۰
رییس کانون دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی:

تعداد دفاتر الکترونیکی قضایی تا پایان سال 4 برابر می شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
تعداد دفاتر الکترونیکی قضایی تا پایان سال 4 برابر می شود

محمدرضا دشتی اردکانی گفت: روز شنبه هفته آینده نخستین اجلاس سراسری خدمات الکترونیکی قضایی در سالن اجلاس سران برگزار شده و از بسته های جدید خدمات قضایی رو نمایی می شود.
وی ادامه داد: روز یکشنبه با عنوان روز خدمات الکترونیکی و طرح توسعه زیرساخت، روز دوشنبه با عنوان ابلاغ الکترونیکی، روز سه شنبه روز مراقبت الکترونیکی نامگذاری شده است و روز چهارشنبه و پنج شنبه در مشهد مقدس همایش سراسری دفاتر الکترونیکی قضایی برگزار خواهد شد.
دشتی اردکانی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۸۹ دفتر در کشور انجام وظیفه می کنند که تا پایان سال تقریبا ۲ هزار دفتر خدمات الکترونیکی قضایی خواهیم داشت.
دبیر ستاد خدمات الکترونیکی قضایی گفت: در حال حاضر حدود ۶۷ درصد ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی است.
دشتی اردکانی از فراخوان ثبت نام دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی در مراکز استان ها و شهر تهران خبر داد و گفت: متقاضیان این دفاتر می توانند از ۲۳ مهر ماه تا دهم آبان ماه سال جاری در این فراخوان شرکت کنند.
وی ادامه داد: همچنین در هفته خدمات الکترونیکی قضایی از طرح آگهی الکترونیکی در تهران نیز رونمایی خواهد شد.
دبیر ستاد خدمات الکترونیکی قضایی گفت: اگر افرادی از دفاتر خدمات قضایی در تهران، مراکز استان ها و شهرستان ها شکایت دارند می توانند به سایت عدل ایران مراجعه کنند و شکایت خود را در آن سایت ثبت کنند.
وی ادامه داد: همچنین افراد می توانند برای طرح شکایت به مراکز فناوری اطلاعات نیز حضورا مراجعه کنند، ولی پیشنهاد ما این است که چنانچه افراد شکایتی دارند آن را به صورت الکترونیکی ثبت کنند، شبکه بازرسی در سراسر کشور سازماندهی شده است و معاونین فناوری اطلاعات هر گونه شکایت را به سرعت مورد رسیدگی قرار می دهند.
دبیر ستاد خدمات الکترونیکی قضایی گفت: بیشترین تخلفات در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی شکایت شکلی است و اغلب مردم اصرار می کنند شکایت شان با فلان مدرک ارسال شود که در اینجا بعضا مدارک ناقص است و مشکل ایجاد می شود.
دشتی اردکانی افزود: پرداخت هزینه های دادرسی و حق الزحمه در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی با دستگاه های کارت خوانی است که در مراکز وجود دارد و مردم به هیچ عنوان وجه نقدی پرداخت نمی کنند لذا بیشترین تخلفات شکلی است.
دشتی اردکانی در ادامه گفت: در زمینه ارایه ثبت شکواییه که قبلا در خصوص چک های بی محل بود در هفته خدمات الکترونیکی قضایی از 89 عنوان رونمایی می شود که 95 درصد فراوانی شکایت های کل کشور است.
وی گفت: همچنین در روز اول از این هفته در محل اجلاس سران، برای شرکت کنندگان سامانه ثنا را به صورت رایگان ثبت نام خواهیم کرد.
دبیر ستاد خدمات الکترونیکی قضایی با بیان اینکه از هفته پایان مهرماه ثبت نام ثنا در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام می شود به مزایای ابلاغ الکترونیکی پرداخت و افزود: صرفه جویی در وقت و هزینه ها، امنیت اطلاعات افراد درسامانه ثنا و ابلاغ واقعی از مزایای این طرح است همچنین کمک به محیط زیست کشور با کاهش کاغذ، اطلاع رسانی به موقع و جامع از دیگر مزایا به شمار می رود.
رییس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی کشور افزود: کسانی که دسترسی به اینترنت و گوشی تلفن هوشمند ندارند می توانند به دفاتر ما به صورت حضوری مراجعه کنند.
وی با بیان طرح پابند الکترونیکی گفت: در خارج از کشور قیمت آن 2700 الی 3000 یورو است اما در ایران با 2 میلیون و 200 هزار تومان انجام می شود.
دشتی اردکانی با بیان شرایط کسانی که می توانند از پابند الکترونیکی استفاده کنند، افزود: این افراد باید دارای خصوصیاتی باشند از جمله مرتکبین جرایم تعزیری از درجه 5 تا 8، پیش بینی اصلاح مرتکب، واجد اجرای دستورات دادگاه باشند و بتوانند ضرر و زیان شاکی را جبران کنند که این افراد می توانند تقاضای خود را به زندان ارسال کنند.
دبیر ستاد خدمات الکترونیکی قضایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تا پایان امسال این پابندهای الکترونیکی به 1000 مورد می رسد، بیان داشت: این اتفاق قطعا تا پایان سال رخ می دهد، تاکنون به صورت پایلوت در برخی استانها انجام شده و قطعا تا آخر سال به رقم مورد نظر خواهیم رسید.
دشتی اردکانی درباره آگهی های الکترونیکی بیان کرد: دیگر آگهی ها در روزنامه ها چاپ نمی شود و مردم می توانند به روزنامه رسمی در سایت adliran مراجعه کنند و آگهی خود را مشاهده کنند.
وی در پاسخ به سوال درباره سازوکار نظارتی به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی گفت: از نظر حاکمیتی در همه استان ها و تهران بازرسان دفاتر را مورد بازرسی قرار داده اند و کانون خدمات الکترونیکی قضایی هم در 7 استان از دفاتر یک به یک بازدید کرده اند و مشکلات و معایب مشاهده شده به دادگاه بدوی این دفاتر ارایه می شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دبیر ستاد خدمات الکترونیکی قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد مردم و برخی از روسای دادگستری ها در رابطه با قطع و وصل سامانه ها در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی خاطرنشان کرد : با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و انعقاد قرارداد در این رابطه قطعی خدمات در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی نخواهیم داشت.
رییس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی کشور اضافه کرد: مشکل قطع و وصل شدن سامانه فقط شامل مرکز فناوری اطلاعات نیست، از آنجایی که ما به سامانه ثبت احوال وصل هستیم اگر در آنجا مشملی وجود داشته باشد ما هم دچار مشکل میشویم از طرفی در مورد بخشی از قطعات و اقداماتی که باید انجام شود در تحریم هستیم. البته در ماه های اخیر میزان قطعی بسیار کم بوده و الحمدالله وضعیت مطلوبی داریم و انشالله با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی خدمات به شکل مطلوبتری ارایه می شود.
دشتی اردکانی گفت: تلفن رسیدگی به شکایات اداره کل خدمات الکترونیکی قضایی در سراسر کشور 63977 است.

 
مرجع : میزان
کد مطلب : ۲۷۰۲۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما