۰

انواع روش‌های سئو و بهینه سازی سایت برای موتور جستجو

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۹
بهینه سازی برای موتور جستجو
بهینه سازی برای موتور جستجو
 
بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو فرآیندی بسیار پیچیده بوده و انواع مختلفی دارد. البته در هر یک از انواع سئو هدف ثابتی دنبال می‌شود؛ بهینه سازی برای موتورهای جستجو قرار است به افزایش رتبه وب سایت در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو ختم شود تا در صورت جستجوی عبارت‌ها و کلمه‌های مرتبط با کسب و کار شما توسط کاربران، وب سایت شما به عنوان اولین گزینه‌ به آن‌ها نشان داده شود.

سئو وب سایت را می‌توان به تعدادی از زنجیرهای متصل بهم تشبیه کرد که در صورت پاره شدن یک تکه، پیوستگی کل مجموعه از بین می‌رود. کوچک‌ترین اعمال نیز در بهینه سازی برای موتورهای جستجو اهمیت دارند.

به عنوان نمونه در مقاله آموزشی بهینه سازی مسیر سایت یا بردکرامب برای سئو سایت دریافتیم چقدر گوگل به وجود این عنصر کوچک در وب سایت اهمیت می‌دهد. با ویرلن همراه باشید:

انواع بهینه سازی برای موتورهای جستجو
ابتدا بهتر است تعریف کوتاهی از سئو داشته باشیم. منظور از بهینه سازی وب سایت، انجام اقداماتی است که به فهم بهتر موتورهای جستجو از آن کمک می‌کند. در بهینه سازی برای موتورهای جستجو همچنین تلاش بر این است که وب سایت را برای کاربران نیز قابل فهم‌تر کنیم. به عبارتی گوگل وب سایتی را به خوبی درک می‌کند که کاربران بتوانند با آن به خوبی تعامل برقرار کنند. این شرکت بارها تاکید کرده یوزر فرندلی بودن، یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های افزایش رتبه وب سایت‌ها است.
 
هدف اصلی در سئو، افزایش میزان ترافیک وب سایت به لطف گرفتن ورودی از موتورهای جستجو است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در نتایج جستجوی عبارت‌ها و کلمه‌های مربوط به کسب و کار خود، در صفحه و مخصوصا موارد اول ظاهر شویم. در اوایل قرن بیست و یکم و حدود بیست سال پیش، سئو فرآیند بسیار ساده‌ای بود، اما امروز بهینه سازی برای موتورهای جستجو حقیقتا تبدیل به امری پیچیده شده است.

در زمان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، می‌بایست برای راضی نگهداشتن آن‌ها، صدها قانون را رعایت کنید. نکته اینجاست که راضی کردن گوگل نباید به رضایت کاربران از وب سایت لطمه بزند! به عنوان یک قانون که در وهله اول ساده به نظر می‌رسد، اما با ورود به مبحث از جزئیات بسیار زیاد آن مطلع می‌شویم باید به نحوه نوشتن انکر تکست یا متن لینک اشاره کرد.

برای ساده کردن فرآیند سئو، آن را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده‌اند. هر بخش، مسئولیت برطرف کردن تعدادی از فاکتورهای مهم برای موتورهای جستجو را بر عهده دارد. برخلاف آن چه از عنوان مطلب برداشت می‌شود، دسته‌بندی فرآیند بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو به معنی هدف متفاوت هر یک از آن‌ها نیست، بلکه برای آسوده و قابل مدیریت شدن فرآیند، آن را به قسمت‌هایی کوچک‌تر تقسیم کرده‌اند:
 
● سئو تکنیکی (Technical SEO)
● سئو آن پیج (On-Page SEO)
● سئو محتوا (Content SEO)
● سئو آف پیج (Off-Page SEO)
● سئو محلی (Local SEO)
● سئو موبایل (Mobile SEO)
● سئو تجارت الکترونیک (eCommerce SEO)
مهم‌ترین موارد سئو تکنیکی، سئو آن پیج و آف پیج هستند. دیاگرامی از این سه دسته‌بندی که نحوه همپوشانی آن‌ها را نشان می‌دهد، در تصویر زیر قابل مشاهده است.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

سئو تکنیکی
در این بخش تمرکز روی پارامترهای تکنیکی قرار دارد. این پارامترها، روی رتبه وب سایت در موتورهای جستجو تاثیرگذار هستند. اصلی‌ترین هدف در تکنیکال سئو، اطمینان پیدا کردن از عدم وجود مشکل بر سر راه ربات‌های موتورهای جستجو به منظور ایندکس کردن وب سایت و محتواهای آن است.

مهم‌ترین موارد در سئو تکنیکی
1- بررسی و بهینه‌سازی فایل robot.txt برای اطمینان از مشاهده صحیح وب سایت توسط ربات‌های موتورهای جستجو (در مطلبی جداگانه به بررسی چیستی robot.txt می‌پردازیم)

2- اضافه کردن و دریافت تاییدیه برای وب سایت در گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) به همراه مشخص کردن دامین مورد نظر

3- استفاده از گزارشات ایندکس (COVERAGE Report) برای یافتن و رفع مشکلات بر سر فرآیند کراولینگ

4- ایجاد یک نقشه سایت در قالب فایل XML و ارسال آن برای موتورهای جستجو

5- بهینه‌سازی ساختمان وب سایت و مسیرهای (URL) آن

6- دنباله‌روی از طراحی وب سایت منطبق با قوانین سئو

7- طراحی سایتی با سرعت بارگذاری بالا در کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ به همراه گوشی‌های موبایل
سئو آن پیج
در سئو داخل صفحه تلاش برای بهینه سازی خود صفحه‌های در بر دارنده محتواهای گوناگون است تا برای موتورهای جستجو و همچنین کاربران بازدیدکننده از آن‌ها دوست داشتنی‌تر باشند.
فراموش نکنید اگرچه گوگل به یک وب سایت به عنوان یک پکیج کامل نگاه می‌کند، اما رتبه‌بندی در سطح صفحه‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل یک وب سایت در نتیجه جستجوی تمامی کلمه‌های کلیدی مربوط به خود دارای رتبه یکسانی نیست.

سئو آن پیج - بهینه سازی برای موتورهای جستجو

به همین دلیل باید به صورت موردی، به بهینه‌سازی تمامی صفحه‌های وب سایت اهمیت داد. اگر در راستای بهینه سازی برای موتورهای جستجو روی صفحه نخست وب سایت فعالیت زیادی داشته و تعدادی صفحه دارای رتبه خوب دارید، نباید به خیال تاثیر امتیاز آن‌ها روی بقیه موارد، از سئو آن‌ها ساده عبور کنید.

مهم‌ترین موارد در سئو داخل صفحه
۱- بهینه‌سازی عناوین صفحه‌ها را فراموش نکنید، چرا که یکی از بنیادی‌ترین فاکتورها در دنیای سئو محسوب می‌شود. حتی اگر مطالب شما به عنوان اولین گزینه در جستجوی عبارت‌های مختلف ظاهر شوند، در صورت عدم جذابیت عناوین آن‌ها، کاربران را به کلیک کردن ترغیب نخواهند کرد. علاوه بر آن، عنوان مطلب باید به ربات‌های موتورهای جستجو، اطلاعاتی کافی درباره محتوای کل صفحه بدهد. عدم استفاده از یک عنوان مبتنی بر سئو و جذاب برای کاربران، زحمات نویسنده برای نوشتن یک محتوای بلند و سئو شده را از بین می‌برد.

۲- تگ اچ ۱ هر صفحه را بهینه‌سازی کنید. یک وب سایت بهینه برای موتورهای جستجو، در هر صفحه دارای یک تگ H1 است. در اغلب موارد، حین طراحی وب سایت، تگ اچ ۱ را همان عنوان مطلب قرار می‌دهند.

۳- بهینه‌ سازی دیگر هدینگ‌ها را فراموش نکنید. علاوه بر تگ اچ ۱، هر صفحه می‌بایست برای جداسازی بخش‌های مختلف از یکدیگر دارای تگ‌های اچ ۲، اچ ۳ و دیگر موارد پایین دست آن‌ها در صورت لزوم، باشد. هر چه مطلب طولانی‌تر باشد، اهمیت استفاده از هدینگ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. با استفاده از آن‌ها، خواندن و درک مطلب برای کاربران و همچنین ربات‌های موتورهای جستجو آسوده‌تر می‌شود.

۴- از اهمیت بهینه‌ سازی تصاویر غافل نشوید. هر عکس قرار گرفته داخل صفحه‌ باید بهینه سازی شده باشد، در غیر این صورت موتورهای جستجو قادر به دریافت چیستی آن نخواهند بود. منظور از این کار، تغییر نام فایل تصویری به یک عنوان کوتاه و مرتبط، کاهش سایز آن و مخصوصا نوشتن تگ آلت برای است. در حال حاضر، کراولرها قادر به رندر تصاویر برای پی بردن به واقعیت آن‌ها نیستند، به همین دلیل از روی تگ alt ماهیت عکس را درک می‌کنند.

۵- به قالب‌بندی صفحه توجه کنید. انشار یک مطلب دارای نوشته و تصویر بدون توجه به ظاهر آن، روش خوبی در راستای بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیست. اگرچه روش دیده شدن هر صفحه توسط کراولرها با نحوه مشاهده آن‌ها توسط انسان‌ها کاملا متفاوت است، اما گوگل، الگوریتم‌های خاصی برای پی بردن به عناصر زیبایی‌شناسی صفحه دارد. به عنوان نمونه، در صورت نمایش تبلیغات در میانه محتوا یا ظاهر کردن پنجره‌های پاپ آپ به صورت ناگهانی، گوگل این موارد را در رتبه‌بندی به صفحه‌های وب سایت شما لحاظ خواهد کرد.

سئو محتوا
سئو محتوا را باید زیر مجموعه‌ای از سئو داخل صفحه (آن پیج) دانست. در این قسمت، تمام تمرکز روی ایجاد مطلبی با کیفیت بالا قرار دارد. در دنیای سئو، از محتوا با عنوان «پادشاه» یاد می‌کنند (Content Is King). اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که از نظر بسیاری از کاربران، تولید محتوای مناسب تنها نوع (دسته‌بندی) سئو محسوب می‌شود. حتی گوگل نیز بارها تاکید کرده نباید در فرآیند بهینه سازی برای موتورهای جستجو به دنبال سحر و جادو بود، چرا که هیچ چیز به اندازه تولید محتواهای ناب و بکر به صورت مستمر، در افزایش رتبه وب سایت جادو نمی‌کند.
 
برخی وب مسترها، سئو محتوا را به عنوان بخشی از سئو داخل صفحه دنبال می‌کنند. این روش نیز قابل قبول است، اما به نظر ما، به خاطر اهمیت بالای محتوا در دنیای سئو، می‌بایست آن را در یک دسته‌بندی کاملا جداگانه مورد بررسی قرار داد. تولید محتواهای خوب و راضی‌کننده برای کاربران، که برای موتورهای جستجو نیز قابل فهم هستند، کلید پیروزی است.

تولید محتوای سئو محور
پیش از آغاز تولید محتوا روی کلمه‌های کلیدی تحقیق کنید. باید ابتدا متوجه شوید کدام کلمه‌های کلیدی برای وب سایت شما دارای اهمیت هستند. اگرچه استمرار در تولید محتواهای تاثیرگذار و قوی کلیدی‌ترین عامل موفقیت در بهینه سازی برای موتورهای جستجو است، اما در صورت نوشتن مطالبی غیر مرتبط با وب سایت خود، سودی نصیبتان نخواهد شد.

از کلمه‌های کلیدی فراتر رفته و به دنبال عبارت‌ها و حتی عناوین کلیدی باشید. باید توجه شوید در حوزه کسب و کار خود، کاربران چگونه و با استفاده از چه عبارت‌ها و جمله‌هایی اقدام به جستجو می‌کنند. حال می‌بایست به تولید محتوا مبتنی بر آن‌ها بپردازید.

گوگل عاشق مطالب طولانی بوده و ارزش بسیار خاصی برای محتواهای بلند قائل است. البته نباید به مقاله آب بست! یک مطلب باید به اندازه‌ای که کاربران را به هدف مورد نظرشان برساند، حاوی محتوا باشد. به این روش کراولرها بهتر به چیستی مطلب پی خواهند برد. فراموش نکنید یکی از صدها فاکتور تاثیرگذار در سئو وب سایت، مدت زمانی باقی ماندن کاربران در صفحه‌های وب سایت بعد از ورود به آن‌ها است. به طور طبیعی هر چه مطالب طولانی‌تر باشند، مدت زمان حضور افزایش پیدا خواهد کرد.

لینک‌سازی مناسب، اگر به اندازه تولید محتوای مستمر اهمیت نداشته باشد، از آن کم اهمیت‌تر نیست! باید داخل صفحه‌ها به سایر پست‌های خود یا دیگر وب سایت‌ها اشاره کنید. در این مسیر باید به فاکتورهای متعددی همچون استفاده یا عدم استفاده از لینک نوفالو توجه داشته باشید، وگرنه ممکن است لینک‌سازی به جای تاثیر مثبت، روی سئو وب سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

سئو آف پیج
سئو خارج از صفحه تماما مربوط به ترفیع است. در دسته‌بندی‌های قبلی، تمرکز بیشتر روی زیرساخت و محتوا قرار داشت، اما در اینجا، در پی یافتن روش‌های جدید و دنباله‌روی از تکنیک‌های جواب پس داده به منظور افزایش شناخت کاربران از وب سایت خود هستیم.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

وب سایت‌هایی که نزد کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، در مقایسه با وب سایت‌های کمتر شناخته شده رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو دارند. به عبارتی هر چه ورودی مستقیم یک وب سایت به خاطر شناخته شده بودنش بیشتر باشد، ترافیک ورودی آن از گوگل نیز بالاتر خواهد رفت.

مهم‌ترین تکنیک‌های سئو خارج صفحه
لینک‌سازی را فراموش نکنید. در این روش، مدیر وب سایت تلاش می‌کند از طریق تکنیک انتشار رپورتاژ در وب سایت‌های معروف و مخصوصا دارای رتبه خوب در گوگل بک لینک دریافت کند. هر چه زمینه فعالیت وب سایت مقصد با وب سایت شما مرتبط ‌تر باشد، بک لینک دریافت شده از آن تاثیر بیشتری در بهینه سازی برای موتورهای جستجو خواهد داشت.

گوگل، هر بک لینک را با عنوان «رای اعتماد» می‌شناسد. وقتی از نظر یک وب سایت دارای رتبه خوب در گوگل، مطالب شما قابل اعتماد هستند، گوگل به این نظر احترام می‌گذارد. البته وب سایت بک لینک‌دهنده نباید از مشخصه نوفالو استفاده کرده باشد.

نکته کلیدی دیگر در سئو آف پیج، برندینگ است. گوگل علاقه زیادی به افزایش رتبه وب سایت‌های متعلق به برندها دارد، چرا که مورد اعتماد کاربران هستند. در نتیجه علاوه بر ترفیع وب سایت خود از طریق دریافت بک لینک، باید روی بهبود برندتان نیز سرمایه‌گذاری کنید. کاربران باید در انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بیشتر و بیشتر درباره برند شما صحبت کنند. گوگل این سیگنال‌ها را دریافت کرده و در رتبه‌بندی تاثیر می‌دهد.

سئو محلی
سئو محلی تنها برای کسب و کارهای محلی اهمیت پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، اگر هدف شما از طراحی وب سایت، یافتن مشتریانی برای مراجعه به فروشگاه فیزیکی خود است، باید در پی لوکال سئو باشید. علاوه بر قوانین پیش رو، تمامی مواردی که تا پیش از این بیان کردیم نیز باید در سئو محلی دنبال شوند.
1- از نوشتن نام برند یا فروشگاه، آدرس، شماره تماس و دیگر جزئیات مربوط به فروشگاه همچون ساعت کاری آن در تمامی صفحه‌های وب سایت مطمئن شوید. بهترین کار به این منظور، نوشتن اطلاعات نام برده در قالب یک فوتر و نمایش این بخش در تمامی صفحه‌ها است.

2- اسکیمای بیزینس محلی خود را به صفحه اول وب سایت اضافه کنید.

3- یک حساب بیزینسی گوگل (Google My Business Account) ایجاد کنید.

4- کسب و کار خود را در دایرکتورهای معتبر همچون Yelp و Yahoo ثبت کنید. بسته به نوع کسب و کار خود می‌توانید از وب سایت‌های دیگری همچون Foursquare نیز کمک بگیرید.

5- در روزنامه‌ها، مجلات و دایرکتورهای محلی تبلیغ انجام بدهید.
سئو موبایل
سئو موبایل نیز روشی خارج از چارچوب‌های ارائه شده در بالا نبوده و فقط شامل یک سری عملیات اضافی به منظور بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو حین استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند می‌شود. از آن جایی که بر اساس آمار، ۶۰ درصد کاربران با استفاده از گوشی هوشمند خود وارد موتور جستجوی گوگل می‌شوند، عدم توجه به سئو موبایل مساوی با از دست دادن بخش قابل توجهی از مشتریان بالقوه است.

این موضوع سبب شده گوگل، ایندکس ورژن موبایل هر وب سایت را در اولویت قرار بدهد. اگر وب سایت شما واکنش‌گرا نبوده و برای نمایش صحیح روی دستگاه‌های موبایل بهینه نشده است، بهتر است با دنیای سئو خداحافظی کنید! حین سئو موبایل قوانین نیز را مد نظر قرار بدهید.
1- اجرای تست موبایل فرزندلی بودن یا نبودن وب سایت اولین قدم است. به این منظور می‌توانید به وب سایت google.com  مراجعه کرده و از ابزار آنلاین توسعه یافته به این منظور، استفاده کنید. وب سایت‌های مشابه دیگری نیز برای ارزیابی میزان بهینه بودن نسخه موبایل وب سایت توسعه پیدا کرده‌اند، اما استفاده از ابزار گوگل به آن‌ها ارجحیت دارد.

2- از سرعت بارگذاری مناسب وب سایت حین باز شدن در گوشی اطمینان پیدا کنید.

3- از دیده شدن تمامی عناصر حین ورود به وب سایت با گوشی یا تبلت مطمئن شوید.

4- تجریه کاربری نباید به خاطر نمایش بنرهایی که در حالت دسکتاپ بدون دردسر نشان داده می‌شوند، تحت تاثیر قرار بگیرد.
 
سئو تجارت الکترونیک
ای‌کامرس سئو، آخرین مورد در دسته‌بندی انواع بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. تجارت الکترونیک صنعت بزرگی بوده و روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در حوزه سئو، بهینه‌سازی یک وب سایت ای‌کامرس پیچیده‌تر از کار کردن روی یک وبلاگ یا وب سایت شرکتی است. در این مسیر باید به نکات زیر توجه کنید:
1- بهینه‌سازی یک وب سایت فروشگاهی باید با صفحه اول و صفحه دسته‌بندی‌های آن آغاز شود. در ادامه باید به بهینه‌سازی صفحه‌های متعلق به هر محصول پرداخت.

2- بهینه‌سازی صفحه‌های داخلی متعلق به محصولات باید بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روی کلمه‌های کلیدی انجام شود.

3- تمام عناصر دیداری فروشگاه همچون تصاویر و ویدیوها باید بهینه‌سازی شوند.

4- از اهمیت افزودن اسکیماهای لازم نباید غافل شد.

5- فروشگاه و بهترین محصولات خود را باید در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرد.

6- می‌بایست از طریق ترفندهای خلاقانه، کاربران را به لینک کردن محصولات فروشگاه خود ترغیب کنیم.

7- حتما یک وبلاگ برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کرده و درونش محتواهایی مرتبط با محصولاتتان قرار بدهید.
منبع : VIRLAN
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۵۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما