کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مبین وان هواپیماهای ایرانی را به وای فای مجهز می کند

14 مهر 1397 ساعت 0:21

مبین وان کیش یکی از موفق ترین تجمیع کننده ها (اگریگیتور) در حوزه خدمات ارزش افزوده در کشور است. شرکتی که این روزها از یک سو برای توسعه خدمات ارزش افزوده بر بستر 3G تلاش می کند و از سوی دیگر، رسانه مهمی را برای معرفی این خدمات در اختیار گرفته است. البته خدمات ارزش افزوده تنها بخشی از فعالیت های تجاری این شرکت است و دو سرویس جذاب IVR و Air Media Wifi را نیز ارایه می کند. در گفت وگو با حمیدرضا سرمدی، معاون بازاریابی و فروش مبین وان با این دو سرویس و البته فعالیت های این اگریگیتور در حوزه VAS بیشتر آشنا می شوید.


 آماری از وضعیت مبین وان در بخش حدمات ارزش افزوده ارائه دهید.
تعداد CPهایی که با آنها قرارداد همکاری منعقد کرده ایم 70 عدد است که 50 تولیدکننده محتوا از این تعداد اکنون فعال هستند. همچنین 1200 سرویس یکتا و غیر مشابه در مبین وان راه اندازی شده که البته با توجه به این که بسیاری از این سرویس ها مناسبتی (مثلا ویژه محرم، رمضان، عید نوروز) بوده و در مقاطعی خاصل فعال می شوند و هم اکنون حدود 700 سرویس فعال وجود دارد. 
از این 700 سرویس فعال، حدود 80  سرویس در بستر 3G فعال هستند و این در حالی است که در ابتدای امسال تعداد سرویس های فعال این بخش تنها 20 سرویس بود. تعداد کاربران عضو سرویس های 3G بیش از 5/1 میلیون نفر است، همچنین تعداد کسانی که از ابتدا تا کنون عضو سرویس ها شده اند 10 میلیون شماره واحد است.

 منتقدان حوزه VAS می گویند که تمرکز برای جذب مشتری در این حوزه، از تولید محتوا به سمت اهدای جایزه رفته است. سیاست شما در این باره چیست؟
اولویت ما ارائه محتوای غنی است. ما یک واحد بررسی طرح ها و پیشنهادات داریم و به طور کامل اپلیکیشن ها و پروپوزال های پیشنهادی را بررسی می کنیم. در این واحد مهم ترین و اولین گزینه ما، محتوای غنی و محتوایی است که شما نتوانید به رایگان در اینترنت آن را پیدا کنید.
ممکن است اگریگیتور دیگری روی جایزه تمرکز کند؛ ولی سیاست ما در مبین وان این نیست. البته قاعدتا برای توسعه و تبلیغ هر سرویسی و جذب کاربر، ممکن است از مدل قرعه کشی استفاده کنیم اما از نظر ما، چسبندگی کاربر فقط با محتوای خوب اتفاق می افتد.

 یکی از نگرانی های کاربران بحث تقلب و کلاه برداری برخی ارایه دهندگان خدمات محتوا است. شما مسوولیتی در این بخش برای خود قائل هستید؟
بله. یک بخش نظارت و مانیتورینگ در شرکت وجود دارد و همه سرویس ها مرتب از نظر محتوا، نوع سرویس، میزان و دفعات شارژینگ رصد می شوند. همچنین دقت می کنیم که تبلیغ کذبی از یک سرویس منتشر نشود.

 چرا یک CP باید همکاری با شما را به یک اگریگیتور دیگر ترجیح بدهد؟
دلایل زیادی وجود دارد که مهم ترین آن، فعالیت ما به عنوان یک شرکت سهامی عام است. در واقع عرضه سهام مبین وان در فرابورس سبب شده تا ملزم به شفافیت کامل مالی باشیم و همین موضوع اعتماد میان و CPها را افزایش می دهد. موارد دیگری چون حضور یک تیم باتجربه در حوزه بازاریابی، برگزاری جلسات دوره ای با CPها و تعامل خاصی که با آنها داریم نیز از جذابیت های همکاری با مبین وان است که دوستان به آن اذعان دارند. همچنین ما در صورت نیاز، به جریان نقدینگی تولیدکنندگان محتوا، در قالب سرمایه گذاری، تبلیغ یا وام کمک می کنیم.

 با این حال برخی می گویند مبین وان نسبت به بقیه CPها سهم بیشتری می خواهد.
نه این طور نیست. رگولاتور و اپراتور چارچوب شفافی را برای تمام اگریگیتورها مشخص کرده اند که ما هم در همان چارچوب عمل می کنیم. با این تفاوت که برخلاف برخی دوستان، این پول ها را نمی بریم در ملک و جاهای دیگر سرمایه گذاری کنیم و در همین حوزه VAS خرج می شود. نمونه آن هم قرارداد جدیدی است که با شرکت توسکا به نمایندگی از صدا و سیما برای تبلیغ خدمات ارزش افزوده در تلویزیون بسته ایم.

 درباره این قرارداد با توسکا بیشتر توضیح بدهید.
از آنجا که جذب هر کاربر از طریق تبلیغات دیجیتال هزینه تمام شده بسیار بالایی دارد، و از سوی دیگر بالک اپراتور هم در اختیار CPها دیگر قرار نمی گیرد و خیلی از کاربران هم پیام های تبلیغاتی شان را بسته اند، شرکتی برنده است که مدیای تبلیغاتی اثرگذار دیگری در اختیار داشته باشد. با این نگاه ما تمرکز خود را روی صدا و سیما گذاشته ایم. 
اکنون مبین وان بزرگ ترین اگریگیتور طرف قرارداد صدا و سیما است و این فضای تبلیغاتی در اختیار سرویس های CPها قرار می گیرد. شخصا عقیده دارم تنها را نجات سرویس های VAS، صدا و سیما است.

 روند سرویس های ارزش افزوده در جهان را چطور می بینید؟ عده ای می گویند این بازار در حال کوچک شدن است و برخی دیگر هم می گویند به خاطر مسایلی چون تقلب باید کلا تعطیل شود. نظر شما چیست؟
ببینید اکوسیستم در حال کوچک شدن است؛ اما کیک درآمدی آن اتفاقا بزرگ تر می شود. معنی این حرف این است که هرچند درآمدها در این حوزه رو به افزایش است، اما این درآمدها سهم سازمان ها و شرکت هایی خواهد بود که خدمات تخصصی، کاربردی و با کیفیت بدهد. برای نمونه اپلیکیشن هایی در حوزه آموزش الکترونیکی، کتاب، اپلیکیشن های خدماتی مانند دریافت نوبت اینترنتی از پزشکان، دریافت پیامک خلافی یا حتی مسایل سرگرمی، از کاربردهای بسیار خوب و پرطرفدار سرویس های ارزش افزوده است. چنین خدماتی هزینه های مردم را کم می کند و در این بازی برنده–برنده، قطعا بازار بزرگ تر خواهد شد.

 در نمایشگاه تلکام با چه رویکردی حضور یافته اید؟
حضور مبین وان در نمایشگاه ها اصولا با هدف جذب تامین کنندگان بیشتر و مشارکت با آنها است. همچنین ما حمایت از تیم های استارتاپی را در قالب «مبین لند» در دستور کار خود داریم. در تلکام هم به شناسایی این تیم ها خواهیم پرداخت و به نوعی نقش شتاب دهنده برای آنها ایفا می کنیم، به این معنی که خدمات منتوری به این تیم ها ارایه کرده و از ایده تا تجاری سازی همراه شان خواهیم بود.

 به نظرم یکی از حوزه های جذابی و جالبی که مبین وان در آن فعال شده، در بحث Air Media Wifi است. در این باره توضیح دهید.
Air Media Wifi در واقع ارایه محتوا در هواپیما است و به صورت انحصاری در ایران در اختیار مبین وان قرار دارد. این که می گویم انحصاری، منظورم این نیست که رانتی در اختیار ماست. در واقع ما پلن تجاری این کار را نوشتیم و تنها شرکتی هستیم که در ایران از سازمان هواپیمایی برای این موضوع مجوز داریم. از آن گذشته در دنیا تنها 7 شرکت در این حوزه فعال هستند که یکی از آنها اکنون مبین وان است. اکنون با هواپیمایی آتا قرارداد بسته ایم و بیش از 60 درصد هواپیما های این شرکت به این سیستم مجهز شده اند.

 برای اجرای این طرح مانیتور در هواپیماها نصب شده است؟
مانیتور چند اشکال دارد؛ از جمله این که هواپیما را سنگین کرده و مصرف سوخت را بالا می برد. علاوه بر این، هم استهلاک زیادی دارد و هم خیلی برای مسافران User Friendly نیست. تحقیقات ما هم نشان می دهد که شرکت هایی که تا امروز روی مانیتور خدمات خود را ارایه می کردند، به سمت راهکار های وای فای می روند.
اکنون مسافران می توانند وای فای موبایل، تبلت یا لپ تاپ خود را در هواپیما روشن کرده و به شبکه داخلی هواپیما متصل شوند. سپس در یک صفحه وب به انواع و اقسام محتوا مانند فیلم، موسیقی، اخبار و نظرسنجی دسترسی می یابند. اتفاقا این بخش نظرسنجی هم برای مسافر و هم برای شرکت های هواپیمایی حسابی جذاب بوده و کاربران انتقادات و نظرات خود را درباره پرواز از این طریق با مدیر عامل شرکت هواپیمایی مطرح می کنند. 

 آیا باید منتظر تجهیز هواپیماهای دیگر شرکت های هوایی ایرانی نیز به این سیستم باشیم؟
بله. تفاهم های لازم با ایران ایر، کیش ایر، کاسپین و قشم ایر انجام شده و به تدریج این سیستم در هواپیماهای این شرکت ها نیز نصب می شود.

 مبین وان خدمات ارزش افزوده روی تلفن ثابت هم ارایه می کند؟
بله. ما در قالب سیستم IVR، سرویس بیست هشت ستاره را راه اندازی کرده ایم و مشترکان با شماره گیری *208 روی موبایل یا *8 روی تلفن ثابت، می توانند از این سیستم استفاده کنند. برای نخستین بار این سرویس در هنگام مسابقات جام جهانی تست شد و به صورت صوتی اطلاعاتی درباره تیم ها و مسابقات به مخاطبان ارایه شد. به زودی نیز سرویس مشاوره حقوقی راه اندازی می شود و به این ترتیب شهروندان در لحظه می توانند با تماس با *208 سوال حقوقی خود را بپرسند. 
البته سرویس های IVR از سوی دیگر شرکت ها پیشتر ارایه شده اما شماره تلفن های آنها 8 یا 9 رقمی بوده است. این سرویس اکنون در دسترس کاربران همراه اول قرار دارد و در حال انعقاد قرارداد با ایرانسل هستیم. پس از آن نیز این خدمت روی اپراتور رایتل نیز عرضه خواهد شد.

 اگر کسی بخواهد سرویسی روی سیستم IVR شما تعریف کند امکانش وجود دارد؟
بله. امکانی در سایت برای ثبت و پیشنهاد ایده در نظر گرفته شده و نه تنها در IVR که در تمام دیگر بخش ها از جمله VAS و Air Media نیز از تمام ایده های جدید استقبال کرده و با مشارکت صاحب ایده کار را پیش می بریم.


کد مطلب: 270178

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/interview/270178/مبین-وان-هواپیماهای-ایرانی-وای-فای-مجهز-می-کند

ITMen
  https://www.itmen.ir