۰
اسناد فاش شده نشان داد

بهره‌کشی فاکسکان از دانش‌آموزان برای تولید محصولات آمازون

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۷
تولید محصولات آمازون در فاکسکان
تولید محصولات آمازون در فاکسکان

آی‌تی‌من- گاردین به اسنادی دست پیدا کرده که حاکی از استفاده از دانش‌آموزان در چین برای تولید دستگاه‌های الکساست؛ اقدامی که بحث‌برانگیز و اغلب غیرقانونی است.

البته مطابق معمول، در این پرونده هم ردپای فاکسکان دیده می‌شود که این محصولات را تولید می‌کند.

بر اساس گزارش گاردین، اسناد لو رفته و مصاحبه با کارکنان فاکسکان به عنوان تامین‌کننده آمازون، نشان می‌دهد که از بسیاری از این دانش‌آموزان خواسته شده که پس از ساعات کار معمول و حتی در طول شب، در کارخانه بمانند و به تولید اسپیکرهای کوچک مبتنی بر الکسا بپردازند؛ موضوعی که نقض قوانین کار در چین محسوب می‌شود.

بر اساس این اسناد، نوجوانان محصل در شهر هنگ یانگ، از مدارس و کالج‌های فنی گزینش و با «کارورز» در فاکسکان به کار گرفته می‌شوند. جالب اینکه به معلمان آنها نیز پول داده می‌شود که دانش‌آموزان خود را همراهی کنند. از این معلمان خواسته می‌شود که دانش‌آموزانی را که هنکاری نمی‌کنند، برای کار در شیفت شب علاوه بر ساعات کاری رسمی تشویق کنند.

محققان دریافتند که برخی از این دانش‌آموزان که به ساخت اسپیکرهای اکو و اکو دات و تبلت‌های کیندل می‌پردازند، در دوره‌های زمانی اوج تولید، به عنوان نیروی کمکی در کارخانه کار کنند و این دوره‌ها تا بیش از دو ماه نیز می‌رسد. بر اساس این گزارش، بیش از یک هزار دانش‌آموز 16 تا 18 ساله در این کارخانه به کار گرفته شده‌اند.

کارخانه‌های چین مجاز به استخدام نیروهای کار 16 سال به بالا هستند. اما دانش‌آموزان در این کشور مجاز به کار در شیفت شب یا در خارج از ساعات اداری نیستند.

فاکسکان که گوشی‌های آیفون اپل را نیز می‌سازد، تایید کرده که دانش‌آموزان به طور غیر قانونی استخدام شده‌اند. این شرکت اعلام کرده که برای حل این مشکل، اقدام عاجل خواهد کرد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نظارت خود را روی دوره‌های کارورزی دو برابر کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که تحت هیچ شرایطی، کاروزان در فراتر از ساعات کاری و در شیفت شب به کار گرفته نشوند.

این بیانیه می‌افزاید: در گذشته به دلیل نظارت ضعیف، مواردی دیده شده که تیم‌ مدیریت محلی این کارخانه اجازه این کار را داده است؛ در عین حال کارورزانی که در این شیفت‌ها به کار گرفته شده‌اند، حق‌الزحمه بیشتری دریافت کرده‌اند. این وضعیت پذیرفتنی نیست و ما گام‌های فوری را برای جلوگیری از تکرار این اقدامات برداشته‌ایم.

فاکسکان البته از سیاست استخدام دانش‌آموزان دفاع کرده و ادعا کرده که این سیاست استخدامی، فرصت کارعملی، تجربه و آموزش ضمن کار را در حوزه‌های مشخص برای دانش‌آموزان که همه در سن قانونی استخدام هستند، فراهم و به آنها کمک می‌کند که پس از فارغ‌التحصیل شدن، کار مناسب خود را بیابند.

فاکسکان همچنین اعلام کرده که تعداد کارکنان خود را افزایش می‌دهد و دستمزدها را نیز به سرعت بازنگری خواهد کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی شرکت آمازون گفت که این شرکت، تخطی از مرام‌نامه تامین‌کنندگانش را تحمل نمی‌کند و به طور مرتب و اغلب با به کارگیری ارزیابان مستقل، تامین کنندگان خود را مورد بازرسی قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر با موردی از تخطی مواجه شویم، اقدامات متناسب را به کار خواهیم بست؛ از جمله اینکه خواستار انجام فوری اقدامات اصلاحی می‌شویم.

 وی گفت: در این مورد نیز در حال بررسی اتهامات با همکاری مدیریت سطح بالای فاکسکان هستیم. تیم‌هایی از متخصصان نیز برای تحقیقات به محل کارخانه اعزام شده‌اند.

بر اساس این گزارش، دانش‌آموزانی که با محققان صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که کار در کارخانه ارتباطی با دروس مدرسه ندارد و آنها به اضافه کاری مجبور شده‌اند.

یکی از این دانش‌آموزان، دختری 17 ساله به نام شیائو فنگ (نام دانش‌آموز عوض شده) است که ماه گذشته در خط تولید اسپیکر آمازون اکو به کار گرفته شده است.

فنگ که درس کامپیوتر می‌خواند، در کارخانه وظیفه‌اش نصب لایه پلاستیکی محافظ روی 3هزار دستگاه اکو دات در روز است. وی می‌گوید که ابتدا معلم‌اش به او گفته بود که باید هشت ساعت در روز و 5 روز در هفته کار کند. اما در عمل، روزی 10 ساعت در 6  روز هفته کار می‌کند که دو ساعت کار در روز اضافه کاری اجباری است.

به گفته وی، چراغ‌های محیط کارخانه خیلی پرنورند و هوا خیلی گرم می‌شود.

فنگ می‌گوید: اوایل عادت به کار در کارخانه نداشتم؛ اما حالا پس از یک ماه، تقریبا با محیط کار سازگار شده‌ام. اما ده ساعت کار در روز، آن‌هم 6 روز در هفته، خیلی خسته‌ کننده است.

این دانش‌آموز افزود: به مسوول خط تولید گفتم که نمی‌خواهم اضافه‌کاری کنم. اما مسوول خط با معلمم صحبت کرد و معلم هم گفت که اگر اضافه‌کاری نکنم، دوره کارورزی‌ام در فاکسکان لغو می‌شود و این مساله روی فارغ‌التحصیلی و بورس تحصیلی‌ام اثر منفی می‌گذارد. چاره‌ای نداشتم و باید این وضعیت را تحمل کنم.

بر اساس اسناد فاش شده که ابتدا در اختیارگروه China labour Watch قرار گرفته و بعد به دست گاردین رسیده است، مدیران فاکسان از دانش‌آموزان که عمدتا در خوابگاه‌های کارخانه مستقرند، درخواست اضافه‌کاری برای دستیابی به اهداف تولید می‌کنند و دانش‌آموزانی که موافقت نکنند، از کارخانه اخراج می‌شوند.

یکی از این اسناد بیان می‌دارد: کارورزانی که نخواهند اضافه‌کاری کنند، نه تنها دستیابی به اهداف تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه نشان‌ می‌دهند که علاقه با کار ندارند. کارورزان، باید اضافه کاری کنند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که کارخانه مذکور پس از ناکامی در استخدام کارگران دایم، به استفاده از دانش‌آموزان برای پر کردن جاهای خالی در خط تولید روی آورده است. بر اساس یکی از این سندها، این کارخانه برای انجام تولید در ماه‌های آوریل تا اکتبر، به 7هزار نیروی کار نیاز داشته، اما فقط موفق به استخدام حدود 30 کارگر در هفته شده است. کاروزان هم اکنون 15 درصد کل نیروی کار این کارخانه را تشکیل می‌دهند.


 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۲۶۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما