۰
گفت‌وگوی فناوران با آزاد معروفی، مدیرعامل لاوان ارتباط (بخش نخست)

تولید واقعی و با کیفیت در کشور ما فرایندی سخت و پیچیده دارد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴
تولید واقعی و با کیفیت در کشور ما فرایندی سخت و پیچیده دارد
تولید واقعی و با کیفیت در کشور ما فرایندی سخت و پیچیده دارد

آی‌تی‌من- وی در بخش نخست گفت‌وگو با فناوران در زمینه فعالیت شرکت لاوان گفت: شرکت لاوان 22 سال است که بنیان نهاده شده و از سال 1390 نماینده رسمی محصولات R&M در ایران است. R&M سابقه 58 ساله دارد و ما تنها نماینده رسمی‌این شرکت در ایران هستیم که مورد تایید وزارت امورخارجه قرار گرفته است.

معروفی ادامه داد:  R&Mبرندی سوییسی است و توانسته در حوزه تولید فیبرنوری به ویژه در آمریکا و آمریکای مرکزی هم تولیدش را گسترش دهد.

وی افزود: شرکت لاوان ارتباط علاوه بر محصولات R&M بر روی برندهای دیگری نیز کار می‌کند؛ مانند رک‌های ژوان که با توجه به شرایط بازار چند سال پیش تولید آن متوقف شده است. در واقع سبد کالایی ما شامل خدمات شبکه و مراکزداده است و همچنین در زمینه توسعه اینترنت اشیا IOT نیز فعالیتی جدی داشته‌ایم و واردات محصولات RFID را هم در فعالیت‌هایمان قرار داده‌ایم که آن هم در دو سال گذشته به‌خاطر تحریم و پاندمی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است. وی با بیان این‌که در بسیاری از موارد سیاست‌های کشور متاسفانه انقباضی است، اضافه کرد: با وجودی که محور شعارهای سال بر مبنای تولید است، اما متاسفانه تولید در کشور ما هنوز فرایندی است که با سختی بسیار و پیچیدگی فراوان روبه‌روست. البته گروهی از مدیران تمامی ‌سعی و تلاش خود را برای انجام این هدف گذاشته‎اند اما موضوع تولید، کیفیت و عمق تولید را می‌خواهد.

معروفی تصریح کرد: کیفیت محصول بسیار مهم است و آن‌چه مسلم است؛ وقتی بازار کافی برای یک محصول وجود نداشته باشد و تولید محدود به همان کشور و بازارش باشد، تولید انبوه نیز هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و خود به‌خود کیفیت محصول پایین خواهد آمد. زیرا R&D مناسبی وجود ندارد چراکه رقابت با محصولات جهانی و منطقه‌ای وجود ندارد و استانداردها در سطح جهانی نخواهد بود. شرکتی مثل R&M در سطح جهان در حال رشد است و از چند شرکت برتر اروپایی تبدیل به یکی از چند شرکت برتر جهانی شده است.

 تحریم و مشکلات واردات
 مدیرعامل لاوان ارتباط با اشاره به تحریم و مشکلات عدیده‌ای که در این رابطه برای واردکنندگان به‌وجود آمده است، گفت: متاسفانه تحریم باعث شده که نتوانیم محصولات جدید را به بازار عرضه کنیم. به‌طور کلی کار در حوزه‌ی شبکه بسیار دشوار است. مشکلات واردات، دانش نوین، گمرک، نوسانات ارزی و... هم مسایلی هستند که برای یک کارآفرین قدیمی‌ و مجموعه شرکت‌های این صنعت، شرایط را بسیار سخت کرده است. به‌خصوص تکنولوژی‌های جدیدی که به بازار جهانی عرضه می‌شوند و به علت تحریم نمی‌توان آن‌ها را وارد کرد.

معروفی افزود: سال‌ها از این تحریم‌ها می‌گذرد و در کنار آن به نام تولید، متاسفانه تحریم داخلی هم صورت می‌گیرد. در دو سال گذشته به‌دلیل کرونا مجبور شدیم مجموعه فعالیت‌های شرکت را کم کنیم که منجر به طولانی شدن اجرای بسیاری از پروژه‌ها شد. بنابراین چیزی که انتظار داشتیم به کسب درآمد منجر بشود زمانش طولانی شده است. در واقع به‌صورت غیرمستقیم تاثیرات بیرونی فشار را بیشتر کرده است.

وی تصریح کرد: در طول سال نیز بسیاری از کارمندان شرکت به کرونا مبتلا شدند یا مهاجرت کردند که از خدمات آن‌ها بی‌بهره شدیم. در سیستم دولتی نیز همین اتفاق می‌افتد، کاری که می‌خواهیم انجام دهیم تاثیر آن در تمام بازار توزیع، تولید، خدمات و و روی همه‌چیز تاثیرگذار خواهد بود. اغلب اتفاقات این چنینی گاهی تهدید و گاهی فرصت است و متاسفانه برای شرکت ما تهدید بود. با گسترش فضای مجازی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت فعالیت‌شان زیاد می‌شود و با توجه به نیاز به ایجاد شبکه و مراکزداده در آینده نزدیک شاید پس از آن اتفاقات خوبی در کسب‌وکار ما نیز بیافتد.

 تمرکز روی FTTX و هوش مصنوعی
وی گفت:کار در زمینه مراکزداده به آن‌چه در دنیا در حال اتفاق افتادن است، وابسته است؛ زیرا با استاندارهای روز دنیا جلو می‌رویم و در واقع انتقال تکنولوژی می‌کنیم نه تولید تکنولوژی. هرگونه توسعه‌ای در حوزه ارتباطات به نوع کار ما بر می‌گردد.  FTTX یکی از زمینه‌های فعالیت شرکت R&M است. لاوان ارتباط نیز تمرکز خود را روی ترندهای IOT، هوش مصنوعی و FTTx گذاشته بود. 

وی اضافه کرد: در حال‌حاضر FTTx در کشورمان در حد شعار است. قطعا اگر این حوزه توسعه پیدا کند با توجه به نمایندگی R&M  و تجربیاتی که در این بخش داریم، به‌طور مستقیم فعالیت‌های‌مان را در حوزه فیبرنوری افزایش خواهیم داد. به‌طور غیرمستقیم نیز با هرگونه گسترش ارتباطات، حتما نیاز به مراکزداده بیشتری وجود خواهد داشت.

معروفی در مورد دلایل عدم توسعه FTTx در کشور گفت: دلایل زیادی برای عملی نشدن این تکنولوژی وجود دارد. به‌طور مثال حوزه مخابراتی ما خیلی بسته است. به دلیل امنیتی یا سیاسی این مجموعه در اختیار بخش خصوصی نیست. در واقع شرایط ویژه مملکت ما باعث بروز یک‌سری مشکلات شده است. با این که پیشرفت تکنولوژی و پیاده‌سازی آن در کشور ربطی به سیاست ندارد اما همه‌چیز در کشور ما سیاسی است.

وی افزود: ما از این‌که فیبرنوری به منازل کشیده شود استقبال می‌کنیم. از دولت نیز انتظار زیادی نداریم و می‌خواهیم فقط قانون و مقرراتی که باعث کندی روند کار می‌شود را وضع نکند و اجازه بدهد کار کنیم. مقررات در کشور ما دست و پاگیر است. مساله دیگر قدیمی ‌بودن قوانین است. ما شاهد ده برابر شدن نرخ ارز طی چند سال اخیر هستیم و در جایی‌که اقتصاد ثباتی ندارد، کار کردن و اداره کسب‌وکار خیلی سخت است. برای تولید هم که انواع و اقسام ممانعت‎ها وجود دارد. 
 
کد مطلب : ۲۸۰۲۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما