۰

بلیط سیستمی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷
بلیط سیستمی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
حتی طولانی‌ترین پرواز‌های داخلی هم حدود ۳ ساعت به‌طول می‌انجامد که این موضوع می‌تواند برای افرادی که به دنبال سریع‌ترین راه رسیدن به مقصد هستند، بسیار ارزنده باشد. البته بلیط هواپیما قیمت بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقلیه دارد اما همان‌طور که گفته شد سریع‌ترین راه را در اختیار شما می‌گذارد. در ایران دو نوع بلیط پرواز وجود دارد که یکی از آن‌ها بلیط سیستمی است. بلیط‌های سیستمی به‌طور مستقیم از خود شرکت هواپیمایی (ایرلاین) خریداری می‌شوند و در برخی موارد هم از نمایندگان فروش آن شرکت خرید می‌شوند. به‌هرحال با خرید این نوع بلیط پرواز باید در نظر داشته باشید که کلیه مسائل پرواز شما به خود شرکت هواپیمایی یا همان ایرلاین مربوط می‌شود.

پس اگر برای سفرهای خود از این نوع بلیط خریداری کردید بهتر است برای هرگونه خدمات یا تغییر در بلیط سیستمی خود به ایرلاین مربوطه مراجعه کنید تا در اسراع وقت کار شما را انجام دهند. این بلیط‌های سیستمی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند اما حتی با وجود داشتن بعضی عیب‌ها، مورد انتخاب بسیاری مسافران هوایی است. در ادامه‌ی این مطلب سعی می‌کنیم مزایا و معایب این نوع بلیط پرواز را برای شما به‌طور کامل شرح دهیم تا درصورت انتخاب این نوع بلیط از امکانات آن نیز مطلع باشید و با خیال جمع بلیط سیستمی علی بابا را خریداری کنید.
 
 قابلیت استرداد و برگشت بلیط‌های سیستمی
اولین مزیت این نوع بلیط قابلیت استرداد آن است. جالب است بدانید که شما حتی پس از حرکت هواپیما هم می‌توانید در صورت سوار نشدن،‌ بلیط سیستمی را خود با کسر کارمزد و جریمه‌ی مشخص شده، استرداد کنید که قابلیت بسیار ارزشمندی است. لازم به‌ذکر است نرخ جریمه‌ی این نوع بلیط توسط جدول تصویب شده‌ی سازمان هواپیمایی کشور ایران مشخص می‌شود و مابقی هزینه به مسافر مرجوع می‌شود.

البته این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که نرخ کنسلی سفرهای داخلی با نرخ کنسلی پروازهای خارجی کاملا متفاوت است و این جریمه باتوجه به نوع بلیط شما و شرکت هواپیمایی‌ که از آن بلیط خود را تهیه کرده‌اید متفاوت است. پس به‌یاد داشته باشید که هر ایرلاین، هزینه و دستورالعمل خاص خود را برای کنسل کردن بلیط دارد. برای پی بردن به میزان درصد کسر شده بلیط‌های سیستمی، می‌توانید جدول جریمه بلیط‌های هر ایرلاین را مطالعه کنید.
 
کلاس‌های نرخی متفاوت برای رزرو بلیط‌ سیستمی
اگر در رده‌ی سنی کودک و یا نوزاد، همراهی دارید بهتر است این نوعد بلیط را ررزو و خریداری کنید چراکه دارای نرخی متفاوت نسبت به بلیط بزرگسالان است. بدین معنی که شما با خرید خرید بلیط سیستمی می‌توانید برای نوزاد به‌جای پرداخت کل هزینه‌ی بلیط یک شخص بالغ فقط ۱۰ درصد آن را پرداخت کنید و همچنین برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال می‌توانید بلیط نیم بها تهیه کنید. پس اگر به‌همراه خانواده سفر می‌کنید و کودکان یا نوزادی به‌همراه دارید بهتر است از این نوع بلیط خرید کنید تا سفر شما مقرون به‌صرفه باشد. 
 
یکسان بودن قیمت فروش بلیط‌های سیستمی
از دیگر مزیت‌های این نوع بلیط، یکسان بودن قیمت رزرو و خرید آن است به‌طوری‌که در هر مسیری قیمت مشخصی دارد و هیچ سایت یا سامانه‌ی فروش بلیطی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. البته با انتخاب کلاس‌های مختلف بلیط پرواز، قیمت هم تغییر می‌کند ولی قیمت هر کلاس از یک مسیر خاص کاملا یکسان است. پس اگر زیاد سفر می‌کنید و می‌خواهید قیمت‌ متعادلی را برای سفر خود پرداخت کنید بهتر است از این نوع بلیط استفاده کنید تا حتی در مواقع خاص هم هزینه‌ی بیشتری پرداخت نکنید. همچنین با خرید بلیط سیستمی علی بابا از کودکان کمتر از ۱۲ سال نیمی از هزینه‌ی بلیط گرفته می‌شود و از نوزادان کمتر از ۲ سال هم فقط ۱۰ درصد از هزینه‌ی کلی هر بلیط دریافت می‌شود.

 

خرید بلیط از ۲ ماه قبل از سفر
در نوع دیگر بلیط‌های هواپیما، شما فقط می‌توانید برای ۱۵ روز آینده‌تان بلیط تهیه کنید اما در بلیط‌های سیستمی این امکان وجود دارد که حتی برای ۲ ماه آینده نیز بلیط رزرو کنید. این موضوع برای کسانی که در بازه‌های زمانی مشخص و از پیش تعیین شده‌ای به مسافرت‌های کاری می‌روند بسیار مناسب است و می‌توانند به کمک خرید بلیط سیستمی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند و نگران تمام شدن بلیط نباشند.
مراحل سفر هوایی چگونه است ؟
 
معایب بلیط‌های سیستمی
همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد بلیط سیستمی دارای معایبی هم هست که یکی از این معایب قیمت بالاتر بلیط‌های سیستمی در برخی تاریخ‌ها است. در واقع بلیط‌های سیستمی قیمت کاملا مصوب و مشخصی دارند و در هیچ شرایطی دچار تغییر نمی‌شوند اما دیگر بلیط‌های هواپیما ممکن است در شرایطی خاص تخفیف بخورند و یا در زمان‌هایی مانند عید نوروز دچار افزایش قیمت بشوند.


 
کد مطلب : ۲۷۳۲۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما