۱
اکسپریا ۵، جدیدترین پرچم‌دار سونی در ایفا ۲۰۱۹ معرفی شد

بررسی اولیه سونی اکسپریا 5

Sony Xperia 5 hands on
تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸

آی‌‌تی‌من- اکسپریا 5 در بسیاری ویژگی‌ها و مشخصات با اکسپریا 1 مشترک است و فقط چند تغییر کوچک در آن انجام شده است.در ادامه به بررسی این گوشی می‌پردازیم.

همان سونی همیشگی
به نوعی می‌توان خوشحال بود که سونی قدری این گوشی را کوچک کرده است. Xperia 1 برای خودش هیولایی بود و به دلیل اندازه و شکلش، کمی در دست گرفتن و استفاده از آن دشوار بود. اما Xperia 5 کمی ابعاد کوچک‌تری دارد و همین باعث شده استفاده از آن تا حد زیادی تسهیل شود.



بدنه اکسپریا 5 هم همانند برادر بزرگ‌ترش از فلز و شیشه ساخته شده است. فریم آلومینیومی صیقل خورده و گوریلا گلس در پشت و روی گوشی استفاده شده است. سونی اکسپریا 5 را در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز و آبی عرضه کرده که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. در واقع همه چیز این گوشی درجه یک و با دوام به نظر می‌رسد.



گفتیم با دوام؛ باید بدانید که این گوشی استاندارد IP68 دارد به این معنی که ضد آب و ضد گرد و غبار است. به بیان دقیق‌تر، می‌شود این گوشی را تا نیم ساعت در عمق 1.5 متری زیر سطح آب قرار داد. شارژ گوشی از طریق درگاه USB-C انجام می‌شود. در عین حال سونی جک هدفون و امکان شارژ بی‌سیم را برای این گوشی هم در نظر نگرفته است. دسترسی به محفظه سیم‌کارت و کارت حافظه با ناخن انگشت ممکن است و بر خلاف بسیاری از گوشی‌های کنونی، نیازی به استفاده از ابزار خاص یا سوزن برای خارج کردن محفظه از درون گوشی نیست.



همه دکمه‌ها و کنترل‌های گوشی هم در کناره سمت راست آن قرار دارد که شامل دکمه قفل نمایشگر، ولوم صدا و خوانشگر اثر انگشت می‌شود. به شخصه از حسگر اثر انگشت در کنار گوشی خوشم میاید؛ هرچند این طراحی برای همه مناسب نیست.

آنچه حفظ شده
سونی در این گوشی، از پردازشگر و دوربین مشابه با Xperia 1 استفاده کرده که خبر خوبی است. 
به این ترتیب اکسپریا 5 مجهز به پردازشگر Snapdragon 855 کوالکام با مقدار زیادی رم و فضای ذخیره سازی است. البته پردازشگر مذکور روی اکسپریا 1 چندان چنگی به دل نمی‌زد؛ ولی در اکسپریا 5 به دلیل نمایشگری با تراکم پیکسل کمتر، حتما عملکرد بهتری خواهد داشت.



در خصوص تصویربرداری نیز، این گوشی دارای همان دوربین 12 مگاپیکسلی با استانداردهای مشابه و لنزهای واید و تله‌ است. البته در بررسی اکسپریا 1 امکانات دوربین آن چندان هیجان انگیز نبود و باید امید داشت که سونی در اکسپریا 5 وقت بیشتری برای بهبود نرم‌افزار دوربین صرف کرده باشد.



اپلیکیشن دوربین و کل رابط کاربری این گوشی  با اکسپریا 1 یکی است. به این ترتیب سیستم عامل این گوشی هم اندروید 9 پای است و سونی درباره اینکه اندروید 10 برای آن عرضه خواهد شد یا نه، چیزی نگفته است.



آنچه کاسته شده
می‌گویند برای اینکه چیزی به دست بیاورید، باید از چیزی دیگری دل بکنید؛ قبول دارید؟ سونی هم برای اینکه ابعاد این گوشی را کم کند، به روی دو قابلیت مهمی که در اکسپریا 1 بود، چشم پوشیده است: نمایشگر و باتری.

نمایشگر اکسپریا 5 از نوع Full HD+ با ابعاد 6.1 اینچ و نسبت تصویر 21:9 است. گوشی اکسپریا 1 یک نمایشگر بزرگ‌تر با کیفیت 4K داشت. به بیان دیگر، سونی برای اینکه این گوشی راحت‌تر در دست جا بشود، از خیر یک میلیون پیکسل در نمایشگر آن گذشته است. البته پنل OLED آن در زیر نور شدید عملکرد خوبی دارد و بدون شک صفحه نمایش خوبی است.



موضوع بعدی باتری گوشی است. گوشی بزرگ‌تر، مجهز به باتری 3330 میلی آمپر ساعت بود و حالا سونی مجبور شده این باتری را کوچک کند و در نهایت باید به یک باتری 3140 میلی آمپر ساعت قناعت کنیم. اما با توجه به اینکه از تراکم پیکسلی نمایشگر کاسته شده، می‌توان انتظار داشت که عملکرد باتری مناسب باشد.

زمان عرضه



سونی اعلام کرده که اکسپریا 5 به زودی به بازار می‌آید. این گوشی قرار است از پاییز همین امسال در اروپا و از ماه نوامبر در آمریکا عرضه شود. قیمت خرده فروشی آن 799.99 دلار اعلام شده که نسبت به اکسپریا 1 که 949 دلار قیمت دارد، بسیار ارزان‌تر است.

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی بررسی اولیه سونی اکسپریا 5 دعوت می‌کنیم.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۷۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما