۰

استقرار استارت‎آپ‎ها در بافت فرسوده تهران

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
استقرار استارت‎آپ‎ها در بافت فرسوده تهران
آیتی‌من - آیین تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران با موضوع تسهیل استقرار استارت‎آپ‎ها، شتاب دهنده ها و ایجاد مراکز فناوری کارخانه های نوآوری در بافت‎های فرسوده و پهنه‎های صنعتی متروکه شهر تهران در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه همواره شهرداری تهران حامی ایده های ما در معاونت علمی بوده است، گفت: بر همین اساس تفاهم نامه ای با موضوع توسعه نوآوری در شهر تهران را با شهرداری منعقد کردیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایجاد مراکزی در تهران به عنوان محل تجمع استارت‎آپ ها، مراکز رشد، شرکت‎های دانش‎بنیان، استارت‎آپ ها و واحدهای فناور با تبدیل بافت‎های متروکه و فرسوده به بستری برای شکوفایی این ظرفیت‎ها در مناطق عمدتا مستعد، جزو مفاد تفاهم‎نامه با شهرداری تهران است.
رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، با بیان اینکه آینده تهران در دستان نوآوری افزود: تراکم نیروی انسانی متخصص جوان و تحصیلکرده در کنار سرمایه‎گذاری بخش ‏خصوصی و حضور شرکت‎های دانش‎بنیان و استارت‎آپی در این شهر ضمن ایجاد ظرفیت شهر هوشمند کل پهنه تهران را به یک پارک علم و فناوری تبدیل می‎کند. ستاری در حضور افشانی شهردار تهران در خصوص فرآیند مستمر تغییر اماکن متروکه و بافت‎های فرسوده تهران به کارخانجات مراکز نوآوری گفت: با کمک شهرداری تهران، در حالی که تعدادی از کارخانجات نوآوری در تهران فعال است، تنها یکی از این مراکز می تواند بیش از ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کارآفرین را در خود جای دهد.
وی ادامه داد: با بیان این که یکی از بنیادهای این تفاهم نامه فرهنگ سازی و ترویج علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان است، گفت: شهری که هر روزه به مردم یک خدمت  فناورانه جدید ارایه می‎دهد و افراد جامعه با فناوری‎های نو در ارتباط هستند فرهنگ جدیدی بر پایه شهر هوشمند شکل می‎گیرد و افراد ساکن در این شهر به طور مستمر در معرض آموزش های جدید با خدمتی تازه مواجه‎اند که زندگی را برای آنان آسانتر می‎کند.
سورنا ستاری در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک با شهردار تهران در خصوص ادامه فعالیت های تاکسی های اینترنتی در شهر تهران افزود: تاکسی های اینترنتی جزو کسب و کارهای نوین فناورانه است و مانند همه کسب و کارهای دیگر باید مجوزهای لازم از شهرداری را اخذ کنند. وی با تاکید بر اینکه هرگز بحث واگذاری تاکسی های اینترنتی به شهردار مطرح نبوده است، توضیح داد: مانند همه کسب و کارهای دیگر خدمات این تاکسی ها باید با موافقت شهرداری صورت گیرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: بر این اساس مقرر شده که استارتاپ هایی که مجوز می خواهند، باید قبل از آن موافقت شهرداری را داشته باشند تا از این طریق بتوان آن ها را ساماندهی کرد.
محمدعلی افشانی شهردار تهران نیز در این مراسم با بیان این که یکی از اولویت های شهرداری تهران احیای بافت های فرسوده شهری و متروکه برای توسعه محلات است، زیست پذیر شدن بافت های ناکارآمد و فرسوده به عنوان یکی از اولویت های شهرداری است و اکنون قصد داریم فراتر از توسعه ساختمان ها، توسعه پایدار محلات را به کمک فناوری و نوآوری شرکت های دانش بنیان و فناور فراهم کنیم.
وی ادامه داد: برای افزایش زیرشاخص‎های زیست پذیری در پایتخت با تمام نهادها  و دستگاه های اجرایی که می توانند نقش آفرین باشند از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به همکاری می کنیم.
او درباره روند واگذاری این ساختمان‎ها به شرکت های دانش‎بنیان تصریح کرد: شهرداری تهران برای در اختیار گذاشتن ساختمان‎ها هیچ مبلغی از شرکت‎ها دریافت نمی‎کند، اما بخشی از سهام این شرکت‎ها به شهرداری تهران واگذار خواهد شد.
افشانی درباره موضوعات مالی پیرامون این تفاهم نامه نیز یادآور شد: نکته مهم در این پروژه این است که بحث اصلی شهرداری تهران درآمدزایی نیست، تلاش ما برای ایجاد اشتغال در جهت حفظ نیروی جوان و خلاق در کشور و جلوگیری از مهاجرت است، اما از آنجا که پروژه ها بدون داشتن منبع مالی به مشکل خواهد خورد، در این مورد هم برنامه‎ریزی‎هایی صورت گرفته است.
تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران با هدف استفاده از ظرفیت های موجود شهرداری تهران در شناسایی و واگذاری ساختمان‎ها و پهنه های صنعتی متروکه و فضاهای قابل استفاده در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری برای میزبانی استارت‎آپ‎ها و شتاب دهنده ها با هدف بهره برداری از اثرات توسعه ای و ارزش افزوده حاصل از استقرار آنها در راستای بازآفرینی شهری منعقد شد. بر اساس این تفاهم نامه همکاری مشترک، توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری به منظور توسعه اقتصاد دانش‎بنیان و استفاده از قابلیت های کلان شهر تهران با تأکید بر توانمندسازی ساکنان بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران در دستور کار دو دستگاه قرار گرفت.

 
کد مطلب : ۲۷۰۲۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما