کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خداحافظی شوالیه با دلاوران سیب گاز زده

جانی آیو قصد دارد شرکت خودش را تاسیس کند

8 تير 1398 ساعت 20:00

جانی آیو، طراح ارشد اپل و کسی که پشت طرح‌های انقلابی آی‌مک و آیفون بود، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد پس از 30 سال، اپل را ترک کند.



آی‌تی‌من- جانی آیو (Jony Ive) خبر ترک اپل را در جریات گفت‌وگویی اختصاصی با فایننشال تایمز اعلام کرد؛ خبری که در دنیای فناوری و طراحی ولوله‌ای به پا کرد. این طراح برجسته انگلیسی که موفق به دریافت لقب «سر» و «شوالیه» هم شده، گفت که همچنان با اپل در ارتباط خواهد بود؛ اما قصد دارد که شرکت طراحی خودش را با نام LoveForm بنیان‌گذاری کند و اپل نخستین مشتری این شرکت خواهد بود.

آیو با بیان اینکه اکنون زمان طبیعی و مناسبی برای تغییر است، گفت: من دیگر کارمند اپل نخواهم بود؛ اما همچنان درگیر پروژه‌های اپل خواهم ماند.

تیم کوک، مدیراجرایی اپل نیز در این رابطه گفت: جانی یک شخصیت منحصر به فرد در دنیای طراحی است و نقش او در احیای اپل قابل انکار نیست.

کوک افزود: اپل همچنان از استعداد جانی بهره می‌برد و با او در پروژه‌های خاص کار خواهد کرد. ضمن اینکه تیم طراحی که آیو در اپل شکل داده، همچنان در این شرکت حضور خواهند داشت.

مدیراجرایی اپل در گفت‌وگویی با فایننشال تایمز به نقش آیو در احیای اپل پس از رکود این شرکت در اوایل دهه 1990 میلادی تاکید کرد و گفت:  کاری  که او در طراحی آی‌مک کرد، موجب شد که توجه مردم دوباره به اپل جلب شود.

اما جدا شدن آیو از اپل در زمان کنونی می‌تواند برای اپل خطرناک باشد. این شرکت در که ماه اوت 2018 به نخستین شرکت تریلیون دلاری جهان تبدیل شد، اخیرا با افزایش رقابت با کاهش رشد مواجه شده است. کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند آیفون از سویی و تشدید شدن جنگ تجاری آمریکا و چین در ماه‌های اخیر از جمله دلایل رکود کسب‌وکار این شرکت بوده است. به طوری که در ماه‌ ژانویه گذشته، نخستین بار پس از 17 سال اپل مجبور به تعدیل پیش‌بینی فروش خود شد.

اپل در ماه‌های اخیر سعی کرده که منابع درآمدی خود را متنوع کند و علاوه بر فروش سخت‌افزار به سوی فروش اشتراک خدمات از جمله در زمینه سرگرمی برود.
پنج‌شنبه نیز با انتشار خبر خداحافظی جانی آیو، سهام اپل در حدود یک درصد افت کرد.

تاریخچه همکاری آیو و اپل
همکاری آیو و اپل به قبل از استخدام او در این غول فناوری برمی‌گردد. آیو در زمانی که در استخدام شرکت طراحی تنجرین (Tangerine) بود، روی طراحی اپل پاوربوک 140 کار می‌کرد که درسال 1991 میلادی به بازار عرضه شد. اما نخستین طراحی درخشان او برای اپل، پس از استخدامش در این شرکت اتفاق افتاد. در سال 1998 او طراحی آی‌مک را برای اپل انجام داد که با کیس رنگی و شفافش چشم‌ها را خیره کرد. بعد از آن، طراحی‌های برجسته او یکی یکی در محصولاتی مثل آی‌پاد، آیفون و اپل واچ، جایگاه اپل را به عنوان شرکتی که محصولات چشم‌نواز ارایه می‌کند، تثبیت کرد.

اما تاثیرگذاری او فقط در طراحی سخت‌افزارهای اپل نبوده است. جانی آیو از سال 2012 به این‌سو، مسوولیت طراحی نرم‌افزارهای اپل را نیز به عهده  گرفت که نتیجه‌اش، بازآفرینی کامل سیستم‌عامل iOS بود. شاهکار دیگر وی، طراحی ساختمان مرکزی 5 میلیارد دلاری اپل یا «اپل پارک» بود که به شکل سفینه فضایی طراحی شده و در سال 2017 گشایش یافت. البته این ساختمان 4 طبقه با دیوارهای شیشه‌ای و طراحی مینیمالیستی‌اش، انتقادهایی را هم برانگیخته است. دیوارهای این ساختمان به راحتی برای کارکنان اپل و پرندگان قابل تشخیص نیست و مدام با سر و کله به دیوار می‌خورند. جالب است بدانید که در چندین مورد برخورد با این دیوارها موجب آسیب دیدن افراد شده است.

بر اساس این گزارش، هنوز جانشین آیو در اپل معرفی نشده است و فعلا آلن دای، مدیر تیم رابط کاربری و ایوانز هنکی، مدیر تیم طراحی صنعتی اپل، به طور موقت وظایف او را به عهده دارند و به جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیات اپل گزارش می‌دهند.
 
جانی آیو (چپ) به همراه جان رابینشتاین، در کنار آی‌مک‌های اولیه در سال 1998
 
پایان عصر جابز
از سوی دیگر، برخی کارشناسان جدا شدن جانی آیو را از اپل، پایان رسمی دوران جابز می‌دانند، دوره‌ای که پایان آن، عملا با مرگ استیوجابز در سال 2011 میلادی آغاز شد.

اپل در دو سه دهه اخیر، سرنوشت دراماتیکی داشته است. با بنیان‌گذارانی مثل استیو جابز و استیو وزنیاک، آغازی افسانه‌ای داشت و بعدها با جدایی جابز تا حد ورشکستگی پیش رفت. اما جابز در سال 1998 برگشت و دوباره دوران طلایی اپل را کلید زد. اما جابز برای موفقیتش در بازگشت به اپل، یک سلاح سری داشت که همان جانی آیو بود.

اما حالا با جدا شدن آیو از اپل، شاید تنها تفکری که جابز در اپل جاری کرد نیز به دست فراموشی سپرده شود. البته فروش 58 میلیارد دلاری و سود 11 میلیاردی اپل در سه ماهه مالی منتهی به 30 مارس 2019 که با افت فروش آیفون همراه بود نیز نشان می‌دهد که عصر طلایی و دوران حکمفرمایی سخت‌افزار به پایان رسیده است.

اپل در رویداد ماه مارس گذشته، نشانه‌های تغییر در رویکرد را نشان داد؛ زمانی که تیم کوک، درباره برنامه‌های این شرکت برای ارایه خدمات مبتنی بر اشتراک از جمله اشتراک نشریات خبر (Apple News Plus)، خدمات تلویزیونی Apple TV Plus و سرویس بازی  Apple Arcade سخن گفت. در این میان، فعلا فقط سرویس خبری اپل با اشتراک ماهانه 9.99 دلار عرضه شده و ارایه سرویس‌های دیگر برای پاییز امسال برنامه ریزی شده است.
 

 


کد مطلب: 272339

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/272339/جانی-آیو-قصد-شرکت-خودش-تاسیس-کند

ITMen
  https://www.itmen.ir