کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگو با مدیر طراحی فیرفون

گوشی‌سازی که می‌خواهد کسب وکارش اخلاقی و منصفانه باشد

The Guardian , 28 مرداد 1399 ساعت 16:49

با فشارهای همه‌جانبه‌ای که همه‌گیری کووید19 به جوامع تحمیل کرده؛ اکنون وقت آن فرا رسیده که در شیوه هزینه‌کرد پول‌مان تجدید نظر کنیم و به نوعی سرمایه‌ها را مدیریت کنیم که نه فقط برای خودمان، که برای کل جامعه مفیدتر باشد.


  
آی‌تی‌من- این بدان معناست که در خریدهای خود، تا حد ممکن، اخلاق‌مدارانه و با در نظر داشتن  رویکرد اقتصاد پایدار عمل کنیم. از منظر مصرف کننده، شیوه‌ای که مواد از دل خاک استخراج می‌شوند تا روشی که محصولات ساخته می‌شوند، اهمیت می‌یابد. این همان چیزی است که در اقتصاد چرخه‌ای مورد توجه است و این مفهوم در تعدادی از کشورهای جهان در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به عنوان مسیر رشد در نظر گرفته می‌شود.
 
اما وقتی صحبت از اخلاق در تولید می‌شود، نام یک شرکت در صنایع الکترونیک بیش از سایرین می‌درخشد و آن، شرکت سازنده گوشی‌های FAIRPHONE است. این گوشی‌ها به ویژه نسخه FAIRPHONE 3 به عنوان اخلاقی‌ترین و تعمیرپذیرترین گوشی هوشمند شناخته می‌شود.
 
گاردین درباره اینکه چرا به گوشی‌های اخلاقی نیاز داریم، اهداف شرکت و پیشرفتی که در 7 سال گذشته داشته، با میکل بالستر (Miquel Ballester) مدیر تیم طراحی گوشی‌های شرکت هلندی FAIRPHONE گفت‌وگو کرده است.
 
میکل بالستر، مدیر طراحی فیرفونمیکل بالستر، مدیر طراحی فیرفون
 
فیرفون چیست؟
شرکت فیرفون سازنده گوشی‌های هوشمند اخلاق‌مدار است که در سال 2013 میلادی در آمستردام هلند پایه گذاری شد. این شرکت کار خود را با یک هدف بزرگ آغاز کرد؛ متحول کردن صنعت از دورن. شرکت فیرفون پروژه‌هایی مقیاس‌پذیر با هدف تشویق کل صنعت برای کنش در حوزه مسایل اجتماعی و محیط زیستی در زنجیره تامین صنایع الکترونیک طراحی می‌کند.
 
هدف نهایی فیرفون چیست؟
فیرفون می‌خواهد که صنعت الکترونیک را به صنعتی تبدیل کند که در آن، سیاره زمین و مردمش، به عنوان یک بخش طبیعی از کسب‌وکار مورد توجه باشند.
 
چرا به فیرفون نیاز داریم؟
تقاضای دایمی برای در اختیار داشتن جدیدترین دستگاه‌ها به این معنی است که سالانه 1.4 میلیارد دستگاه گوشی موبایل در سرتاسر جهان به فروش می‌رسد. بسیاری از افراد گوشی‌های خود را فقط 2.7 سال نگه می‌دارند که از این میان، فقط 20 درصد گوشی‌ها بازیافت می‌شود.
 
در این چرخه، هزینه‌های انسانی نیز مطرح است. کل زنجیره تامین صنایع الکترونیک، از معادن گرفته تا کارخانجات، شرایط کاری ناامن و غیر انسانی دارند و در آنها مواردی همچون ساعات طولانی کار و حتی کودکان کار بسیار به چشم می‌خورد.
 
شما چگونه قصد دارید تغییرات را رقم بزنید؟
ما با ساخت گوشی به دست خودمان، می‌توانیم درهای زنجیره تامین را باز کنیم و ببینیم که مواد اولیه از کجا می‌آید. سپس می‌توانیم با به‌کارگیری استراتژی‌های تجاری به منظور حداکثرسازی اثر اجتماعی‌مان در هر مرحله، اقدام کنیم.
 
ما در چهار حوزه تغییر ایجاد می‌کنیم: طراحی با دوام، مواد مناسب و کم ضرر، شرایط کاری مناسب و بازیافت. در هر کدام از این حوزه‌ها، ما تغییر گام به گام را در محصولات تولیدی و زنجیره تامین‌مان به پیش می‌بریم.
 
شعار اصلی فیرفون که روی باتری گوشی نقش بسته است: «تغییر در دستان شماست»
 
هزینه منصف و کم ضرر بودن چقدر است؟
برای فیرفون، انصاف راه طبیعی انجام کسب‌وکار است. در سال 2019 مجموعا 230 نفر که در کارخانه ما در چین کار می‌کنند، به ازای هر فرد تا 425 یورو پاداش دریافت کردند که 1.5 برابر حقوق ماهانه در آن منطقه است. چنین پاداشی نخستین بار است که در صنعت ما داده می‌شود. حالا اگر تمامی برندهایی که با کارخانه مذکور کار می‌کنند، چنین رویکردی را در پیش بگیرند، تمامی کارگران این کارخانه درآمدی در حد تامین هزینه‌های زندگی خواهند داشت.
 
تا کنون چه میزان پیشرفت داشته‌اید؟
نزدیک به 8 هزار نفر مستقیما از اقدامات اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی فیرفون در سال 2019 منتفع شده‌اند.
 
تعداد گوشی‌هایی که درقالب طرح ویژه ما بازیافت شده، در سال 2020 با 18 درصد رشد به 23 درصد رسیده است. همچنین به طور متوسط 45 درصد از 8 ماده اصلی مورد استفاده، شامل قلع، تنگستن، طلا، مس، کبالت، نئودیمیوم، لیتیوم و پلاستیک در سال 2020 با رویکرد پایدار تامین شده که این میزان در زمان عرضه گوشی FAIRPHONE 3 در سپتامبر سال 2019 میلادی 32.75 درصد و در زمان رونمایی از فیرفون 2 به میزان 25.37 درصد بوده است.
 
قدم بعدی چیست؟
در 5 سال آینده ما روی افزایش حضورمان، با تغییر رویکرد به سوی گروه بزرگ‌تری از مخاطبان تمرکز خواهیم کرد. نقطه تمرکز دیگر ما نیز تقویت جایگاه برند در صنعت، به منظور حداکثر کردن اثر مثبت‌مان در کل زنجیره ارزش خواهد بود.
 
دو هدف ما در سال 2020 نیز تامین منصفانه 70 درصد مواد مصرفی دستگاه‌ها و بهره‌مندی مستقیم 9 هزار نفر از مزایای اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی فیرفون  بوده است.
 
افراد چه می‌توانند بکنند؟
ما مصرف کنندگان را تشویق می‌کنیم که گوشی‌های‌شان را تا زمان ممکن نگه دارند؛ در واقع پایدارترین گوشی ممکن، همان است که هم اکنون در دست دارید. هر چقدر بیشتر از گوشی‌تان استفاده کنید، اثر کربنی که به جا می‌گذارید کمتر خواهد بود. اما اگر قصد دارید یک گوشی جدید بخرید، فیرفون را در نظر داشته باشید.
 
 
 
 


کد مطلب: 274020

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/interview/274020/گوشی-سازی-می-خواهد-کسب-وکارش-اخلاقی-منصفانه-باشد

ITMen
  https://www.itmen.ir