۰
آیفون دیگر قدرت جادویی خود را ندارد

سرنوشت نوکیا در انتظار اپل

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۲
سرنوشت نوکیا در انتظار اپل
سرنوشت نوکیا در انتظار اپل

آیتی‌من - این مساله اما بهای سنگینی برای اپل داشت و باعث شد تا این شرکت در میزان فروش و سفارش تولید محصولاتش بارها و بارها تجدید نظر کرده و آن را کاهش دهد. اما این پایان مصائب و مشکلات اپل نبود. رقبای چینی همچون خوره در سال های گذشته تکه تکه سهم بازار اپل را می بلعند و این اشتهای سیری ناپذیر همچنان پایان نیافته و سایه هوآوی، شیائومی، نوپو و دیگر برندهای چینی که گوشی هایی به مراتب ارزان تر تولید می کنند، روی سر اپل سنگینی می کند.

دونالد ترامپ هم کم مشکلات روی دست اپل نگذاشته است. حالا اپل هم چوب جنگ تعرفه ای و تجاری آمریکا با چین را خورده و چین مشکلات زیادی برای عرضه و فروش محصولات این شرکت در کشورش ایجاد کرده است. آلمان هم به علت شکایت فاکسکان از اپل روی فروش برخی محصولات این شرکت در آلمان دست گذاشته است.

اما این تمام ماجرا نیست و حالا اپل باید به فکر جابجایی پرهزینه شرکت خود از چین به هند هم باشد. هرچند که ترامپ اصرار دارد که اپل تولید خود را به خاک آمریکا منتقل کند که این به منزله تیر آخر به این شرکت محسوب می شود.

از سوی دیگر اروپایی ها هم در تلافی اقدامات ترامپ حالا دنبال مالیات های هنگفت از غول های فناوری آمریکا هستند. مجموع این عوامل و مشکلات اما سالی پر ابهام را پیش روی مدیران و سهامداران اپل گذاشته و این تهدیدها به حدی جدی است که برخی تکرار سرنوشت نوکیا برای اپل را دیگر یک تصور دور از ذهن نمی دانند.

 افول جادوی اپل
تقریبا 12 سال پیش استیو جابز در «مک ورد» روی صحنه رفت و آیفون را به عنوان محصولی انقلابی و جادویی معرفی کرد. موفقیت بی سابقه، حرفهای استیو جابز را تایید کرد.

به گزارش خبرآنلاین آیفون در بحبوحه بحران اقتصادی 2008 دوام آورد و علی رغم گوشی های ارزان قیمت در بازار، همچنان خریداری شد و بعداً اپل به عنوان ارزشمندترین کمپانی جهان شناخته شد. اما در حال حاضر به نظر می رسد آیفون قدرت جادویی خود را ازدست داده است.

در حرکتی غیرمنتظره، چهارشنبه گذشته تیم کوک مدیر اجرایی اپل در نامه ای خطاب به سهامداران اعلام کرد فروش ها کاهش یافته و خبری از سودهای هنگفت قبلی نیست. به گفته وی دلیل اصلی بازار چین است که کاربران رغبتی به خرید آیفون نشان نمی دهند. این در حالی است که امریکا با چین وارد جنگ تجاری شده است اما به عقیده کارشناسان مشکل آیفون فراتر از چین و بازار چین است.

به گفته ژان مونستر تحلیلگر در Loup Ventures یک سوم از مشکل به دلیل بالا بردن قیمت پایه آیفون توسط اپل است که مردم را وادار کرده است تا دست کم 1000 دلار برای گوشی های جدید هزینه کنند. به گفته وی بسیاری از کاربران که قصد ارتقاء گوشی خود را داشتند، از تصمیم خود منصرف شدند.

البته تیم کوک در نامه خود اشاره مشتقیم به قیمت آیفون نکرد ولی روی فاکتورهایی مانند چین تاکید کرد که در کنار آن تعویض باتری با قیمت پایین نیز در عدم خرید موثر بوده است.(تیم کوک اشاره نکرد که اپل سال گذشته سعی کرد سر کاربران کلاه گذاشته و با تخریب عمدی باتری آن ها را وادار به خرید آیفون جدید کند.پس از لورفتن استراتژی اپل، بسیاری از کاربران از اپل دلسرد شدند.)

چهارشنبه تحلیلگران گلدمن ساکس پیش بینی کردند که فروش آیفون در سال های بعد نیز دچار کاهش شود که این موضوع نگران کننده تر از وضعیت بازار چین تلقی می شود.

واقعیت این است که اپل قدرت جادویی خود را در برابر رقبای چینی و کره ای که روزگاری آن ها را کپی کار می خواند، ازدست داده و ممکن است مثل نوکیا فروبپاشد.

 سقوط 660 واحدی بورس داوجونز با کاهش فروش اپل
اما همین چند روز قبل انتشار خبر کاهش چشم انداز فروش محصولات اپل به خصوص در چین باعث شد تا شاخص صنعتی داوجونز بورس آمریکا روز گذشته 660 واحد سقوط کند.

به گزارش فارس، به نقل از اسپوتنیک، اخیراً مدیرعامل اپل طی نامه ای به سهامداران این شرکت از کاهش چشم انداز فروش محصولات اپل از سه ماهه گذشته خبر داد.

این خبر باعث شد تا در کنار سقوط 8 درصدی سهام اپل شاخص صنعتی داوجونز در آمریکا نیز 660 واحد سقوط کرده و 2.8 درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از اصلی ترین دلایل کاهش در بورس وال استریت همین نامه مدیرعامل اپل به سرمایه گذاران این شرکت بوده است. اقدام آمریکا در دستگیری مدیرشرکت هوآوی چین باعث شده است تا بسیاری از مردم چین به صورت خودجوش از خرید محصولات اپل خودداری کنند.

مدیرعامل اپل در نامه خود آورده است در واقع بخش قابل توجهی از سود از دست رفته ما و همچین 100 درصد کاهش فروش ما به دلیل افت فروش آیفون، مک بوک و آیپد در چین بوده است.

 غول های سیلیکون ولی، قربانی جنگ تجاری 
بدبیاری های اپل اما به قاره سبز نیز کشیده شده است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تلافی سیاست های تجاری خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مسئله فرار مالیاتی غول های سیلیکون ولی را مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش ایرنا، رسانه های خبری از عزم فرانسه، اتریش و آلمان برای افزایش مالیات غول های آمریکایی فعال در حوزه فناوری در سال میلادی جدید خبر داده اند.

قوانین اتحادیه اروپا به شرکت هایی چون اپل، فیس بوک، گوگل و آمازون امکان را می دهد تا آزادانه یکی از اعضای این اتحادیه را به عنوان مبدا خود برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی خود انتخاب کنند. بالطبع این شرکت ها نیز کشورهایی چون هلند، لوکزامبورگ و ایرلند را برگزیده اند که نرخ مالیات بردرآمد پایینی دارند.

به گفته مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی، این شرکت ها در مقابل 23 درصد مالیاتی که دیگر کسب و کارها پرداخت می کنند، تنها 9 درصد مالیات می پردازند.

افزون بر این، اسناد و مدارکی که به تازگی از سوی اتاق بازرگانی هلند منتشر شده، حاکی از آن است که شرکت آمریکایی گوگل در سال 2017 (96-1395) حدودا 23 میلیارد دلار از یک شرکت مجازی در هلند به برمودا که به عنوان بهشت مالیاتی شناخته می شود، منتقل و به این ترتیب عملا خود را از پرداخت مالیات معاف کرده است.

به گفته اتحادیه اروپا، علاوه بر گوگل، فیس بوک، اپل و آمازون نیز در سال های اخیر به فرار مالیاتی در کشورهای اروپایی دست زده و به این ترتیب درآمدهای خود را بدون آن که سهمی از آن نصیب اقتصاد اروپا شود، به اقتصاد آمریکا تزریق می کنند. حال برخی از کشورهای اروپایی به مقابله با این رویه برآمده اند تا به نوبه خود سیاست های تجاری خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را جبران کنند.

 ضرر چند میلیون دلاری از تصمیم غول پخش آنلاین
در آخرین خبر روزهای گذشته اما اعلام شد نتفلیکس، بزرگترین پلتفرم پخش محتوای آنلاین تصمیم گرفته است که امکان پرداخت درون برنامه ای را از نسخه iOS اپلیکیشن خود حذف کند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که اخبار و گزارش های متعددی در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد که نشان می داد نتفلیکس، بزرگترین پلت فرم پخش آنلاین فیلم و سریال در جهان می خواهد امکان پرداخت درون برنامه ای را از نسخه آی او اس (iOS) اپلیکیشن خود حذف کند.

کارشناسان و تحلیلگران حالا به تازگی بعد از انتشار این خبر برآورد و اعلام کرده اند که اپل از این تصمیم و اقدام جدید نتفلیکس مبنی بر حذف نسخه آی اواس اپلیکیشن نتفلیکس از پلتفرم اپ استور ضرر و زیان هنگفتی را متحمل خواهد شد. بر اساس گزارش واشگتن پست، آنها همچنین اعلام کرده اند تصمیم نتفلیکس برای حذف امکان پرداخت درون برنامه ای نسخه آی اواس برنامه اختصاصی خود برای گوشی های آیفون در نهایت هر ساله برای اپل ۲۵۶ میلیون دلار ضرر و زیان ایجاد خواهد کرد.

اپل که هر ساله مبالغ و درآمدهای قابل توجهی را از طریق پرداخت های درون برنامه ای و همچنین توسعه اپلیکیشن های مختلف بر روی پلتفرم اپ استور دریافت کرده و کسب درآمد می کند، حالا به نظر می رسد که ضرر و زیان چشمگیری را از اقدام نتفلیکس متحمل خواهد شد.

این کارشناسان بر این باورند که اپل ممکن است با نتفلیکس بر سر ملغی کردن این تصمیم به مذاکره بپردازد و تلاش کند تا غول پخش آنلاین محتوا را از چنین اقدامی منصرف کند. 

 
کد مطلب : ۲۷۱۰۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين