کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نبرد تجاری واشنگتن و پکن در جبهه اسرار تجاری

جاسوس های فناوری مشغول کارند

Los Angeles Times , 5 آذر 1397 ساعت 14:12

چین در سال های گذشته با مهندسی معکوس و تقلید از فناوری های پیشرفته، به ویژه فناوری های آمریکایی، راه پیشرفت اقتصادی را دنبال کرده است. ظهور شرکت های سازنده گوشی هوشمند از جمله هوواوی که هم اکنون بازارهای جهانی را قبضه کرده اند، گواه این ماجراست. این شرکت ها ابتدا کارشان را از کپی کاری شروع کردند، اما هم اکنون در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارند.



آیتی‌من- اما این تمام ماجرا نیست. به گفته مقامات آمریکا چین چندین سال است که از آمریکا جاسوسی تجاری می کند و به طور مثال، میکرون تکنولوژی، بزرگترین سازنده تراشه در چین، در عرض یک سال توانسته به اندازه 75.8 میلیارد دلار فناوری ثبت اختراع آمریکا را سرقت کند. سرقت میکرون از آمریکا یکی از جسورانه ترین طرح های جاسوسی تجاری لقب گرفته است. 

طبق گفته مقامات آمریکایی و کارشناسان امنیتی، چین در طول دو سال گذشته که روابط این کشور با دولت ترامپ رو به سردی گذاشته و جنگ تجاری بین دو طرف درگرفته، به سرعت جاسوسی و سرقت فناوری های تجاری و مالکیت معنوی، از موتورهای جت گرفته تا برنج اصلاح شده ژنتیکی افزوده است. جان بنت، یکی از کارشناسان FBI و از مسوولان مقابله با جاسوسی های اقتصادی، می گوید: چینی ها فناوری را با کلاهبرداری می خواهند. بازی جاسوسی همیشه مختص سیاستمداران بود، ولی چین دست همه را از پشت بسته است. 

وی می افزاید: آنها اصلا اهمیت نمی دهند که دستگیر می شوند یا به زندان می روند؛ تا زمانی که به هدف شان نرسیده اند، متوقف نمی شوند.

این در حالی است که دولت ترامپ شمشیر را برای چین از رو بسته است و چندین بار این کشور را تهدید کرده و تعرفه واردات کالا به آمریکا را چندین برابر کرده است. مایک پنس، معاون ترامپ در ماه گذشته در سخنرانی شدید الحن خود، سازمان های امنیتی چینی را به سرقت فناوری آمریکایی متهم کرد. به گفته مقامات فدرال، چین مدتهاست که مالکیت معنوی ایالات متحده را به سرقت برده است تا بتواند به صنایع داخلی خود تحرک ببخشد و به عنوان یک قدرت جهانی قدرت را به دست آورد. آنها می گویند که پکن به ارتش هکرها، جاسوسان سنتی در خارج از کشور و شرکت های داخلی فاسد در ایالات متحده متکی است.

این افزایش ناگهانی جاسوسی اقتصادی زمانی به اوج خود رسید که ترامپ در مقابل چین در زمینه تجارت، امنیت و دیگر مسایل موضع گیری کرد و مقررات سخت گیرانه ای را به اجرا گذاشت. ترامپ آنچه را که «سیاست های تجاری ناعادلانه چین» می نامد، به باد انتقاد گرفته و تعرفه هایی بر 250 میلیارد دلار از کالاهای وارد شده از چین به آمریکا اعمال کرد. چینی ها نیز در واکنش به این اقدام، تعرفه هایی بر 110 میلیارد دلار از کالاهای وارد شده از آمریکا به چین اعمال کرده اند. تلاش های کنونی برای پایان دادن به این جنگ تجاری پرهزینه ناموفق بوده است، اما انتظار می رود در حاشیه اجلاس G20 که اواخر همین هفته در آرژانتین برپا می شود، روسای جمهور آمریکا و چین با یکدیگر دیدار کنند.

اگرچه سرقت مالکیت معنوی فناوری های آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده، اما موضوع تازه ای نیست. در دو سال آخر ریاست باراک اوباما نیز چندین حمله سایبری از سوی چینی ها علیه شبکه های دولتی آمریکا انجام شد و چندین بار این شبکه ها از کار افتادند. اوباما در پاسخ به این مساله در ژوئن 2013 طی نشستی غیررسمی رودرروی همتای چینی خود قرار گرفت. اوباما در این رودررویی از نگرانی عمیقش درباره سرقت دارایی های معنوی ایالات متحده آمریکا و حمله چینی ها به شبکه های رایانه ای دولتی و خصوصی در آمریکا سخن به میان آورد. وی به همتای چینی خود هشدار داد که دارد از خطوط قرمز فراتر می رود.

در دیدار بعدی این دو رییس جمهور در کاخ سفید در سپتامبر 2015، هر دو درباره اقدامات سخت گیرانه در زمینه امنیت فضای سایبری به توافق رسیدند. به گفته کاخ سفید، یکی از مواد این توافق نامه خودداری دو طرف از سرقت دارایی های معنوی و اطلاعات سری تجاری از طریق اینترنت و همچنین عدم پشتیبانی از چنین عملیاتی بود. چینی ها به دو دلیل مجبور به این توافق شدند: یکی پیشگیری از تحریم های آمریکا و دوم مقابله با فشارهای قانونی آمریکا علیه چین که روز به روز نیز به تعداد آنها افزوده می شد. 

این در حالی است که در سال 2014 پنج هکر نظامی چینی به جاسوسی اقتصادی محکوم شده بودند.
 
اما با گذشت زمان و به ادعای مقامات آمریکایی، چینی ها تلاش خود را برای به خدمت گرفتن افرادی از درون شرکت ها افزایش دادند تا بتوانند به اسرار دست اول تجاری دست پیدا کنند. 
 


کد مطلب: 270629

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/article/270629/جاسوس-های-فناوری-مشغول-کارند

ITMen
  https://www.itmen.ir