کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل بازاریابی و فروش انبوه مبین‌نت با عذرخواهی از مشترکان اعلام کرد:

علت اختلال در سرویس TD-LTE سیگنال مزاحم ناشناخته بود

14 مهر 1397 ساعت 0:28

دو هفته است که وقتی نام مبین نت را در شبکه های اجتماعی جست وجو می کنیم، با انواع و اقسام انتقادات مواجه می شویم که علت آن هم به اختلال در سرویس TD–LTE این شرکت بازمی گردد. دلیل این اختلال واقعا چیست و آیا باز هم ادامه خواهد داشت؟ از فرصت نمایشگاه تلکام استفاده کردیم و پاسخ این سوالات را از شایا فرخ یار، مدیرکل بازاریابی و فروش انبوه مبین نت پرسیدیم.


دلیل اختلال در اینترنت مبین نت چیست؟
در ابتدا باید بگویم مبین نت هسته و استراتژی اصلی اش بر مشتری مداری و صمیمیت با مشتری است. ما بعد از یک سال و 8 ماه سرویس پایداری که به مشترکان ارایه می کردیم، 4 روز دچار اختلال جدی شدیم که ناشی از اختلال روی سیستم GPS در تهران بود. همان زمان سرویس های دیگری مانند اسنپ و تپسی که وابسته به GPS بودند نیز با اختلال و مشکل مواجه شدند.
برای توضیح فنی این مطلب باید بگویم که اسم سرویس ما TD–LTE است که دو حرف اول آن اختصار عبارت Time Division است. در واقع زمان حرف اول را در این سیستم می زند و BTSها با توجه به این فاکتور، ارسال اشعه را زمان بندی می کنند. در این راه BTSها خود را به وسیله GPS همگام سازی یا synchronized می کنند. در نتیجه اختلال در GPS سبب بروز اختلال جدی در TD–LTE می شود.
اختلال در سیستم GPS نیز به دلیل وجود یک سیگنال مزاحم به وجود آمد که ما بلافاصله به رگولاتوری و وزارت ارتباطات اطلاع دادیم و آنها نیز هنوز نتوانسته اند منشا این سیگنال را پیدا کنند.

 این مشکل فنی باید قاعدتا برای اپراتور رقیب شما هم به وجود بیاید. ولی در شبکه های اجتماعی اصولا کاربران در حال انتقاد و اعتراض به مبین نت هستند. آیا شرکت رقیب قطعی نداشت؟
چرا اتفاقا آنها نیز از همین فناوری استفاده می کنند و دچار اختلال شدند. انتقادات در شبکه های اجتماعی، به این دلیل است که ما هدف مان از ابتدا جذب مشتریان حرفه ای، اینفلوئنسرها و آدم های مهم این حوزه بوده است. در واقع مشتریان ما اصولا یا افرادی هستند که از اینترنت ارتزاق می کنند یا به صورت حرفه ای از آن استفاده می کنیم. این گروه مبین نت را انتخاب کردند چون ما تلاش زیادی برای ارتقای کیفیت شبکه کردیم و آنها هم وقتی دیدند مبین نت پینگ پایین و سرعت بالاتری نسبت به رقبا ارایه می کند، به تدریج به استفاده از این سرویس روی آوردند. بنابراین خود ما هم بسیار ناراحتیم که پس از این همه سرمایه گذاری و جذب مخاطب و کاربر حرفه ای، چنین اختلالی به وجود می آید. من تاکید می کنم کاربران حق دارند ناراحت باشند و ما تمام تلاش خود را برای جلب رضایت آنها به کار خواهیم بست.

 شما در این مدت موفق نشدید از نظر فنی راهکاری برای مقابله با این سیگنال پیدا کنید؟ و این که چرا دوباره دو سه روز است اینترنت مبین نت با اختلال مواجه شده؟
در آن 4 روز تیم فنی ما به شدت به دنبال راه حل بود. نخستین راهکار ما این بود که با استفاده از ورق های فلزی، یک نویز گیر طراحی کنیم که اتفاقا تا حد زیادی هم موفق شدیم و این سپر برای بسیاری از سایت ها نصب شد.
سه روز پیش دوباره این سیگنال مزاحم GPS با دو برابر توان گذشته روشن شد و دیگر این نویزگیرها هم جواب نداد. فشار زیادی روی تیم فنی گذاشتیم و آنها در راهکاری تازه، اعلام کردند که بهتر است یک IP Clock راه اندازی کنیم که تجهیزات لازم را از یکی از اپراتورهای بزرگ کشور تهیه کردیم و اینترنت جز در منطقه کوچکی (شامل 20 سایت از 700 سایت ما در تهران)، وصل شد.
خوشبختانه این اختلال GPS دوباره خاموش شد و شبکه به حالت عادی بازگشت. این اطمینان را به مشتریان می دهم که در صورت بروز دوباره اختلال، IP Clockها وارد شبکه شده و اجازه قطع اینترنت را نمی دهند هرچند کارایی سیستم GPS را ندارند و ممکن است کاربران قدری کندی در شبکه تجربه کنند. 

 این منطقه کوچک در کدام نقطه از تهران است؟
در محدوده خیابان های سیدخندان، بهشتی و مطهری که البته از سازنده تجهیزات کمک خواسته ایم و IP Clock برای این BTSها نیز در حال تهیه است.

 با این وصف، شما تقصیری در این اختلال نداشتید. پس چرا به کاربران اینترنت هدیه دادید؟
بله درواقع قصوری متوجه ما نیست و حتی سازمان تنظیم مقررات نیز به ما گفت که نیازی به پرداخت جریمه نیست. اما اعتماد کاربران بزرگ ترین سرمایه ماست و در جایی که اپراتور رقیب برای جبران، به کاربرانش دو گیگ اینترنت 7 روزه داد، ما 80 گیگ اینترنت 4 روزه در اختیار کاربران مان قرار دادیم تا به آنها این پیام را بدهیم که ما اصلا به دنبال نفع خودمان در این ماجرا نیستیم و حاضریم ضرر مالی کنیم، ولی اعتماد کاربر را از دست ندهیم.
باور کنید خود ما هم از این اختلالات خسته شدیم و نمی دانیم تا کی می خواهد ادامه پیدا می کند. مجموعه وزارتخانه هم پیگیر این ماجرا است و حتی آقای وزیر در بازدید از غرفه مبین نت اولین سوالش این بود که این اختلال برطرف شد یا نه. متاسفانه برخی دوستان معروف در شبکه های اجتماعی، ناراحتی شان را از ما ابراز کردند که حق هم داشتند. اما وقتی به آنها تلفن کردیم و علت را توضیح دادیم، گفتند وقتی برش در این کشور ندارید پس چرا اپراتور زده اید. دیگر بالاتر از وزیر ارتباطات مگر فردی در این حوزه داریم، حتی او هم نمی داند منشا این اختلال چیست.

 در پایان اگر نکته دیگری باقی مانده است بگویید.
هزاران بار بابت این اختلالات از کاربران عذرخواهی می کنم. اما این اطمینان را می دهم که یک تیم صد نفره روی سایت ها مشغول به کار هستند و می توانم قول بدهم تا 99 درصد در صورت بروز اختلال کاربران دچار مشکل نمی شوند.

 


کد مطلب: 270179

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/interview/270179/علت-اختلال-سرویس-td-lte-سیگنال-مزاحم-ناشناخته

ITMen
  https://www.itmen.ir