۰

استارتاپ نروژی تنهایی را با روبات ها پر می کند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۸
استارتاپ نروژی تنهایی را با روبات ها پر می کند
استارتاپ نروژی تنهایی را با روبات ها پر می کند

آیتی‌من - انسان ها به طور طبیعی متولد می شوند و رشد می کنند تا موجوداتی اجتماعی باشند، بنابراین عدم ارتباط با دیگران برای آنها به شدت مضر است. حتی براساس مطالعه روانشناسان، مرگ و میر ناشی از تنهایی دو برابر مرگ و میر ناشی از چاقی و استعمال دخانیات است. 

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که تاثیر تنهایی روی انسان از بی تحرکی، بیکاری یا مسایل مربوط به سلامت ناشی از سن، جنسیت یا رفتارهای تبعیض آمیز بیشتر است. با این حال، ریشه کن کردن تنهایی چالشی است که به این آسانی برطرف نمی شود. اما یک استارتاپ نروژی راهکار جالبی برای این چالش دارد. 

این استارتاپ توسط «کارن دالوا» در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و هدف از آن حل کردن معضل تنهایی ناخواسته و انزوای اجتماعی با کمک ابزارهای ارتباطاتی و خدمات به افراد آسیب دیده بود. 

دالوا در این مورد می گوید: تنهایی و انزوای اجتماعی، سخت ترین آسیب ها را به گروه های اجتماعی می زند. سالمندان بالای 80 سال و کودکان و نوجوانان، بیشترین اقشاری هستند که در معرض این آسیب قرار می گیرند. 

در همین راستا سعی داریم راهکارهای عملی برای این دو گروه ارایه دهیم و امیدوارم که گام به گام بتوانیم تنهایی و انزوای این افراد را به نوعی پر کنیم. زیرا از نظر ما، تنهایی معضل جهانی است که می تواند روی هر فردی تاثیر منفی بگذارد و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم مشکلات آنها را مرتفع کنیم. 

 فناوری از نوع اجتماعی
کارن تجربه خاصی در زمینه تنهایی داشت. او زمانی که کودک بود به بیماری مزمنی مبتلا شد و به همین دلیل نتوانست به مدرسه برود. خودش در این مورد می گوید: همه ما تنهایی را به اشکال مختلفی تجربه کرده ایم. اما برای من فناوری و وسایل ارتباطاتی ایده ای شد تا بتوانم رویایم را عملی کنم و از آنها برای کمک به افراد آسیب پذیر استفاده کنم. 

او می افزاید: فناوری امروزه به بخش بزرگی از زندگی روزمره ما تبدیل شده و در واقع با تار و پود زندگی مان عجین شده است. به همین دلیل فکر می کنم با استفاده از فناوری می توانیم به طور گسترده ای مشکل تنهایی را حل کنیم و به مردم کمک کنیم تا با هم یکی شوند و از این طریق خود را توانمند سازند. 

کارن معتقد است که مشکلات جدید نیازمند راهکارهای جدید است و مشکلات لاینحل نیاز به نوآوری و فناوری دارد تا برطرف شود. از همین رو، کارن این راهکارها را «فناوری های گرم» نامیده است. وی در این مورد می گوید: «فناوری های گرم» بخشی از نوآوری هستند که ریشه در مسئولیت های اجتماعی دارند و امکانات فناوری موجود را برای حل مسایل بزرگ اجتماعی در اختیار می گذارد. انزوا و تنهایی موضوعی است که استارتاپ ما به دنبال حل آن است. 

به گفته وی، «فناوری گرم» فناوری به مثابه فناوری نیست، بلکه یک راهکار کارآمد است که با طراحی هوشمندانه و معنادار می تواند به افراد آسیب پذیر خدمات ارایه دهد.

 روبات های حامی
یکی از محصولات پرچمدار این استارتاپ روبات «تله حضور» (telepresence) با نام AV1 است که به کودکان و نوجوانانی که به مدت طولانی از بیماری رنج برده اند کمک می کند تا به زندگی اجتماعی خود برگردند و درس بخوانند. این روبات از اوت 2016 که معرفی شده است تاکنون توانسته حامی 650 کودک و نوجوان در کشورهای نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند، هلند و بریتانیا باشد و آنها را در فعالیت های اجتماعی و درس خواندن کمک کند. دالوا در مورد این روبات می گوید: AV1 نقش چشم ها، گوش ها و صدای دانش آموزانی را ایفا می کند که به دلایل مختلف، امکان حضور در مدرسه را ندارند. این روبات با بهره گیری از یک میکروفون، یک بلندگو، یک دوربین یک طرفه و دو موتور به دانش آموزانی که در خانه یا بیمارستان هستند، امکان می دهد همراه با هم کلاسی های خود در کلاس درس حضور پیدا کنند. کودک به کمک یک گوشی هوشمند یا آی پد می تواند با AV1 صحبت کند. 

 دستگاه ارتباطی
محصول بعدی این استارتاپ برای پر کردن تنهایی افراد یک ابزار ارتباطی برای سالمندان است که به آنها امکان می دهد با خانواده هایشان در ارتباط باشند. این ابزار که KOMP نام دارد، به گونه ای طراحی شده که به افراد میانسال امکان می دهد تصاویر، پیام ها و ویدیوهای فرزندان، نوه ها و دوستان خود را به صورت دیجیتال دریافت کنند.
 
گفتنی است که این محصول نیز روی بیش از ۳۰۰ سالمند نروژی امتحان شده و نتایج آن بسیار هم موفقیت آمیز بوده است. محققان سعی دارند این ابزار را به زودی در بریتانیا هم عرضه کنند. دالوا معتقد است که بهترین نکته در تولید این محصولات، زمانی است تجربیات کاربران شان را می شنوند و می بینند که این ابزارها چگونه زندگی آنها را تحت الشعاع قرار داده و آنها را از انزوا و تنهایی درآورده است. 

موفقیت دیگر روبات حامی این استارتاپ، زمانی بود که وزارت آموزش و پرورش نروژ روبات AV1 را به عنوان ابزار معتبر در بخش آموزشی خود به کار گرفت و اعلام کرد که این روبات به خوبی در کنار یادگیری های سنتی به دانش آموزان کمک می کند احساس کنند در فضای آموزشی قرار دارند. 
 
مرجع : Forbes
کد مطلب : ۲۷۰۶۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما