کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش هواوی برای اصلاح محصول یا ارایه سیستم عامل اختصاصی

عرضه Mate X هواوی به تاخیر افتاد

26 خرداد 1398 ساعت 17:07

مولف : ساحره چمنی

شرکت چینی هواوی که قرار بود گوشی میت ایکس (Mate X) را به زودی راهی بازار کند، اعلام کرده تا اواخر تابستان این گوشی راهی بازار نخواهد شد.



آی‌تی‌من- هواوی اوایل سال‌جاری میلادی همزمان با گلکسی فولد سامسونگ، گوشی Mate X را به عنوان نخستین گوشی تاشونده نسل پنجمی دنیا معرفی کرد. 

قرار بود این گوشی اوایل تابستان به بازار عرضه شود که حالا هواوی اعلام کرده عرضه این گوشی با تاخیر انجام می‌شود و احتمالا تا اواخر تابستان این محصول در اختیار کاربران قرار نخواهد گرفت.

اما این تاخیر در عرضه گوشی‌های تاشونده کمی مشکوک به نظر می‌‌رسد. سامسونگ نیز عرضه گلکسی فولد را به تاخیر انداخته است. البته این گوشی به دلیل مشکلی که برای نمایشگر آن به وجود آمد با تاخیر در عرضه رو به رو شد و سامسونگ مدت زمان بیشتری صرف کرد تا محصولی بی عیب و نقص راهی بازار کند. البته سامسونگ به تازگی اعلام کرده که مشکل نمایشگر را حل کرده و تا اواخر ماه آینده این گوشی را به بازار عرضه خواهد کرد.

اما هواوی چرا عرضه گوشی میت ایکس را به زمان دیگری موکول کرده است؛ آیا این غول فناوری چینی هم به زمان بیشتری برای تکمیل گوشی جدیدشان که قرار است انقلابی در صنعت گوشی‌های موبایل ایجاد کند، نیاز دارد؟ آیا این کمپانی چینی هم هراس دارد که به دلیل نوآوری به کار رفته در پرچمدار جدیدش ممکن است با شکست روبه‌رو شود و تلاش می‌کند تا مدتی را به آزمایش و بررسی روی این گوشی اختصاص دهد تا محصولی بی نقص راهی بازار کند یا تحریم‌های آمریکا عاملی برای تاخیر در زمان عرضه این گوشی بوده است؟

البته به‌گفته‌ سخنگوی هواوی به CNBC، این شرکت قصد ندارد محصولی را به بازار عرضه کند که به شهرت‌شان خدشه وارد کند. اما درواقع به نظر می‌رسد مشکل هواوی ربطی به بخش تاشوی نمایشگر گوشی میت ایکس ندارد بلکه تأثیرات ناشی از تحریم‌های تجاری ایالات متحده است. به خاطر قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه ایالات متحده، شرکت‌های آمریکایی مجاز به فروش یا صدور مجوز برای هیچ فناوری به این شرکت نیستند. این موضوع مشکلات فراوانی را برای هواوی موجب شده است که مهم‌ترین آن‌ها، ناتوانی برای تهیه‌ گواهینامه‌ سیستم‌عامل آندرویید گوگل است.

صرف‌نظر از اینکه آیا Mate X در سپتامبر آینده عرضه خواهد شد یا نه، استفاده کردن یا نکردن از اندروید در این گوشی‌ها هم موضوع مهمی است که هنوز تکلیف آن روشن نشده است. بر اساس گزارش CNB قطعا این گوشی‌ همراه‌ با اندروید عرضه خواهد شد؛ چرا که آن‌ها پیش از قرار گرفتن گوشی در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا، تولید شده‌اند. اما وال استریت ژورنال معتقد است که این موضوع هنوز در دست بررسی است.

پس از قرار گرفتن نام هواوی در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا، شرکت‌هایی مثل گوگل، کوالکام و سایرین اعلام کردند که همکاری خود را با هواوی قطع می‌کنند. هواوی هم بیکار ننشست و از توسعه سیستم ‌عامل اختصاصی خودش خبر داد. این سیستم عامل که هونگ منگ معرفی شده، مبتنی بر اندروید گوگل است و هواوی وعده داد که نه تنها از وابستگی خود به شرکت‌های آمریکایی می‌کاهد، بلکه سیستم عاملی ارایه می‌کند که با همه دستگاه‌ها اعم از گوشی هوشمند، تبلت و لپ تاپ سازگار است.

حتی گفته می‌شود که این سیستم عامل اختصاصی هواوی 60 درصد سرعت بیشتری نسبت به اندروید دارد.

بر این اساس این احتمال هم وجود دارد که میت ایکس همراه‌ با سیستم‌عامل اختصاصی هواوی به فروش برسند. 

البته یکی از سخنگویان هواوی اعلام کرده است که چینی‌ها ترجیح می‌دهند با سیستم‌عامل گوگل کار کنند، اما در صورت لزوم این آمادگی را دارند که با سیستم‌عامل خود به کار ادامه بدهند. به‌گفته‌ این فرد، آن‌ها توانایی‌های کافی برای انجام این کار در مدت ۶ تا ۹ ماه آینده را دارند.

موضوع تأثیرگذار دیگر آن است که چسب‌های شفافی که BOE، تأمین‌کننده‌ نمایشگر OLED انعطاف‌پذیر هواوی از آن برای چسباندن استفاده می‌کرد، توسط شرکت آمریکایی 3M تأمین می‌شد. اکنون که مقامات کاخ سفید شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با هواوی منع کرده‌اند، تأمین این محصول با مانع رو‌به‌رو شده است. این تحریم، اتفاقات خوبی را برای آینده‌ صنعت گوشی‌های انعطاف‌پذیر رقم نخواهد زد. 

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و آیا هواوی گوشی جدیدش را با سیستم عامل اندروید راهی بازار خواهد کرد یا از سیستم عامل اختصاصی خود بهره خواهد برد. البته این محصول پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا معرفی شده، بنابراین امکان استفاده از اندروید را در این گوشی دارد.

البته ممکن است هواوی از این گوشی دو نسخه راهی بازار کند. یکی با اندروید و یکی با سیستم عامل اختصاصی هواوی که با نام هونگ منگ یا سلفیش ارایه خواهد شد.

با همه این اوصاف هواوی اگرچه هم‌اکنون جایگاه دوم را در بازار موبایل دنیا دارد، اما تحریم‌های آمریکا احتمالا تاثیر بدی روی وضعیت این کمپانی خواهد گذاشت و حتی گزارش‌ها حکایت از کاهش میزان فروش و تولید این شرکت دارند.

 


کد مطلب: 272223

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/272223/عرضه-mate-x-هواوی-تاخیر-افتاد

ITMen
  https://www.itmen.ir