری باعث شد تا فعالان بازار اقدام به خرید گوشی‌های رسمی کنند و از سوی دیگر روند واردات دقیقا به شکلی داشت پیش می‎رفت که هدف از اجرای طرح رجیستری بود و برنامه ریزی شده بود تا کالای رسمی وارد بازار کشور شود و پای قاچاق از بازار کشور حذف شود. همچنین مشتری هم بتواند محصولی قانونی و با گارانتی خریداری کند و از سرویس و خدمات پس از فروش برخوردار شود. 

اما حالا با بازار شدن سامانه ثبت رجیستری گوشی‎های مسافری چه اتفاقی می‌افتد؟!

اول اینکه راه قاچاق گوشی به بازار کشور دوباره باز می‌شود. همچنین واردکنندگانی که با مشکلاتی که این روزها بر سر واردات وجود دارد، توانسته بودند کالای رسمی وارد بازار کشور کنند، متضرر می‎شوند؛ چرا که در تاریخ واردات گوشی کشورمان ثابت شده که واردکننده رسمی قدرت رقابت با قاچاقچی را ندارد. از سوی دیگر خریداران امکان دسترسی سرویس و خدمات پس از فروش را ندارند. 

از سوی دیگر به نظر می‎رسد مسوولانی که در راس کار نشسته‌اند حتی اعتقادی به طرحی که سال‎ها هزینه هنگفتی برای اجرای آن شده، ندارند؛ به این ترتیب باید فاتحه رجیستری گوشی‎های موبایل را خواند چرا که با باز شدن رسمی راه واردات گوشی‌های قاچاق، اجرای طرح رجیستری ظاهرا فقط یک روش فرمالیته برای دریافت پرداخت یک هزینه اضافی.

در این میان بازاریانی که در این مهلت داده شده اقدام به خرید جنس از واردکنندگان رسمی کرده‎اند نیز بسیار متضرر شده‎اند.

بر اساس گزارش بازاریان، در طول یک ماه گذشته همه فعالان بازار اقدام به خرید گوشی از واردکنندگان رسمی کرده و با قیمتی بالاتر از گوشی‎های قاچاق این خریدها انجام شده، اما با باز شدن دوباره سایت ثبت گوشی‎های مسافری، قیمت هر گوشی به طور میانگین یک میلیون کاهش می‎یابد که به این ترتیب اکثر فعالان بازار ضرر و زیان زیادی را متحمل شده‎اند.

 


کد مطلب: 272057

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/272057/گوشی-مسافری-قاچاق-یا-واردات-موبایل-شکل-رسمی

ITMen
  https://www.itmen.ir