کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«نوموفوبیا» بهترین واژه سال 2018

ترس های دنیای فناوری کدامند؟

NewsHub , 14 دی 1397 ساعت 4:02

نوموفوبیا اصطلاحی است که نخستین بار توسط محققان انگلیسی و از سال 2010 رواج پیدا کرده است. نوموفوبیا که مخفف عبارت No Mobile Phobia است، نوعی از بیماری فوبیا است که فرد مبتلا به آن، در صورت دور بودن از گوشی موبایل، اضطراب و نگرانی شدید را تجربه می کند. حال دیکشنری کمبریج این واژه را به عنوان بهترین واژه 2018 انتخاب کرده است.



آیتی‌من«نوموفوبیا»(Nomophobia) با انتخاب مردم به عنوان بهترین واژه سال 2018 از بین چهار واژه انتخاب شده است. بقیه این واژه ها عبارتند از:

شکاف جنسیتی (gender gap): به معنی تفاوت میان روشی که زنان و مردان در جامعه رفتار می کنند یا تفاوت میان زنان و مردان از نظر انجام کار و دستیابی به هدف. 

جنایت علیه محیط زیست (ecocide): ویران کردن محیط زیست و طبیعت یک منطقه.

جلوگیری از بیان ایده و تفکر توسط دیگران (no–platforming): عمل امتناع از یک فرصت برای بروز ایده ها و یا اعتقادات به صورت عمومی، زیرا فرد فکر می کند که این باورها خطرناک یا غیرقابل قبول هستند. 

دیکشنری کمبریج در بیانیه ای در این مورد گفت: اینکه نوموفوبیا بیشترین رای را در میان مردم داشت، نشان می دهد که تک تک مردم در سرتاسر جهان به نوعی این نوع اضطراب را تجربه کرده اند. 

تقریبا خیلی از افراد به گوشی معتادند ولی شاید واژه نوموفوبیا برایشان چندان آشنا نباشد. آیا به تلفن همراه‌تان وابستگی دارید؟ وقتی باتری آن تمام می شود، عصبانی می شوید؟ آیا همیشه شارژرتان را با خود حمل می کنید؟ اگر جوابتان مثبت باشد باید بگوییم شما از نوموفوبیا رنج می برید. 

 پارامترهای نوموفوبیا
- همیشه چک می کنید تا متوجه شوید پیامی دارید یا نه.
- اگر تلفن همراه تان خاموش شود یا اینترن‌تان قطع شود ناراحت می شوید و احساس تنهایی می کنید.
- در مورد افکار یا کارهای که می کنید پست می گذارید.
- مدام از تعداد لایک هایی که در فضای مجازی می گیرید، آگاهی دارید و این باعث می شود بیشتر پست بگذارید. 
- گاهی صدای آمدن پیام را می شنوید در حالی که در واقعیت پیامی نیامده است. 
- وقتی با دوستتان هستید همیشه موبایل تان در دستتان است. 
- بیشتر اوقات در حال صحبت کردن با گوشی هستید خیلی ارتباط دارید، ولی تنها هستید.

به گفته روانشناسان یکی از دلایل این اختلال ارضا نشدن احساساتی است که در زندگی واقعی فرصت بروز پیدا نکرده و افراد تنها از تخلیه آنها در فضای مجازی راضی می شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده در آمریکا، 65 درصد مردم موبایل خود را هنگام خواب نزدیک خود نگه می دارند. اگر چه میزان استرس دور بودن از موبایل یا جاگذاشتن موبایل در خانه، بسته به شرایط می تواند بسیار متنوع باشد، اما بررسی ها نشان داده است که شدت آن می تواند با استرس ناشی از رفتن به مطب دندانپزشک یا حتی استرس ناشی از دغدغه های مرتبط با ازدواج برابری کند. 

گونه های مختلف فوبیا در دنیای فناوری:

 تکنوفوبیا( Technophobia)؛ ترس از فناوری
تکنوفوبیا در واقع پدربزرگ همه ترس هایی است که در سیطره فناوری قرار می گیرد. این عبارت گسترده اولین بار در انقلاب صنعتی به رسمیت شناخته شد و تا به امروز به تکامل خود ادامه داد.

این اصطلاح به عنوان ترس غیر طبیعی یا اضطراب گونه در مورد اثرات فناوری تعریف شده است. افراد یا گروه هایی که در کنار فناوری پیشرفته احساس ناراحتی یا اضطراب می کنند، در این رسته قرار می گیرند. 

 سایبرفوبیا(Cyberphobia)؛ ترس از کامپیوتر
باور کنید یا نه، برخی از مردم ترسی غیرمنطقی از کامپیوتر یا کار با کامپیوتر دارند. سایبرفوبیا یک نوع تکنوفوبیاست که علائم آن شامل احساس اضطراب یا پارانوییدی با هر چیزی مربوط به کامپیوتر است. مانند بسیاری از ترس ها، سایبرفوبیا می تواند به شکل های مختلفی باشد و هر چقدر یک کامپیوتر زیبا و درخشان باشد فرد را بیشتر دچار نوعی ترس خواهد کرد.

 تلفنوفوبیا(Telephonophobia)؛ ترس از تلفن
این ترس ناشی از خود تلفن نیست، بلکه ترس از پاسخ دادن و دریافت تماس است. این بسیار شبیه به ترس از سخنرانی عمومی است. شماره های تعبیه شده روی تلفن گاهی باعث می شود مردم احساس آرامش کنند و در برخی موارد باعث حملات ترس می شوند.

برخی روانشناسان می گویند این نوع فوبیا ممکن است به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی توصیف شود، زیرا معمولا مربوط به ترس از انتقاد و یا ظاهر شدن احمقانه در میان مردم است.

 سلفی فوبیا (Selfiephobia)؛ ترس از گرفتن عکس از خود
علیرغم محبوبیت سلفی ها، خیلی جای تعجب است که برخی افراد از سلفی گرفتن هراس دارند. البته هنوز متخصصان تایید نکرده اند که این نوعی فوبیای مستقل باشد و گاهی آن را به ترس از اینترنت ربط می دهند. 

با این حال دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد چرا مردم سلفی فوبیا هستند. تحقیقات حاکی از آن است که افراد تنها و خودشیفته بیشتر از عکس های سلفی استفاده می کنند که موجب آسیب به آنها می شود. 

شاید هم بشود از این جمله اثبات کرد که کسی که سلفی فوبیاست آدم خودشیفته ای نیست و فکر می کند که عکس هایش خیلی زشت از آب درمی آیند. 

 دراسموفوبیا: ترس از افتادن گوشی
ترسی که بیشتر ما به آن مبتلا شده ایم! مخصوصا با بالا رفتن قیمت گوشی ها. انکار نکنید، این ترس آنقدر زیاد است که اگر گوشی از دست شما افتاد و امکان نجات داشتن آن هم وجود داشته باشد با دست پاچگی و چند حرکت ماهرانه دست و پا، کاری می کنیم که به معنای واقعی تکه تکه شود.

 منابع: NewsHub و Mashable
 


کد مطلب: 270968

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/article/270968/ترس-های-دنیای-فناوری-کدامند

ITMen
  https://www.itmen.ir