۰
خاطره‌بازی در بازار موبایل دنیا

نگاهی به تاریخچه سیستم‌عامل‌های موبایل

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۰
تاریخچه سیستم‌عامل‌های موبایل
تاریخچه سیستم‌عامل‌های موبایل

آی‌تی‌من- سال ۲۰۰۲ سیستم‌عامل پالم، سیمبیان، ویندوز موبایل و بلک‌بری بیشترین میزان سهم را از بازار موبایل دنیا در اختیار داشتند. به طوری که پالم با بیش از ۴۰ درصد سهم بازار توانسته بود جایگاه شماره یک را به خود اختصاص دهد، بعد از آن سیمبیان با چنان سرعتی توانست رشد کند و به رقیب اصلی پالم در بازار موبایل تبدیل شود و سال ۲۰۰۳ توانست با اختصاص بیش از ۵۰ درصد سهم بازار توانست جایگاه شماره یک را به خود اختصاص دهد و پالم را به پایین جدول بکشاند. این روال تا سال ۲۰۰۵ ادامه پیدا کرد و سیمبیان همچنان بالاترین سهم را از بازار موبایل دنیا در اختیار داشت. سال ۲۰۰۶ سهم سیمبیان از بازار موبایل به بیش از ۶۰ درصد رسید و در سال ۲۰۰۷ با کسب بیش از ۷۰ درصد سهم بازار، توانست جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد، اما در این میان پالم کم کم میزان زیادی از سهمش را از دست داد و به پایین جدول سقوط کرد؛ در این میان سهم ویندوز موبایل رفته رفته افزایش پیدا کرد و به جایگاه دوم جدول رسید. بلک بری هم توانست به رده سوم جدول صعود کند.

اما سال ۲۰۰۷، سال مهمی برای بازار موبایل دنیا بود چرا که سیستم عامل اپل متولد شد و توانست انقلابی در صنعت موبایل دنیا به وجود بیاورد. به این ترتیب بود که تا اواخر سال ۲۰۰۸ باز هم سیمبیان توانست جایگاه شماره یک را حفظ کند، اما به سرعت سرنوشت سیستم‌عامل‌های موبایل در حال تغییر بود؛ بلک‌بری حالا به جایگاه دوم جدول صعود کرده بود و ویندوز موبایل رتبه سوم را در اختیار داشت؛ اما iOS به سرعت در حال رشد بود و سیمبیان کم‌کم داشت سهمش را در بازار از دست میداد. در این میان بود که اندروید گوگل هم متولد شد و با سرعت بسیار زیادی توانست خود را به لایه‌های بالاتر جدول برساند.

سال ۲۰۰۹ اپل بعد از سیمبیان و بلک‌بری با پیشروی از ویندوز موبایل در جایگاه سوم قرار گرفت. سال ۲۰۱۰ اندروید با رشد بسیار سریعی که داشت توانست خود را به اپل برساند و رقابت میان این دو سیستم‌عامل موبایل شدت گرفت. فصل سوم سال ۲۰۱۰ اندروید توانست بیش از ۲۶ درصد سهم بازار موبایل را به خود اختصاص دهد و در رتبه دوم قرار گیرد. حالا بلک‌بری و اپل در رتبه سوم جدول قرار گرفته بودند. اوایل سال ۲۰۱۱ رشد سریع اندروید باعث شد تا جایگاه شماره یک در اختیار گوگل قرار بگیرد. حالا سیمبیان سهم‌اش به کمتر از ۳۰ درصد نزول کرده و به جایگاه شماره دو سقوط کرد. تا اواخر سال ۲۰۱۱ سیمبیان به شدت نزول کرد و سهمش به کمتر از ۱۳ درصد رسید. اما در این میان اپل و گوگل به شدت در حال افزایش میزان سهم‌شان از بازار موبایل دنیا بودند.

در این سیستم عامل بادا که متعلق به سامسونگ بود متولد شد و توانسته بود با بیش از دو درصد سهم، جایگاه بالاتری از پالم، ویندوز موبایل و وب‌او‌اس به خود اختصاص دهد. از سال ۲۰۱۲ اما همچنان جایگاه شماره یک به اندروید اختصاص یافت و با بیش از ۷۰ درصد سهم بازار موبایل دنیا توانست جایگاهش را حفظ کند. سیستم عامل iOS اپل نیز توانست با افزایش میزان سهمش و رسیدن به حدود ۲۰ درصد رتبه دوم جدول را برای خودش نگه دارد. به این ترتیب از این سال به بعد جایگاه سیستم‌عامل‌های موبایلی اپل و گوگل تغییر نکرد؛ این کمپانی‌ها مدام به میزان سهم‌شان افزودند اما رتبه‌های بعدی جدول با تغییر و تحولات اندکی همراه بود. ویندوز موبایل به ویندوز فون تغییر نام داد و توانست تا چند سالی روی برخی از گوشی‌ها به حیات خود ادامه دهد.

سال ۲۰۱۴ سیستم عامل فایرفاکس متولد شد و اگرچه سهم بسیار کمی در بازار موبایل دنیا داشت، اما توانست چند سالی به بقای خود در بازار موبایل ادامه دهد.

اما سهم ویندوز فون همچنان در حال کاهش بود، بلک بری به نفس افتاده بود و سال ۲۰۱۶ شاهد بودیم که پالم، وب‌اواس، بادا و فایرفاکس به طور کلی از صحنه بازار موبایل دنیا حذف شدند و حالا تنها بازیگران اصلی این عرصه اندروید، iOS اپل، بلک بری و ویندوز فون بودند. اما سال ۲۰۱۷ بلک بری هم به طور کلی سقوط کرد و سهمش را از بازار موبایل دنیا به شکل کامل از دست داد. حالا ویندوز موبایل با سهم ۰.۰۱ درصدی از بازار موبایل دنیا، جایگاه شماره ۳ را دارد، اپل با حدود ۱۱ درصد از سهم بازار موبایل دنیا، جایگاه دوم را حفظ کرده است و اندروید با بیش از ۸۵ درصد سهم، جایگاه شماره یک را همچنان در اختیار دارد.
 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۲۹۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما