۰

بازار اپل در ایران آب می‌رود

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۸
بازار اپل در ایران آب می‌رود

آی‌تی‌من- این روزها اگر سری به بازار موبایل بزنید، متوجه خلوت شدن فروشگاه‌ها خواهید شد. بالا رفتن نرخ ارز باعث شده که قیمت گوشی‌های موبایل با افزایش زیادی روبه‌رو شود. این موضوع از یک سو خلوت شدن فروشگاه‌ها را در پی داشته و از سوی دیگر، باعث شده تا بسیاری از کاربران به جای خرید گوشی‌، به فکر به‌روز رسانی دستگاه‌های خود بیفتند.

کاهش چشمگیر فروش گوشی‌های آیفون
در حالی که قیمت همه گوشی‌ها با افزایش زیادی روبه‌رو شده، گوشی‌های آيفون در این میان بیشترین میزان سیر صعودی قیمت را طی کرده است.

بر اساس گزارش فعالان بازار، این روزها گوشی‌های آيفون با قیمتی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان در بازار موجودند و این موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران استطاعت خرید این دستگاه‌ها را نداشته باشند.

این درحالی است که تا سه یا چهار سال پیش بالاترین قیمتی که این گوشی‌ها تجربه می‌کرد تا حدود ۶ میلیون تومان بود. اما این روزها حتی گوشی‌های دست دوم این برند هم با چنین قیمتی در بازار موجود نیست. 

به این ترتیب میزان فروش گوشی‌های آيفون به شدت با کاهش روبه‌رو شده و کسانی که طرفداران پروپاقرص گوشی‌های آيفون هستند هم ترجیح می‌دهند گوشی‌های دست‌دوم این برند را خریداری کنند و فقط تعداد معدودی به خرید نسخه‌های جدید و گران‌قیمت این مدل گوشی‌ها می‌روند.

در این میان‌ هم بسیاری فقط به به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوشی‌های‌شان بسنده می‌کنند و به سراغ مدل‌های جدید نمی‌روند.

رویگردانی کاربران آیفون به سوی آندرویید
از سوی دیگر بسیاری از کاربران نیز به جای خرید گوشی‌های گران‌قیمت آیفون ترجیح می‌دهند که به سراغ برندهای دیگر رفته و پرچمدارانی از سایر برندها را خریداری کنند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که قیمت گوشی‌های پرچمدار برندهای دیگر مثل سامسونگ، هواوی و سونی هم کم نیست.

با این حال باز هم قیمت معقول‌تری نیست به گوشی‌های آيفون دارند. بر این اساس این روزها شاهدیم که بسیاری از کاربران آیفون به سوی خرید دستگاه‌های آندروییدی از برندهایی مثل سامسونگ کوچ می‌کنند. چرا که با قیمتی معقول‌تر می‌توانند گوشی پرچمدار با امکاناتی متنوع خریداری کنند.

روی آوردن کاربران به گوشی‌های چینی
البته پرچمداران سامسونگ یا هواوی هم قیمت کمی ندارند و معمولا با بهایی بیش از ۱۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند. این در حالی است که تا پیش از این گوشی‌های پرچمدارانی مثل سامسونگ یا هواوی هم قیمتی بیش از ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان نداشتند. به این ترتیب بسیاری از کاربران به سوی برندهایی مثل شیائومی، اوپو و ویوو کوچ کرده‌اند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که قیمت گوشی‌های پرچمدار برندهای مذکور هم کم نیست گاهی به ۶ تا ۷ میلیون تومان هم می‌رسد.

افزایش فروش گوشی‌های بی‌نام و نشان
همین موضوع افزایش قیمت باعث شده تا سلیقه کاربران هم تغییر کند و به جای پرداخت پول برای نام برند، برای کاربری و قابلیت‌های گوشی هزینه کنند و کلا برند جایگاه خود را برای بسیاری از کاربران از دست داده است.

بر این اساس اگر این روزها سری به بازارهای موبایل بزنید، می‌بینید که ویترین فروشگاه‌ها پرشده است از گوشی‌هایی که تاکنون نام برند آنها به گوشتان هم نخورده است.

حتی در زمان خرید بسیاری از فروشندگان با توجه به بودجه، برندهای جدیدی را معرفی می‌کنند که تاکنون برای‌تان آشنا نبوده‌ است.


 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۲۳۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما