۰
برای مذاکره بر سر قوانین پیشنهادی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال

مدیران سیلیکون ولی راهی اروپا شدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۲
مارگارت وستاگر، نایب رییس اجرایی کمیسیون اروپایی
مارگارت وستاگر، نایب رییس اجرایی کمیسیون اروپایی
 
آی‌تی‌من- نخستین مدیری که برای مذاکره با اتحادیه اروپا راهی بروکسل بلژیک شد، سوندار پیچای، مدیر ارشد اجرایی آلفابت بود. پس از او، جان جیان آندره‌آ، رییس بخش هوش مصنوعی اپل و سپس دیروز مارک زاکربرگ، مدیر ارشد اجرایی فیس‌بوک، راهی بروکس شدند تا با مقامات اتحادیه اروپا، از جمله مارگارت وستاگر، نایب رییس اجرایی کمیسیون اروپایی دیدار کنند.

دلیل اصلی دیدار مدیران سیلیکون ولی از مقر اتحادیه اروپا این است که قانون گذاران این اتحادیه، مشغول مباحثاتی برای تصویب سیاست‌های دیجیتالی این اتحادیه هستند. از جمله این سیاست‌ها، مقرراتی برای استفاده از هوش مصنوعی از سوی شرکت‌هاست که می‌تواند تاثیرات جدی روی کسب‌وکار در صنایع مختلف بگذارد؛ اما به ویژه برای غول‌های فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک و اپل که سرمایه‌گذاری وسیعی در این زمینه انجام داده‌اند، نگران کننده است.

سوندار پیچای، ماه گذشته در سفر به بروکسل، در یک سخنرانی گفته بود: هوش مصنوعی می‌تواند منافع عظیمی برای اروپا و جهان داشته باشد، اما نگرانی‌های واقعی نیز درباره تبعات منفی احتمالی آن وجود دارد.

وی افزوده بود: تنظیم مقررات برای هوش مصنوعی به منظور اطمینان از نظارت انسان روی آن ضروری است؛ اما باید در این زمینه تعادلی برقرار شود که مقررات موجب از بین رفتن نوآوری نشود.

اروپا، مداوما استانداردهای جدیدی را برای مدیریت سیاست‌های فناوری معرفی می‌کند، مدیران سیلیکون ولی نیز به این مقررات واکنش نشان می‌دهند. در سال‌های اخیر، اتحادیه اروپا، قوانینی برای حریم خصوصی دیجیتال تصویب کرده و گوگل و سایر شرکت‌ها را نیز با قوانین ضد انحصار جریمه کرده است. این اقدامات، الهام بخش سایر کشورهای جهان نیز شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تصویب مقررات این اتحادیه برای هوش مصنوعی نیز، به عنوان الگو برای سایر کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

اولین پیش‌نویس سیاست‌های هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که با مدیریت مارگارت وستاگر تهیه شده، فردا (چهارشنبه) به همراه مجموعه‌ گسترده‌تری از توصیه‌ها درباره سیاست‌های دیجیتال این اتحادیه برای سال‌های آینده، منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که مباحثات در زمینه این سیاست‌ها تا پایان سال 2020 ادامه یابد.
 
پیش‌بینی می‌‌شود که در این پیش‌نویس، موارد حساس‌تر استفاده از این فناوری، مانند استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی و سلامت و حمل و نقل و خودروهای خودران نیز بررسی و روش اعمال کنترل و نظارت دولت بر آنها مشخص شود.

مارگارت وستاگر، در مصاحبه‌ای، هوش مصنوعی را یکی از فناوری‌های آینده‌دار خواند و در عین حال گفت که این فناوری خطرات زیادی به همراه دارد؛ زیرا نیازمند اعتماد به الگوریتم‌های پیچیده‌ای که بر اساس حجم عظیمی از داده‌ها به تصمیم‌گیری می‌پردازند.

وی افزود: باید قواعدی برای حفاظت از حریم خصوصی و جلوگیری از تبعیض به واسطه استفاده از این فناوری وجود داشته باشد. همچنین شرکت‌ها باید ملزم شوند که شیوه استفاده از این سیستم‌ها را شفاف کنند.

وی همچنین درباره گسترش استفاده از فناوری بازشناسی چهره اظهار نگرانی کرد و گفت که پیش از اینکه این فناوری در همه جا گسترش یابد، نیازمند قوانین محدودکننده هستیم.

نایب رییس اجرایی کمیسیون اروپایی همچنین با بیان اینکه در انتظار دیدار با مارک زاکربرگ است و علاقه دارند که نظرات او را درباره هوش مصنوعی و سیاست‌های دیجیتال بشنود، گفت که اروپا برای اقدام در این زمینه تعلل نخواهد کرد.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از عواقب ناخواسته این فناوری‌ها انجام خواهیم داد؛ اما روشن است که به هرحال از عواقب منفی احتمالی گریزی نیست.
 
اروپا کار روی سیاست‌های هوش مصنوعی را به دستور مستقیم اورسولا ون درلاین، رییس جدید کمیسیون اروپایی آغاز کرده است. ون درلاین در ماه نوامبر گذشته ریاست این کمیسیون را به عهده گرفت و بلافاصله ضرب الاجلی 100 روزه برای انتشار پیش‌نویس این قانون به وستاگر داد.

این ضرب الاجل محدود این نگرانی را نیز ایجاد کرده که پیش‌نویس مذکور با عجله و بدون در نظر گرفته شدن همه جوانب تدوین شود. برخی کارشناسان صنعت فناوری هشدار داده‌اند که هوش مصنوعی یک فناوری تک بعدی نیست و بسته به حوزه‌ای که در آن به کار برده می‌شود، ویژگی‌های متفاوتی دارد. کارآمدی هوش مصنوعی وابستگی زیادی به داده‌هایی دارد که از منابع مختلف کسب می‌شود و قوانینی که بیش از حد گسترده باشد، می‌تواند جلوی بهره‌برداری از منافع این فناوری را در حوزه‌هایی مانند تشخیص بیماری، ساخت خودروهای خودران یا ساخت شبکه‌های برق کارآمدتر را بگیرد.

مباحثات اتحادیه اروپا درباره هوش مصنوعی، بخشی از یک رویکرد گسترده‌تر برای فاصله گرفتن از نگاهی است که آمریکایی‌ها در زمینه فناوری آن را ترویج می‌کنند. برای سال‌ها، قانون‌گذاران آمریکایی، شرکت‌های سیلیکون ولی را به حال خود رها کرده‌ و به آنها اجازه داده‌اند که بدون نظارت به رشد خود ادامه دهند. این رویکرد موجب شده که مسایلی از جمله گسترش اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی، به مشکلاتی جدی تبدیل شود.

سیاست‌گذاران در اروپا و سایر کشورهای جهان اما طرفدار نظارت بیشتر و تعیین محدوده‌هایی برای شرکت‌ها در زمینه حریم خصوصی، انحصار و محتواهای آسیب‌رسان اینترنتی هستند. هفته گذشته نیز دولت بریتانیا از برنامه‌های خود برای ایجاد یک سازمان تنظیم مقررات برای نظارت بر محتوای اینترنتی پرده برداشت.

وستاگر موضع سختگیرانه اتحادیه اروپا در زمینه مقررات فناوری را با وضعیت کشاورزی مقایسه کرد و گفت: بسیاری از سموم دفع آفات و مواد شیمیایی که در آمریکا مجاز است، در اروپا ممنوع شده است.

وی افزود: نگاه منطقی اروپا این است که اگر موضوعی خطرناک باشد، باید آن را قانونمند کرد. اصل برای ما این است که جوامعی داشته باشیم که مردم در آن احساس اعتماد بکنند.

قانون گذاران اروپایی در زمینه سیاست‌گذاری برای هوش مصنوعی کمبود ایده ندارند. از سال 2018 میلادی به این سو، 44 گزارش حاوی توصیه‌هایی درمورد هوش مصنوعی اخلاقی از سوی سازمان‌های مختلف اروپایی تهیه شده است.

در سوی دیگر اما، دولت ایالات متحده آمریکا تمرکز خود را روی تامین سرمایه تحقیقاتی برای هوش مصنوعی گذاشته است. در ماه جاری میلادی، جدیدترین پیشنهاد بودجه کاخ سفید حاوی 1.1 میلیارد دلار بودجه برای چنین تحقیقاتی منتشر شد.

وستاگر نیز می‌گوید که سیاست‌های اتحادیه اروپا نیز موجب رشد سرمایه‌گذاری برای تحقیقات خواهد بود، اما در عین حال چارچوبی برای اعمال کنترل در حوزه‌هایی که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند مخاطره آمیز باشد نیز در نظر خواهد گرفت.

وی افزود: نگران این نیستم که از هوش مصنوعی برای پیشنهاد موسیقی روی اسپاتیفای یا فیلم روی نتفلیکس استفاده شود. تمرکز ما روی الگوریتم‌هایی است که تعیین می‌کند چه کسی مستحق دریافت وام است یا است یا به تشخیص بیماری می‌پردازد.
 
این قوانین تبعات مهمی برای اپل، فیس‌بوک و گوگل خواهد داشت. غول‌های فناوری در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی هوش مصنوعی انجام داده و برای استخدام مهندسان درجه یک جهان، رقابت تنگاتنگی داشته‌اند.

 
کد مطلب : ۲۷۳۴۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما