۰
در جلسه با وزیر ICT اعلام شد

7 راهکار نصر تهران برای ساماندهی و توسعه بازار فاوا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۰
7 راهکار نصر تهران برای ساماندهی و توسعه بازار فاوا
در ابتدای این جلسه محمدباقر اثنی ‏عشری، رییس هیات‏ مدیره سازمان، خلاصه ‏ای از تاریخچه شکل ‏گیری سازمان از ابتدای تاسیس تاکنون، ارکان، اعضا، ماموریت و فعالیت‏ های آن بیان کرد. برگزاری جلسات مستمر با ذی‏ نفعان، از جمله سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، و نیز انجام پروژه‏ هایی مانند برگزاری الکامپ و راه ‏اندازی سامانه ارزی از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.
در ادامه، روسای کمیسیون‏ های تخصصی سازمان، رئوس مهم‏ترین موضوعات حوزه کسب ‏وکاری خود را ارایه کردند. در حوزه اینترنت، طرح توانمندسازی حوزه ثابت کشور، تناسب تعرفه خدمات اینترنت بر بستر ثابت و سیار، مقررات حاکم بر قدرت مسلط بازار در کشور و اعلان عمومی اپراتورهای SMP، بررسی و تحقیق در خصوص شرایط بازار و تعرفه خدمات صوتی اپراتورهای سیار و تدوین نقشه ‏راه رتبه ‏بندی مراکز داده از جمله موارد مطرح شده بود. در حوزه سخت‏ افزار، مشکلات ناشی از نوسانات اخیر ارزی و نیاز به مشارکت و همکاری دولت برای کمک به شرکت‏های خصوصی در گذار از این مشکلات (مانند پرداخت ما به ‏التفاوت نرخ ازر، استرداد ضمانت‏نامه‏ ها و عدم پرداخت بدهی‏ ها) بیان شد. در حوزه شبکه نیز علاوه بر مشکلات ارزی، وضعیت فعلی فرآیند تایید نمونه و تبعات منفی آن بر کسب ‏وکار و نیز تلاش سازمان برای اصلاح آن (در مشارکت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) تشریح شد. در حوزه افتا، عدم متولی واحد برای موضوع مهم و حساس امنیت فناوری اطلاعات، مورد تاکید قرار گرفت. موضوع فیلترینگ ناگهانی سایت ‏ها که باعث اختلال در کسب‏ و کارهای الکترونیکی می‏ شود، هم از جمله موضوعاتی بود که از سوی نمایندگان سازمان مطرح شد. در پایان این بخش، سازمان راهکارهای خود را برای سامان‏دهی بازار و مدیریت شرایط فعلی آن، ذیل سرفصل‏ های اتخاذ رویکرد برای تعیین جایگاه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد كشور، تعیین فرآیندی برای برآورد و پایش شاخص ‏های بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، برنامه و تعیین اهداف کمی و کیفی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آتی و تشکیل ستاد «تدابیر ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات» به منظور یکپارچه‏ سازی تصمیم‏ گیری و اقدام در سطح کلان و ملی در شرایط خاص امروز ارایه کرد.
سپس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیحاتی را در خصوص فضای فعلی فاوا در کشور ارایه داد. پس از بحث و تبادل نظر، راهکارهایی برای رفع مشکلات فعلی و توسعه آتی بازار مطرح و مورد تاكيد وزير قرار گرفت.
این راهکارها عبارتند از: 
1- حضور فعال اپراتورهای تلفن همراه در کمیسیون‏ اینترنت سازمان به منظور تعامل با سایر شرکت‏ های این حوزه.
2-   انتخاب دو عضو دیگر برای کمیسیون تنظیم مقررت از بخش خصوصی درحوزه هاي حقوقي و شركت هاي نوپا.
3- ارایه راهکارهای پیشنهادی سازمان در خصوص رفع مشکلات و موانع ناشی از نوسانات ارزی.
4-  تشکیل ستاد «تدابیر ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات» با محوريت معاونت فناوري و نوآوري وزارتخانه.
5- ارایه گزارشی از مشکلات حوزه امنیت فاوا و نیز پیشنهاد اصلاح قانون جرایم رایانه ‏ای.
6- ارایه پيشنهادات سازمان در خصوص تسريع در فرايندهاي اخذ مجوز كسب و كارها.
7-  حضور معاونان وزارتخانه در سازمان به منظور ارایه گزارش و همفکری با بخش خصوصی.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۰۰۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين