۱
نگاهی به روند بازار رزرواسیون آنلاین ویلا

پلتفرم جاجیگا، نمونه‌ای موفق از اقتصاد مشارکتی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۲
جاجیگا
جاجیگا
 
آی‌تی‌من- زمان سفر که فرا می‌رسد یکی از دغدغه‌های مهم اقامت است. اقامت متناسب با خواسته‌های مسافر می‌تواند بخش مهمی‌از کیفیت یک سفر را رقم بزند. برای این موضوع هم دو انتخاب کلی در پیش دارید. در وهله نخست بیشتر اوقات به هتل‌ها فکر می‌کنیم؛ اما اگر بخواهیم آزادی عمل بیشتری داشته باشیم و در مکانی خاص، که باب دل‌مان است، اقامت داشته باشیم اقامتگاه‌هایی که مردم به شکل خصوصی در اختیارمان قرار خواهند داد بسیار متنوع و جذاب است. از کلبه‌های چوبی دنج در جنگل و ارتفاعات، خانه‌های روستایی و سوئیت گرفته تا ویلاهای لوکس کنار دریا با کلی امکانات و ... که طیف بسیار متنوعی به دست می‌دهد و انتخاب را سخت می‌کند.

اگر در گذشته به دنبال این نوع از اقامتگاه‌ها رفته یا در آنها اقامت داشته‌اید، حتما با دشواری‌های یافتن یک ویلای مناسب آشنا هستید یا با افرادی در کنار جاده‌ها روبه‌رو شده‌اید که خانه یا ویلای خود را برای اقامت مهیا کرده و با تکه کاغذی در دست آن را تبلیغ می‌کنند. حتما در مورد قیمت و تمیزی و موارد این چنینی نیز چانه زده‌اید.
 
دغدغه‌های دیگری مثل امنیت، دسترسی به خدمات رفاهی و ... هم وجود دارد که بیشتر مواقع به دلایل مختلف آن طور که باید و شاید تأمین نمی‌شود. علاوه بر این دسترسی به میزبانان به خصوص آنها که دور از شهرهای معروف مقاصد گردشگری هستند نیز دشوار است.
 
اما در چند سال اخیر راه‌های جایگزینی برای این روند فراهم شده است. راهکارهایی که به دور از اغراق بسیاری از مشکلات این روند را پوشش داده و بستری امن را برای بررسی و مقایسه اقامتگاه‌ها فراهم آورده است. استارتاپ‌هایی که در چند سال اخیر وارد بازار رقابت شده‌اند و اتفاقاً به دلیل رقابت مثبت و گرفتن سهم بازار بیشتر خدمات خوبی هم ارائه می‌دهند. یکی از استارتاپ‌های پیشروی این حیطه که در چند سال اخیر، رشدی خیره کننده داشته «جاجیگا» است.

«جاجیگا»، به عنوان یکی از استارتاپ‌های موفق حیطه گردشگری که در بخش رزرواسیون اقامتگاه‌های مردمی، خصوصی، اجاره ویلا و اقامتگاه در ایران فعال است توانسته در سال گذشته رشد ویژه ای را دو شاخص اصلی کسب و کار خود، یعنی تعداد و مبلغ رزرو ماهانه داشته باشد. «جاجیگا» هم اکنون با بیش از 3 هزار اقامتگاه فعال ضمن حضور جدی در محبوب‌ترین منطقه گردشگری کشور یعنی شمال ایران، با جلب اعتماد حدود هزار میزبان فعال، بیش از 150 شهر و روستا واقع در 23 استان کشور را تحت پوشش قرار داده است و در نظر دارد در آینده به بازار گردشگران بین المللی ورود کند و امکان رزرواسیون آنلاین به زبان‌های خارجی را نیز فراهم کند. همچنین فراهم آوردن بستر لازم برای رزرو اقامتگاه‌های غیر هتلی کشورهای همسایه برای گردشگران ایرانی از برنامه‌های دیگر «جاجیگا» است.

باید بدانیم که این نوع از کسب و کارها با نگاهی به اصول اقتصاد مشارکتی و حول به اشتراک گذاری منابع و دارایی‌های فیزیکی عموم مردم طراحی شده اند. مردم، در
مرکز اقتصاد مشارکتی و قلب آن هستند. به عبارت دیگر اقتصاد مشارکتی، اقتصاد مردم است. شایان ذکر است هم اکنون در پلتفرم «جاجیگا» بیش از هزار میزبان در حال ارائه خدمات اقامتی هستند.
 
در این Marketplace، از یک سو میزبانان می‌توانند پس از ثبت اقامتگاه و طی کردن مراحل تأیید میزبانی، خدمات اقامتی خود را در چهارچوب‌های تعریف شده به گردشگران عرضه کنند و از دیگر سو گردشگران می‌توانند در فضایی جذاب و به سهولت، به تنوعی بی نظیر از اقامتگاه‌ها در مناطق مختلف ایران زیبا دسترسی داشته باشند و پس از مطالعه و مقایسه ویژگی‌های اقامتگاه‌ها، نرخ آنها و مشاهده امتیازها و نظرات مهمانان قبلی، اقامتگاه منتخب خود را در فرایندی کاملا آنلاین و با نرخی رقابتی رزرو کنند.
 
به عبارت دیگر «جاجیگا» با بهره بردن از ظرفیت‌های بدون استفاده و خالی خانه‌ها، اقامتگاه‌ها و ویلاهای مردمی ‌و رفع نیاز اقامتی گردشگران و ایرانگردان با هزینه پایین‌تر از هتل‌ها و درآمدزایی برای صاحبان اقامتگاه‌های خالی روندی را که سال‌ها به شیوه سنتی و البته با اختلال انجام می‌شد، تسهیل کرده است.

«جاجیگا» از ابتدا به جای تمرکز بر کمّیت، توجه خود را بر کیفیت و به حداکثر رساندن رضایت کاربران معطوف کرد. در «جاجیگا» سیاست‌های کیفی و گاهی سخت گیرانه‌ای برای ارائه خدمات در هر دو سمت پلتفرم وجود دارد. مواردی همچون ضمانت بازگشت وجه و تحویل اقامتگاه، آموزش میزبانان، تمرکز بر دریافت بازخورد مهمانان و لحاظ کردن امتیازات کسب شده در رتبه بندی اقامتگاه‌ها، قطع همکاری با اقامتگاه‌های کم کیفیت و میزبانانی که تن به اصلاح و ارتقای شرایط نمی‌دهند، نیز پشتیبانی صادقانه و مسوولانه تیم پشتیبانی، مواردی است که «جاجیگا» برای حفظ کیفیت خود به آنها توجه ویژه داشته است.
 
با وجود زمانبر بودن مشاهده نتایج حاصل از سیاست‌های کیفی، همین پافشاری بر این نوع از استراتژی است که توانسته زمینه ساز موفقیتی پایدار در «جاجیگا» شود.
 
حال با گذشت بیش از 2 سال از شروع به کار ‌‌«جاجیگا»، بسیاری از بازخوردها نشان از موفقیت استراتژی کیفی دارد. میانگین امتیازات اخذ شده اقامتگاه‌ها از مهمانان پس از چند هزار رزرو موفق، معادل 4.4 از 5 است. بیش از 15 درصد از مهمانان از 2 تا 8 بار اقدام به رزرو مجدد کرده‌اند. میزان شکایات ثبت شده به کمتر از 0.7 درصد از کل رزروها می‌رسد و بازخوردهای دیگری که همگی از موفقیت استراتژی توسعه بر مبنای کیفیت «جاجیگا» حکایت دارد. همین روند رو به رشد، باعث شده هدف کنونی «جاجیگا» رسیدن به رهبری بازار در میان مدت باشد.
 
با گذشت 2 سال از راه اندازی این پلتفرم و پیشرفت چشمگیرشان، آنها در ابتدای راه هستند. در ابتدای راهِ بازاری سه هزار میلیارد تومانی که در بهترین حالت تنها دو درصد از آن آنلاین شده و مابقی همچنان در دستان بازار سنتی است تا قافیه را به نوآوری، شفافیت، کیفیت و گستردگی پلتفرم‌های آنلاین ببازد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۶۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما