کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهرداد خداوردیان، نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی:

حوزه فاوا گرفتار رفتارهای نمایشی شده است

30 بهمن 1398 ساعت 0:39

‎مهرداد خداوردیان مدرس دانشگاه کاندیدای دکتری مدیریت فناوری اطلاعات و عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است که از جمله سوابق صنفی وی می‌توان به همکاری با انجمن شرکت‌های انفورماتیک و سازمان نصر تهران در راه اندازی کمیسیون‌های اینترنت و مشاوران به عنوان دبیر و نائب رییس اشاره کرد. ضمن اینکه خداوردیان مسوولیت‌های متعددی در بخش خصوصی، بخش دولتی و دانشگاهی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات در کارنامه کاری خود دارد.


 
آی‌تی‌من- خداوردیان به خبرنگار ما گفت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که در حوزه فاوا جوانگرایی، بدون توجه به تخصص و تجربه پیامدی جز بهره برداری سیاسی نداشته و عملا به جای دنبال شدن دغدغه‌های کسب و کارهای این حوزه و رشد و توسعه آن، موارد در کانال‌های دیگری دنبال شده است و حوزه فاوا هیچ گاه تا به این اندازه شاهد حرکات نمایشی و غیر متعارف نبوده و این چنین از مسیر خود دور نبوده است.

این نامزد انتخابات مجلس، شبکه ملی اطلاعات را از جمله مواردی عنوان کرد که از مسیر خود دور شده و در توضیح آن گفت: در این سال‌ها، ‎به‌جای استقرار و عملیاتی کردن شبکه ملی اطلاعات، علی رغم تاکید مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی، عملا به درصد و آمارهای غیر مستند اشاره شده که بارها نیز توسط مسوولان ‎بالادستی نقد شده است؛ تا جایی که حتی شخص رییس جمهوری نیز در سخنرانی اخیر خود گلایه داشتند که اگر چنین موضوعی محقق شده است، چرابايد باز ما شاهد عدم ارتباط صحیح بین سازمانی و دریافت کپی مدارک متعدد از مردم با هر مراجعه به سازمان‌ها و ادارات دولتي ‎باشیم.

وی قطع اینترنت در آبان ماه امسال را نمونه‌ای دیگر عنوان کرد و افزود: شاهد بودیم که بعد از قضایای آبان ماه به واسطه مسائل امنیتی، اینترنت کشور دچار قطعی و اختلال شد. ولی جالب آنجاست که مسوولان اجرایی حوزه فاوا به جای جوابگویی در مورد کاستی‌های خود صرفا خواستار بزرگنمایی خسارات ایجاد شده از سوی کسب و کارها توسط فعالان بخش خصوصی بودند و البته در مورد موضوع خدمات ارزش افزوده هم شاهد چنین جریان سازی‌های مشابهی بودیم.

خداوردیان گفت: در حالی که بیشترین سهم در ایجاد چنین خساراتی متوجه خود این مسوولان اجرایی بوده است که با بی‌تدبیری در حوزه فنی و عدم ارائه راهکارهای فنی قطع اینترنت به صورت منطقه‌ای یا سرویس به سرویس، عملا نه تنها در تصمیم سازی‌ها کمک مؤثر نداشته‌اند، بلکه مسوولان امنیتی را مجبور به تصمیمات ناخواسته و مقطعي نيز کرده‌اند.

وی افزود: توقع می‌رفت که مسوولان اجرایی فاوا بعد از این اتفاقات به جای پرداختن به حواشی، به بررسی نواقص موجود در شبکه اینترانت داخلي بپردازند که از آن جمله می‌توان به نبود موتور جست‌وجوگر کارآمد، مراکز داده و ميل سرور ملي مناسب اشاره كرد، که حداقل پیامد آن جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی است.

این فعال صنفی افزود: به عنوان کسی که در رسمیت بخشی و قانونی شدن خدمات اینترنت با تدوین آیین نامه‌های مربوطه در تعامل با بخش دولتی در اوایل دهه هشتاد نقش داشته‌ام، باید عرض کنم که مطابق استانداردهاي جهاني، اینترنت بین‌المللی و شبکه ملی اطلاعات نافی همدیگر نیستند؛ بلکه مکمل هم هستند و با برنامه ریزی دقیق می‌توان سهم مردم را در دستیابی به خدمات بهتر بین‌المللی و ملی با هزینه کمتر نیز محقق کرد.

وی گفت: بنده با هر گونه تسهیل گری در راه اندازی کسب و کارهای بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان از جمله کسب و کارهای دیجیتالی بر بستر اينترنت و اينترانت موافق هستم و آن را وظیفه دولتمردان می‌دانم؛ چرا که مطابق با آن، اهداف اقتصاد مقاومتی نیز به شکل بهتری محقق می‌شود.

مهرداد خداوردیان، رئوس برنامه‌های خود را در صورت راهیابی به مجلس شورای اسلامی به این شرح عنوان کرد:
1- تحقق شبکه ملی اطلاعات به صورت عملیاتی بدور از هرگونه شعار و نظارت بر اجرای آن

2-  طرح حقوق شهروندی در حوزه فضای مجازی

3-  تأسیس کمیسیون فاوا و فضای مجازی

4-  اصلاح طرح نظام مهندسی فاوا بر اساس اشخاص حقیقی

5-  اصلاح طرح ساماندهی پیام‌های اجتماعی فضای مجازی

6- تعامل دوسويه با شوراي عالي فضاي مجازي با هدف ساماندهی مراکز راهبردی و نظارتی فاوا

 


کد مطلب: 273417

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/interview/273417/حوزه-فاوا-گرفتار-رفتارهای-نمایشی-شده

ITMen
  https://www.itmen.ir