۰

لزوم ایجاد استاندارد در صنعت کارتریج چاپگر

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
لزوم ایجاد استاندارد در صنعت کارتریج چاپگر
لزوم ایجاد استاندارد در صنعت کارتریج چاپگر

آی‌تی‌من- در کارتریج‌های بازتولیدی، کارتریج‌های استفاده شده، عموماً نمونه‌های OEM، دوباره به چرخه تولید باز‌گشته و پس از تعویض قطعات مصرفی و پرشدن با تونر به طور مجدد به چرخه مصرف باز می‌گردند.

کارتریج‌های OEM مخفف عبارت original equipment manufacturer است و به کارتریج‌های اطلاق می‌شود که توسط شرکت سازنده اصلی دستگاه‌های چاپگر تولید شده است.

امروزه نزدیک به 30 درصد از بازار اروپا و همچنین امریکا، توسط کارتریج‌های سازگار و بازتولیدی (Compatible Cartridges به کارتریج‌های که توسط شرکت‌هایی غیر از شرکت سازنده اصلی برای چاپگر تولید شده‌است اطلاق می‌شود) و بازتولیدی (Remanufactures Cartridges به کارتریج‌های اطلاق می‌شود که از بخش‌های قابل استفاده کارتریج‌های استفاده شده به ویژه کارتریج‌های OEM به صورت مجدد استفاده کرده و با تعویض قطعات مصرفی و آسیب دیده و پرکردن آن با ترکیبات رنگی به استفاده مجدد می‌رسند. مهم‌ترین دلیل تولید این نوع از کارتریج‌ها ملاحضات زیست محیطی است) درانحصار برندهای تولیدکننده دستگاه چاپگر درآمده است.

به وجود آمدن و رشد سریع بازار این نوع از کارتریج‌ها، الزام ایجاد استانداردهای بین‌المللی و واحد را برای صنعت کارتریج چاپگر تقویت کرد. به طور مثال، سیاست‌های سختگیرانه اتحادیه اروپا برای اطمینان از کیفیت محصولات وارد شده به آن موجب به وجودآمدن تست‌های آزمون کیفی شد که کیفیتی برابر و حتی گاه بهتر از محصولات اوریجینال رابرای کارتریج‌های سازگار و بازتولیدی تضمین می‌کرد. برخی از این برنامه‌های تست آزمون استانداردهای ملی هستند که در سطح جهانی نیز شناخته شده و معتبرند؛ مانند DIN (Deutsche Industries Norm) در آلمان. برخی از استانداردها و روش‌های آزمون همه شمول‌تر بوده و در سراسر دنیا به عنوان یک معیار واحد برای ارزیابی کیفیت کارتریج‌های لیزری و جوهر افشان استفاده می‌شوند. یکی از پراستفاده‌ترین و شناخته‌شده‌ترین این استاندارها استاندارد STMC است.
 
استاندارد STMC
STMC، مخفف Standardized Test Methods Committee، کمیته‌ای بین‌المللی تحت نظارت شورای بین‌المللی ITC (INTERNATIONAL IMAGING TECHNOLOGY COUNCIL) است، که برای توسعه روش‌های آزمون سنجش عملکرد در صنعت کارتریج چاپگر فعالیت می‌کند. روش‌های سنجش استانداردی که مستقل از مکان آزمون و فرد آزمون‌گیر نتایج قابل اتکایی به دست می‌دهد. STMC برای سنجش عملکرد از چندین روش آزمون مختلف استفاده می‌کند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به روش‌های ISO, ASTM, ISTA و ANSI اشاره‌ کرد.

گروه هدف و موارد استفاده
این استاندارد برای سنجش کیفیت کارتریج‌های OEM، سازگار و بازتولید شده ساخته شده و به طور کلی کیفیت چاپ، کیفیت بسته‌بندی و تعداد صفحات چاپ برای تعیین قیمت چاپ هر برگه در مقایسه با نمونه‌های اصلی تحت آزمون قرار می‌گیرد. استاندارد STMC با استفاده از روش‌های آزمون تأیید شده نه اجزا و قطعات کارتریج، بلکه عملکرد نهایی کارتریج چاپگر را از نظر تعداد صفحات چاپ، یکنواختی عملکرد کارتریج، تراکم رنگ و رنگ پس زمینه می‌سنجد. عملکرد کارتریج‌های بازتولید شده و سازگار در یک سیستم مقایسه‌ای باکارتریج‌های نمونه اصلی شرکت‌های سازنده چاپگر سنجیده شده و برای دریافت استاندارد باید کیفیتی دقیقاً مطابق با نمونه اصلی یا در بعضی موارد بهتر از آن داشته باشد.

عوامل محیطی و شرایط حین آزمون
برای افزایش دقت، استاندارد STMC عوامل متعددی را برای کنترل شرایط آزمون معرفی می‌کند. رطوبت محیط آزمون، تعداد کارکترها و شماره فونت محتوای چاپ، شرایط مکانیکی و الکترونیکی دستگاه چاپگر، کالیبره بودن دستگاه چاپگر، کالیبره بودن دستگاه تراکم‌سنج و پیشگیری از تونر ریزی حین نصب و باز کردن کارتریج از جمله این موارد است.
دریافت گواهی رسمی و مجوز استفاده از STMC

شرکت‌های تولیدکننده برای دریافت مجوز تولید تحت این استاندارد باید کارمندان خود را تحت نظر مربیان تأیید شده شرکت ITC تعلیم داده و تجهیزات سنجش مورد تأیید این شرکت را تهیه کند. درغیر این صورت، فروشندگانی که تنها از روش‌های آزمون STMC برای سنجش کیفیت کالای خود استفاده کنند اجازه استفاده از نام این استاندارد را در ادبیات تجاری خود نداشته و تنها مجازند گزارش‌های مربوط به سنجش کیفیت خود را در اختیار مشتریان قرار دهند.

مؤخره
امروزه با افزایش قابل ملاحظه قیمت کارتریج‌های OEM سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار ایران در دست کاتریج‌های سازگار تولید شده در داخل و همچنین وارد شده از کشورهای جنوب شرق آسیا، عموماً کشور چین، است. این در حالی است که همچنان هیچ استاندارد واحدی توسط مراجع ذی‌صلاح کنترل کیفیت در داخل کشور برای صنعت تولید کارتریج چاپگر بررسی و اتخاذ نشده‌است. نتیجه این امر، در دست نبودن معیارهای کیفی برای انتخاب کالای با کیفیت توسط مصرف‌کننده و همچنین عدم توان رقابت کالاهای با کیفیت داخلی با کالاهای ارزان قیمت اما نه الزاماً با کیفیت وارد شده تا به امروز بوده‌است.
بررسی و بومی کردن این استانداردها و روش‌های آزمون می‌تواند به رشد صنعت تولید کارتریج چاپگر در داخل کشور، توان رقابت با کالاهای وارد شده و امکان مقایسه کیفی و انتخاب آگاهانه توسط مصرف‌کننده انجامد.

منابع:
WWW.ETIRA.ORG
WWW.I-ITC.ORG/STMC.HTML
مجله RECYCLER  شماره 335 سال 2020

 
کد مطلب : ۲۷۵۲۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما