۰
به بهانه 20 سالگی گوگل:

10 نکته درباره گوگل که شاید ندانید

تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۸
10 نکته درباره گوگل که شاید ندانید

آی‌تی‌من- به طور متوسط، گوگل در هر ثانیه بیش از 40 هزار جست وجو را پردازش می کند و این به معنای حدود 3.5 میلیارد جست وجو در هر روز است. و در این میان محبوب ترین موتور جست وجوی کره زمین کارهایی بسیار بیشتر از جست وجوی اطلاعات انجام می دهد: بستر و فضای تبلیغاتی، سر مشق و نمونه کسب و کار و گردآورنده سر سخت و پیگیر اطلاعات شخصی افراد است. بله، همینطور است، هر بار که چیزی را جست و جو می کنیم، گوگل کمی بیشتر در مورد عادت ها و علاقه مندی های ما می داند و شما چقدر در مورد گوگل می دانید؟ حالا که گوگل 20 ساله شده است، بد نیست در مورد این موتور جست‌و‌‍جو که در همه جا حضور دارد و انگار همه چیز را می داند، چند نکنه جالب هم بدانیم.

نام گوگل
اگر بپرسید گوگل یعنی چه؟ باید بگوییم این واژه مطلقا هیچ معنایی ندارد.
نام گوگل در واقع نوعی املای اشتباه از اصطلاح ریاضی گوگول «googol» است، به معنای عدد یک که 100 صفر در برابر آن باشد. قصه های راست و دروغی در مورد چگونگی ساخته شدن این واژه در روزهای آغازین کار گوگل وجود دارد، مبنی بر اینکه مهندس یا دانشجویی این املای اشتباه را به کار برده است. این اشتباه باب شد و واژه جدید ساخته شد. باقی همه قصه است.
 

 بک راب
موسسان گوگل، لری پیج و سرگئی برین در ابتدا گوگل را بک راب نامیدند. این ماجرا هیچ ربطی به ماساژ و این حرف ها نداشت بلکه اشاره به سیستم یافتن صفحه های رتبه بندی بر مبنای پیوند ها و لینک ها بوده است.


 شوخی گوگل
در گوگل همه چیز فقط کسب و کار نیست. کمی بازیگوشی هم وجود دارد. 
خودتان واژه askew را گوگل کنید و ببینید.

 بز های گوگل
گوگل می گوید که از ابتکارات محیط زیستی پشتیبانی می کند، یکی از این ابتکارات استفاده از بز به جای ماشین چمن زنی است. 
چمن های وسیع گوگل پلکس، مرکز شرکت گوگل در مانتین ویو، در کالیفرنیا، به طور مرتب نیاز به رسیدگی دارد و شما می توانید به طور مرتب گله 200 تایی بز ها که در این چمن ها می چرند را ببینید.


 کسب و کار رو به گسترش گوگل
علاوه بر جی‌میل، نقشه های گوگل، گوگل درایو و گوگل کروم به طور متوسط گوگل از سال 2010 تاکنون هر هفته یک شرکت جدید می زند. ممکن است ندانید، اما شرکت هایی مثل اندروید، یوتیوب، ویز و گوگل ادسنس هم متعلق به گوگل هستند، همراه با 70 شرکت دیگر. 


 دودل های گوگل
اولین دودل گوگل یک جور پیام خارج از دفتر هستم در تاریخ 30 اوت 1998 بود، تصویر نمادین آدمکی که پشت 0 دوم در علامت و عنوان گوگل ایستاده بود. این ایده از اینجا شروع شد که لری و سرگئی برای شرکت در جشنواره «برنینگ من» به نوادا رفتند و می خواستند تا کاربران را مطلع کنند که برای رفع اشکالات تکنیکی در دسترس نیستند. از آن زمان به بعد دودل تبدیل به رسم همیشگی گوگل شد و روزهای خاص یا افراد ویژه ای را با کاری هنرمندانه روی نماد گوگل گرامی می دارد. حتی برای ما ایرانی ها هم گوگل نوروزی شد و لوگوی آن به شکل سفره هفت سین ایرانی درآمد.


موقعیت از دست رفته برای بعضی ها
در سال 1999، لری و سرگئی تلاش کردند تا گوگل را به قیمت یک میلیون دلار بفروشند، اما هیچ کس آن را نخرید حتی با اینکه قیمت را پایین تر هم آوردند. گوگل اکنون بیش از 300 میلیارد دلار ارزش دارد. حتما خیلی ها از اینکه آن را از دست دادند، پشیمانند.


 شعار های گوگل
یکی از اساسی ترین شعار های شرکت «شرور نباش» است. 
داوری در مورد اینکه شرکت تا چه حد به این شعار پایبند بوده است را به عهده خود شما می گذاریم. 


 اهمیت غذا در گوگل
غذا در گوگل همیشه به حد کافی موجود است. بنا بر اطلاعات فوربس، سرگئی برین از همان آغاز تصمیم گرفت که هیچ شرکت و نمایندگی گوگل نباید بیش از 60 متر از غذا دور باشد. شایع است که در روزهای نخست کار، میان وعده محبوب همکاران شرکت «ماهی سوئدی» (نوعی آبنبات ارزان و رنگی سوئدی به شکل ماهی) بوده است، اما این روزها گوگلی ها (کارکنان گوگل از نظر من و شما) به غذاهای متنوع و قهوه خوب دسترسی دارند. 


 بهترین دوست گوگل
گوگلی ها، و حتی نو گوگلی ها (کسانی که در گوگل تازه واردند)، اجازه دارند که سگ‌های خود را سر کار بیاورند... البته به شرطی که به خوبی برای سر کار آمدن آموزش دیده باشند که حوضچه های بد بو یا صحنه هایی از آن بدتر در شرکت ایجاد نکنند.


 و چند نکته دیگر...
هر چند گوگل اکنون 100 برابر بزرگ تر از سال 1999 است اما آنها 10 هزار بار سریع تر می توانند آن را به روز رسانی کنند. گوگل به لگو، اسباب بازی قطعات پلاستیکی، بسیار علاقه مند است. آنقدر که اولین انبار کامپیوتر گوگل با آجر های لگو ساخته شد. 

 
مرجع : آی تی من
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۰۱۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما